Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade of herinstallatie  (gelezen 4198 keer)

Offline Erik66

  • Lid
Upgrade of herinstallatie
« Gepost op: 2009/03/30, 22:19:45 »
Ik heb begrepen dat er binnenkort een nieuwe versie (9.04) gelanceerd wordt.
Als kersverse Ubuntu-gebruiker heb ik daarover een vraag.
Ik heb al gezocht in de documentie en topics op dit forum maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Wat is de beste weg naar een nieuwe versie?
Upgraden of herinstallatie?

Wat zijn de voor- of nadelen van beide?
Hoe zit het bijvoorbeeld met mail en dergelijke, geinstalleerde software, allerlei desktoptoevoegingen en instellingen etc. etc.?

Als je een herinstallatie doet welke handelingen moet je dan verrichten om geen data te verliezen zoals bovenstaande?

Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/30, 22:29:12 »
Met een upgrade loop je ook een risico dat het fout gaat, is natuurlijk wel snel gedaan en je instellingen blijven behouden.
Met een verse installatie en zonder aparte /home partitie ben je alle gegevens kwijt.
Met een verse installatie en met een aparte /home partitie moet je programma's die niet standaard in Ubuntu staan opnieuw installeren, je instellingen blijven wel bewaard.
Maar wat je ook doet maak, altijd een backup van je gegevens, beter mee verlegen dan om verlegen.

Met vriendelijke groet,

Gijs

P.S. een aparte home partitie kan je altijd maken, genoeg voorbeelden op het forum hoe dat moet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/30, 22:48:12 »
Probeer hem eerst eens uit met een dual-boot en ga eerst na of alles goed werkt, anders ben je nog verder van huis, en ben je je huidige werkende install ook nog kwijt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/30, 22:55:59 »
Ik maak een backup van mijn belangrijke bestanden naar een externe schijf en doe dan een verse installatie.Daarna zet ik de gebackupte bestanden weer terug. :)
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/31, 00:14:33 »
Ik heb begrepen dat er binnenkort een nieuwe versie (9.04) gelanceerd wordt.
Als kersverse Ubuntu-gebruiker heb ik daarover een vraag.
...
Upgraden of herinstallatie?

Je kan wachten tot de nieuwe versie eind april wordt vrijgegeven. Er zal dan vanzelf een bericht komen in 'updatebeheer' dat de nieuwe versie beschikbaar is voor installatie. Ja kan dan kiezen voor een upgrade.

Sommige gebruikers kiezen voor een nieuwe installatie. Er zijn mogelijk problemen te verwachten als je veel andere softwarebronnen (hebt) gebruikt. Maar dat verwacht ik niet van jou als een 'kersverse' gebruiker.

Als je een aparte '/home' partitie hebt blijven je eigen gegevens en instellingen intact bij een nieuwe installatie . Maar veel kersverse gebruikers hebben geen (lees: is niet standaard) aparte '/home' partitie.

Als je geen maatregelen neemt zal een nieuwe installatie dus al je mail, instellingen enz. wissen.

Kortom, tenzij je net zo lief alles wist en opnieuw begint kan je (eind april) misschien beter kiezen voor een upgrade.

p.s. een back-up is natuurlijk altijd HET advies.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/31, 00:18:40 »
Probeer hem eerst eens uit met een dual-boot en ga eerst na of alles goed werkt
Dat is wel HEEL netjes. De verwachting mag zijn dat als het nu goed werkt de volgende versie ook goed werkt.

Of je moet in die dual-boot ook alle wijzigingen en extra software die je hebt geïnstalleerd eerst willen testen maar dat is wel een heel professionele aanpak voor een thuis-gebruiker.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline heir4c

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/31, 01:19:12 »
Probeer hem eerst eens uit met een dual-boot en ga eerst na of alles goed werkt
Dat is wel HEEL netjes. De verwachting mag zijn dat als het nu goed werkt de volgende versie ook goed werkt.

