Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu evaluatie  (gelezen 5097 keer)

Ubuntu evaluatie
« Gepost op: 2007/09/08, 22:18:31 »
Zelf heb ik de behoefte om na circa 6 maanden Ubuntu wat te evalueren. Voor de NL ubuntu mensen misschien ook goed om af en toe te horen.

Over het geheel genomen een prachting systeem. Veilig, snel, en redelijk toegankelijk. Daarover straks meer. En alle lof voor het forum. Naast het feit dat het veel gebruikersproblemen oplost, leert de beginnende gebruiker (ik b.v.) er ook veel van.

Tot nu toe mijn enige echte teleurstelling in UBUNTU (Feisty sinds april dit jaar) is het gemis aan een deugdelijk muziekprogramma. 40 GB is lastig te beheren met drag and paste, dus een programma dat de muziekbibliotheek goed kan beheren is dan erg handig. Ik heb ze (denk ik) allemaal geprobeerd. Ik wordt er niet verschrikkelijk gelukkig van.

Amarok vind ik erg onoverzichtelijk en buggy onder Ubuntu. Heb al er zoveel mee gevloekt dat ik het definitief verwijderd heb.

Banshee kan een bibliotheek samenstellen, rippen naar mp3, en een ipod synchroniseren. Super eenvoudig. Maar bij circa 8 GB is Banshee niet meer vooruit te branden. (Bij 40 GB is het dan (neem ik aan) niet meer praktisch bruikbaar. Gebruik ik een playlist, dan loopt mijn ipod vast. (in synaptic zit trouwens een oude versie. De nieuwe versie is er alleen met een Tarball)

Rhytmbox is snel en ript mp3 en doet dat ook nog een snel. Maar Rhytmbox kan de ipod niet synchroniserenD (?) Dan maar met Gtkpod. Maar dan krijg ik constant waarschuwingen dat ie mijn Itunes database niet kan vinden. Die zit er toch echt in. En steeds weer moet ik opgeven dat ik echt een 40 GB Grayscale ipod heb. Raar maar waar. De goeie opdrachten om de boel te synchroniseren kan ik niet vinden en het programma loopt regelmatig vast en soms lukt het (bij toeval wel) en soms (bij toeval?) niet om de ipod te synchroniseren. Mist het programma overzicht, of geef ik te snel op?

Exaile heb ik een keer geprobeerd. Daar werd ik gillend gek van. Maar misschien moet ik nog eens een poging wagen. Ik heb tenslotte ook bijgeleerd.

Mijn compromis: Ik beheer en rip met Rhytmbox en dan synchroniseer ik in Banshee en ga even thee zetten, koken of de hond uitlaten.

Tenslotte. Jammer dat een tarball installeren niet grafisch kan. Zo kan ik de laatste versie van Banshee niet van synaptics halen, maar alleen als taball downloaden. Steeds denk ik, dat moet ik toch kunnen, kijk de wiki er op na, maar uit misere delete ik hem dan maar weer. Jammer, want als ik hier tegen aanloop, dan ben ik vast niet de enige. Het is me in 6 maanden 1 keer gelukt. Tip aan de ontwikkelaars. Prima dat de Bash Terminal er is, (ik zie soms ook de voordelen, dankzij de tips in het forum) maar  beginnende gebruikers hebben grafische modussen nodig, jammer dat die er voor Tarball (nog) niet is. Ik heb zelf ARK geprobeerd, maar daar kwam ik ook niet uit.

Lijkt een drama?? Nee zeker niet. Verder niets dan lof!!!  Maak dan zelf een goed muziekprogramma? Programmeren zie ik mijzelf niet doen, helaas.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu evaluatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/08, 22:46:17 »
Het rare is dat amarok bij mij wel redelijk stabiel draait.  
Ik gebruik wel de laatste versie uit de feisty backports.  En ik draai kde op zich al.

Offline Menno_

  • Lid
Ubuntu evaluatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/08, 22:48:08 »
@welland
Ik vind Ubuntu ook helemaal geweldig, maar ben op een andere manier tegen jouw probleem aangelopen. Ik heb ipod en 30 gig muzoek en 20 gig aan films. Het overgrote deel heb ik zelf geript van mijn CD/DVD's, maar ook een heel behoorlijk deel gekocht ..... met iTunes. Je raad het al, dat kan ik dus onder Ubuntu niet afspelen. Ik hoop dus stiekum dat ze bij Apple toch ook maar eens een linux-versie van iTunes gaan maken (moet voor die mensen toch niet te moeilijk zijn?).

