Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van XP naar Ubuntu 7.10  (gelezen 588 keer)

ngroenewoud

  • Gast
Van XP naar Ubuntu 7.10
« Gepost op: 2008/06/22, 20:43:51 »
Beste linux gebruikers,

Ik ben totaal nieuw met linux maar ik zit er over te denken om over te stappen op linux. Heb alleen een aantal vraagjes.

Huidige situatie:
Windows XP server:
1 externe HDD NTFS 160GB vol met muziek en foto's;
1 externe HDD NTFS 500GB als backup storage van andere computers in netwerk;
Norton Ghost 12 voor het backuppen van de andere computers in netwerk;
Syngate Personal firewall.

Wat ik dus wil doen is Ubunty 7.10 op de server installeren. Omdat dit beter draait, het is al een hele oude computer en trekt XP net niet. Ik zit dus alleen met het probleem vande backups, hoe gaat dat verlopen? Zijn er hier oplossingen voor?

En de muziek word ook vanaf de server aangesproken door andere XP computers, gaat dit met linux ook werken?
Wat ik dan ook wil gaan opzetten is dat de Linux server als firewall word voor de rest van het netwerk.

Graag hoor ik jullie reacties of opmerkingen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Van XP naar Ubuntu 7.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/22, 21:16:18 »
Het lezen en schrijven van de externe NTFS schijven mag geen probleem zijn voor Ubuntu.
Hier werkt het perfect op een USB poort.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Van XP naar Ubuntu 7.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/22, 22:02:02 »
Zoals r0n zegt: Ubuntu kan sedert enkele versies al standaard ntfs lezen en schrijven, dus in eerste instantie zouden die volumes bewaard kunnen blijven. Nu is dat niet de optimale oplossing: 1) als er een probleem is met het bestandssysteem, dan kan Ubuntu dit maar beperkt repareren en 2) ntfs ondersteunt geen linux rechten. Het lijkt me voor servertoepassingen zeker aangewezen een linux-natief bestandssysteem te kiezen. ext3 is steeds een veilige keuze.

Herformatteren houdt steeds in je schijf leegmaken. Voor de "backup" per definitie geen probleem: die plaats je er nadien gewoon terug op. Van de "Muziek en foto´s" zou je, als je er enigszins om geeft, ook elders een kopie moeten hebben.

Nu is de vraag hoe je "muziek" aangesproken wordt door andere computers. Indien gewoon door het sharen van de muziekbestanden, dan zal je dat op net dezelfde manier kunnen doen met de samba server.

Zorg hoe dan ook dat je goed ingedekt bent (= zorg dat je van alle gegevens reservekopieën hebt). Het opzetten van een server met een besturingssysteem dat je nog niet kent is niet triviaal.