Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje betreft Virtual Hosts  (gelezen 1824 keer)

Offline Badmuts

  • Lid
Vraagje betreft Virtual Hosts
« Gepost op: 2011/02/20, 15:01:21 »
Beste Ubuntu forumleden,

Sinds een maand heb ik succesvol een eigen Ubuntu server bal draaien. Hierop heb ik Apache2 draaien. Dit werkt allemaal prima en geeft mijn website ook zeer snel weer. (daan.dyndns-ip.com)

Nu had ik een vraag over virtual host. Ik begrijp dat je hiermee meerdere websites op 1 server met 1 IP kan hosten. Maar hoe kan deze dan van buitenaf bereikt worden? Zodat er bijvoorbeeld een domeinnaam aan gehangen kan worden? En hoe stel ik alles correct in?

Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Daan

Offline bram103

  • Lid
Re: Vraagje betreft Virtual Hosts
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/20, 18:39:10 »
Dit is zo ongeveer het minimum wat je in de configuratie nodig hebt. Wat je er verder nog allemaal aan kan toevoegen staat allemaal in de apache documentatie.
<VirtualHost *:80>
ServerName www.jouwdomeinnaam1.nl
DocumentRoot /jouwpath/naar/docroot/domein1
</VirtualHost>
<VirtualHost *:80>
ServerName www.jouwdomeinnaam2.nl
DocumentRoot /jouwpath/naar/docroot/domein2
</VirtualHost>
Alle requests komen op het zelfde ip adres binnen. De server geeft de juiste site terug op basis van de url. Het werkt dus niet als je het ip adres opgeeft in je browser. Je krijgt in dat geval de default site van de server.

Als je het netjes wil doen zet je bovenstaande in een bestandje in /etc/apache2/sites-available en maak je een link naar dat bestandje in /etc/apache2/sites-enabled.


Offline Badmuts

  • Lid
Re: Vraagje betreft Virtual Hosts
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/20, 18:51:48 »
Bedankt voor de snelle reply :)

Dus als ik het goed begrijp, noem ik mijn virtualhost naar mijn domeinnaam die ik vervolgens aanvraag bij een hosting bedrijf. Als ik dan het domein aan mijn ipadres koppel zou hij automatisch naar de goede virtualhost moeten gaan? Of heb ik hier een dns server voor nodig? Of gaat dat totaal anders in zijn werk?

Re: Vraagje betreft Virtual Hosts
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/20, 19:22:00 »
Alle requests komen op het zelfde ip adres binnen. De server geeft de juiste site terug op basis van de url. Het werkt dus niet als je het ip adres opgeeft in je browser. Je krijgt in dat geval de default site van de server.

 ;)

Een DNS linkt gewoon naar je IP dus gewoon een IP adres vervanger (zoiets als een urlverkorter) hiervoor kun je DynDNS of no-ip voor gebruiken ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline bram103

  • Lid
Re: Vraagje betreft Virtual Hosts
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/20, 19:50:05 »
In het geval van het voorbeeld zou je www.jouwdomeinnaam1.nl en www.jouwdomeinnaam2.nl door je provider naar het ip adres van jouw server moeten laten verwijzen. Daar heb je geen dns-server voor nodig er is immers niemand in de buitenwereld die jouw dns-server ziet.

Je kunt het lokaal testen door (test) domeinnamen in /etc/hosts te zetten
127.0.1.1 test.domein1 test.domein2
Als je hierbij een virtualhost  test.domein1 en een virtualhost  test.domein2 maakt werkt dit lokaal (op je eigen PC). Als je het vanaf een andere pc in je netwerk wil proberen moet je van die pc de host file aanpassen. Moet je wel het ip adres van je server nemen i.p.v. 127.0.1.1

En natuurlijk kun je ook een dns-server in je eigen netwerk zetten maar dat is een beetje veel moeite als je enkel wil testen.  

Offline Badmuts

  • Lid
Re: Vraagje betreft Virtual Hosts
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/20, 22:54:40 »
Aaah toppie mensen het is mij gelukt  =D

Bedankt voor de snelle response ;)