Volgens mij is daar best markt voor en zeker nu Ubuntu door oa de consumentenbond wordt gepropageerd als serieus alternatief voor windows. Als er genoeg gebruikers zijn dan zullen ze die omzet die ze bij ons (ubunteros en andere linuxgebruikers) echt wel willen hebben. Ik neem tenminste aan dat ik niet de enige ben die 0,99 euro voor een liedje een heel redelijk bedrag vind?

Volgens mij moeten wij en alle linux-gebruikers die iTunes voor windows of macosx moeten blijven gebruiken, bij Apple gaan vragen om een linuxversie van iTunes, want dat is toch best een mooi programma?

Tot slot, Ubuntu is wel héél gaaf en dat het (grotendeels) door vrijwilligers wordt gemaakt en onderhouden vind ik erg bijzonder.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Ubuntu evaluatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/08, 22:55:35 »
Ik vind Ubuntu heel erg goed.

De dingen die ik niet goed vind liggen niet aan Ubuntu maar aan hard en software ontwikkelaars.
Dus hard en software die niet ondersteund word.

schoappied

  • Gast
Ubuntu evaluatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/08, 22:58:08 »
Weiland ik denk dat je voor een groot aantal muziekbestanden het beste Quod Libet kan nemen.

Citaat van: wikipedia
One of Quod Libet's unique features is the ability to search and construct playlists based on search terms or regular expressions. It also scales well, making it ideal for music libraries with thousands of songs. Quod Libet includes a tag editor (also available separately as Ex Falso) which can alter the metadata of groups of files.
Succes!

Offline glupper68

  • Lid
Ubuntu evaluatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/08, 23:34:49 »
Qua muziek programma hou ik het op Exaile.  Ik heb de rest ook geprobeerd en deze benaderd het windoosprogramma Media Centre van JRiver het meeste.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Ubuntu evaluatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/08, 23:55:47 »
Menno: Ja stom van Apple. Maar het nadeel van Itunes is natuurlijk dat het geen Open Source is en niet geschikt is voor andere spelers dan de Ipod. Maar ik ben het met je eens. Wel stom van Apple.

Leendert: Laat ik het nogeens zeggen: Ik vind Ubuntu fantastisch. Maar als fanatieke Audio freak mis ik een goed programma om mijn muziekspelers te kunnen managen. Opbouwende kritiek hebben we wat aan dacht ik.

Schoappied: Quod Libet het ik net helemaal doorgelopen. Maar volgens mij kan het geen ipod beheren en niet rippen. Dan heb ik meer aan mijn huidige compromis

Glupper68: Exaile heb ik ook weer eens geprobeerd. Prima om af te spelen, maar niet geschikt om een ipod te beheren en te rippen, of zie ik dat verkeerd?
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu evaluatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/09, 00:57:20 »
IK weet niet of het zo stom is dat apple niet op linux beschikbaar word.  
Het op windows laten werken kan in het plan van apple zitten om meer windows gebruikers naar hun kan over te trekken.  Als het niet op windows zou werken zouden de mensen nooit die ipod hebben gekocht...
Maar de kan dat linux gebruiker macOS X gaan gebruiker bijzonder klein.

lordwodan

  • Gast
Ubuntu evaluatie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/09, 02:56:24 »
Ik zat met hetzelfde euvel, maar sinds ik een MySql server heb geinstalleerd voor Amarok draait het als een zonnetje!

probeer dat eens.

Ubuntu evaluatie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/09, 10:09:51 »
inderdaad mysql met amarok en mijn 90 GB muziek collectie gaat als de wind. erg snel. die sqlite is gewoon niet snel.
homemade HTPC

eikelmuis

  • Gast
Ubuntu evaluatie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/09, 10:11:21 »
lordwodan: kun je mij vertellen hoe ik MySQL Configureer in de hoop dat het bij mij ook nog beter gaat werken.

Rob

Ubuntu evaluatie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/09, 11:11:15 »
Mysql database voor amarok

Als je heel veel muziek hebt is het vaak handiger om mysql te gebruiken in amarok inplaats van sql lite.
Wat moet je hiervoor doen?


    * installeer mysql-server via adept/synaptics/cli.
      neem de nieuwste die er is.
      doe dan het onderstaande in de konsole:

    * sudo mysql -u root

    * set password for root@localhost = password('xxxxxxx');

    * xxxxxxxx=paswoord te kiezen

    * flush privileges;

    * quit;

    * mysql -p -u root
      +geef wachtwoord die je tevoren hebt gekozen

    * CREATE DATABASE amarok;

    * USE mysql;

    * GRANT ALL ON amarok.* TO amarok@localhost IDENTIFIED BY 'PASSWORD_CHANGE_ME';

    * FLUSH PRIVILEGES;


    * Open amarok en open het scherm met instellingen.
      Onder collectie kies je MySQL en normaal staat de hostnaam op localhost en de database op amarok en de poort op 3306
      Je moet enkel als gebruiker amarok invullen en als paswoord PASSWORD-CHANGE-ME
      Klik dan op toepassen en op OK en de database wordt aangemaakt.