Of je moet in die dual-boot ook alle wijzigingen en extra software die je hebt geïnstalleerd eerst willen testen maar dat is wel een heel professionele aanpak voor een thuis-gebruiker.
Wel, ik had ook een upgrade van 8.04 naar 8.10 gemaakt, maar had daarmee problemen met het geluid, zo ook bij een 'verse' install. Heb dus 8.10 nu nergens op een comp staan, maar de 9.04 werkte OOB vanaf de eerste alpha. maar was telkens een verse install. Bij problemen (voorbeeld: geen beeld) kan je altijd terug naar je andere install.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Erik66

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/31, 07:44:16 »
Dank voor de informatie allen.
Vooral de uitleg van Testcees heeft me p weg geholpen.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/31, 17:00:08 »
Ik gebruik nu naast andere systemen Ubuntu 8.10 en ben daar heel tevreden mee.
Misschien een beetje rare vraag, maar algemeen gesproken: wanneer kún je eigenlijk niet anders meer dan een
nieuwe versie installeren? Of zijn daar geen adviezen of regels voor te geven? (Bij Micro Soft noemen ze dat 'de
life-cycle' geloof ik.)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/31, 22:00:59 »
'de life-cycle'
Als ik de lifepolicy lees dan denk ik dat we "appels en peren" vergelijken. Het heeft te maken hoelang het "product" wordt ondersteunt met (minimaal beveiligings)updates.
Voor Ubuntu is dat voor een normaal release 18 maanden. Voor LTS releases is dat 3 jaar en voor de LTS server 5 jaar.
Maar een goed vergelijk is dit NIET! Want na die periode is het NIET nodig om een "nieuw" product te kopen (al dan niet meegeleverd met een nieuwe pc)!
Als 'de life-cycle' van een Ubuntu release afloopt kan je alsnog altijd een upgrade doen. Zo gezien is 'de life-cycle' van Ubuntu eindeloos!

adviezen of regels
upgrade for ever. :D
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/31, 22:21:37 »
Prachtig. Dank voor je antwoord.
Ik heb nog geen upgrade gedaan. Is dat ergens beschreven hoe je dat doet? Met Sybaotic, neem ik aan?

Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/31, 22:26:14 »
Open een terminal en typ in sudo update-manager -d

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/31, 22:30:57 »
Prachtig. Dank voor je antwoord.
Ik heb nog geen upgrade gedaan. Is dat ergens beschreven hoe je dat doet? Met Sybaotic, neem ik aan?

Als je nu op 8.10 zit en "lekker normaal" wil doen moet je wachten tot 23 april 2009. Daarna zal er "automatisch" een optie voor de upgrade verschijnen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/31, 22:39:57 »
Perfekt. Bedankt.   ;)

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/31, 22:44:16 »
Open een terminal en typ in sudo update-manager -d

Met vriendelijke groet,

Gijs
Genoteerd, Gijsbert. Thanks. ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/31, 22:46:46 »
sudo update-manager -dDe "-d" staat voor "development". Weet dat je daarmee dus vroegtijdig de Beta-versie krijgt. Werkt prima hoor, niets mis mee, maar het is nog een Beta(proefversie).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/31, 23:00:25 »
Begreep ik. ^-^

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/02, 09:20:53 »
Hi all,

Ik twijfel ook nog steeds tussen een update en een schone install voor Jaunty. Sinds Feisty heb ik met updates gewerkt, soms ging dat vlekkeloos, en soms wat lastiger. Sinds Intrepid heb ik wat gedoe met de drivers van mijn NVIDIA-grafische kaart, en wil ik eens een schone install gaan uitproberen voor Jaunty. Nou heb ik altijd al netjes een apart home-partitie gehad, en een Windows-partitie om de boel dual boot te houden. Ik denk dat het met een schone install wel gaat lukken, maar vraag me toch af hoe ik netjes een backup van de home-partitie maak, ergens heb ik het idee dat simpelweg de map home naar een externe schijf of stick niet voldoende is (ik heb een stuk of zes gebruikers  in de installatie zitten, dus er zijn volgens mij ook zes verschillende 'home' mappen?). Is het een kwestie van sudo nautilius vanuit een teminal en dan de map home kopiëren, of moet er op een nog hoger niveau ingegrepen worden, met Gparted of zo? Ik gebruik liever geen speciale backuptools omdat ik die na de install eerst weer zal moeten installeren en ik niet zeker weet of dat wel makkelijk zal gaan. Pruts liever met de hand, zeg maar :-) Iemand een goed idee voor me?

Dank en groeten,

Bas

Offline track

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/02, 10:50:05 »
Hoi Bas,

heb je een keer gekeken wat er in de map /home allemaal zit ?
Voor iedere gebruiker is er een submap toch, en daar zijn de persoonlijke gegevens en bestanden allemaal terug te vinden.
(tenzij je hebt expres iets elders opgeslaan)

Als je dus de map /home compleet opslaat (het rechtenpatroon inbegrepen !) heb je gewoon alles, behalve de programma's uiteraard.
Het maakt niet uit of je die met nautilus opslaat, maar dan wél op een ext3-partitie of -stick (-> rechten !),
of je de boel met een sudo tar -cvf  mijnbackup.tgz /home inpakt.

track

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/02, 11:26:37 »
Ah, heel fijn, hartelijk dank!

Heb ik nog één vraagje: op de computertip-pagina's van Pjotr staat dat ik voor een schone herinstallatie eerst alle verborgen bestanden met instellingen (mapjes met .nogwat) van de programma's moet opruimen (behalve die van Evolution). Waarom heb ik die allemaal zitten backuppen, dan? Moeten die later één voor één teruggezet worden?

groeten,

Bas

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/02, 11:46:31 »
Heb ik nog één vraagje: op de computertip-pagina's van Pjotr staat dat ik voor een schone herinstallatie eerst alle verborgen bestanden met instellingen (mapjes met .nogwat) van de programma's moet opruimen (behalve die van Evolution). Waarom heb ik die allemaal zitten backuppen, dan? Moeten die later één voor één teruggezet worden?
Goede tip!?  ??? Als je deze tip netjes opvolgt ben je er zeker van dat alle instellingen weg zijn (en er dus zeker GEEN conflict kan zijn met nieuwe versies). Zelf heb ik dat nog nooit gedaan en dat zou ook NIET nodig moeten zijn. Je mag verwachten dat bij de bouw van de nieuwe versie rekening gehouden wordt dat er mogelijk al instellingen aanwezig zijn van vorige versies.
Natuurlijk geef ik geen garantie maar alle instellingen wissen doet mij denken aan "met een kanon op een mug schieten". En als je ze weer terugzet uit de back-up heb je de problemen alsnog!
Kortom: dit is NIET altijd de beste tip (of je moet het leuk vinden alles voor alle gebruikers opnieuw te configureren na de upgrade...)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/02, 12:06:07 »
Juist.  Soms blijk hij ook bij een "schone" herinstallatie enkele gegevens vanuit de oude installatie over te nemen.
Dat kan best een voordeel zijn !  Maar bij enkele mensen is het net om die reden mis gegaan.

Mijn voorstel voor jou zal dus zijn, eerst dus niet te wissen en de heristallatie rechtstreeks te doen.
(geen upgrade dus !)
En zou het mis gaan, dan bij de tweede poging juist wél de /home-map volledig te wissen.
(vanuit de live-CD dan)

Om de /home later terug te zetten zal je de bestanden niet één voor een kopiëren,
maar gewoon de gehele map over ded bestaande /home heen dumpen.

Er zijn trouwens nog vier bestanden die je ook nog best kunt redden:  (dat was ik vergeten)
dat zijn  /etc/passwd , /etc/group , /etc/shadow  en  /etc/sudoers  waar de gebruiker-gegevens in staan.
Als je die ook meeneemt heb je ook de wachtwoorden allemaal gered.
Bij het terugzetten op de nieuwe installatie wél de nieuwe ("schone") bestanden eerst hernoemen om hen desnoods terug te kunnen zetten !
(let op de goede rechten als je deze vervangt, want zij zijn het ankerpunt van de gehele beveiliging van het systeem !!)

track

terzool

  • Gast
[OPGELOST] Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/06, 20:36:33 »
ik krijg een update aangeboden maar kan daar niets mee wegens de volgende boodschap:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.
ik heb hier wat hulpeloos rondgekrabbeld maar kom niet tot iets dat hout snijdt. Ik vlucht dan steeds maar weer terug naar Windows (dual boot) maar vind het toch een beetje jammer om het er steeds maar bij te laten
« Laatst bewerkt op: 2009/04/06, 23:36:34 door terzool »

Offline Tom

  • Lid
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/06, 20:57:52 »
sudo dpkg --configure -a

bovenstaande ingeven in de terminal - enter - wachtwoord - enter voila.

Bij ww ingeven ziet u niets geen sterren of bolletjes.
Als alles klaar is intyp  exit - enter.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/06, 20:59:30 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

terzool

  • Gast
Re: Upgrade of herinstallatie
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/06, 23:34:56 »
dit was afdoende; sommige vanzelfsprekende zaken zoals 'exit' intypen moet ik nog leren. hartelijk dank. JP