Wachtwoorden kun je natuurlijk aanpassen en ook de namen van de database.
homemade HTPC

Ubuntu evaluatie
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/09, 12:47:19 »
bedankt voor de geweldige uitleg Ray de Kok.

Dit is ook direct het dubbele van Ubuntu vind ik. Geweldig dit forum, maar dit had ik zelf nooit voor elkaar gekregen!

Bedankt!! Ik ga vol enthousiasme verder! De instelling van mysql is in ieder geval al gelukt
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Ubuntu evaluatie
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/09, 12:55:24 »
Nog twee, misschien domme vragen?

Al mijn muziekbestanden staan in Amarok nu wel onder het tabblad files, maar moet toch ook onder collectie?

Kan Amarok rippen naar mp3? OGG is prachtig maar dat vreten mijn spelers niet.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Ubuntu evaluatie
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/09, 12:56:05 »
nee maar een snele database in windows had je niet makkelijker in elkaar gezet, deze howto heb ik ooit eens gemaakt met behulp van anderen. ik heb het maar snel opgeslagen en zie ik kan je ermee helpen.

plezier ermee en succes
homemade HTPC

Azalin

  • Gast
Ubuntu evaluatie
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/09, 13:20:06 »
Listen! is wat ik nu gebruik nadat bij mij Amarok (dat eigenlijk voor KDE is maar uiteraard ook prima onder Ubuntu zou moeten kunnen draaien) nogal wat problemen opleverde. Erg prettig programma. Misschien eens om te proberen.

Ubuntu evaluatie
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/09, 16:13:14 »
Waar kan ik Listen! vinden Azalin? Staat niet in Synaptic.

Heeft iemand nog een idee hoe ik mijn muziek ook in de Collectie tab van Amarok krijg? En ... kan ik Amarok laten rippen??
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Menno_

  • Lid
Ubuntu evaluatie
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/09, 16:27:31 »
Citaat van: siegi
IK weet niet of het zo stom is dat apple niet op linux beschikbaar word.  
Het op windows laten werken kan in het plan van apple zitten om meer windows gebruikers naar hun kan over te trekken.  Als het niet op windows zou werken zouden de mensen nooit die ipod hebben gekocht...
Maar de kan dat linux gebruiker macOS X gaan gebruiker bijzonder klein.
Ik denk eerlijk gezegd niet apple denkt dat ze mensen van windows naar OSX over kunnen trekken. Hun markt-aandeel met OSX computers is pak 'm beet 5% (varieert van land tot land) en dat zal niet dramatisch verhogen (sorry apple) met hun huidige policy (kwalitatief zeer goede hardware, maar niet het allernieuwste en relatief duur).
Wat ze wel heel graag willen is iPods verkopen en muziek. Zowel voor iPods als voor muziek zit er ook in de Linuxgemeenschap genoeg potentiële omzet.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Nassara

  • Lid
Ubuntu evaluatie
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/10, 10:31:58 »
Ik volgde de richtlijnen van raydekok mbt de installatie van mysql... Met deze actie krijg ik uiteindelijk de foutmelding:

"MySQL reported the following error:
Access denied for user 'amarok'@'localhost' (using password: YES)
You can configure MySQL in the Collection section under Settings->Configure Amarok"

Help?

Offline Patch

  • Lid
Ubuntu evaluatie
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/10, 13:02:11 »
Citaat van: weiland
Waar kan ik Listen! vinden Azalin? Staat niet in Synaptic.

Heeft iemand nog een idee hoe ik mijn muziek ook in de Collectie tab van Amarok krijg? En ... kan ik Amarok laten rippen??
De collectie van Amarok is heel intuitief.
Je geeft bij settings --> configure Amarok --> collection aan in welke directory je muziek staat en laat deze scannen. Nieuwe muziek sleep je gewoon naar de collectie en wordt dan automatisch verwerkt. Werkt echt feilloos. (mits je tags okay zijn, en anders kun je die nog super-simpel editen vanuit amarok)
Computing is not about computers any more. It is about living.

lordwodan

  • Gast
Ubuntu evaluatie
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/10, 14:42:14 »
Citaat van: Nassara
Ik volgde de richtlijnen van raydekok mbt de installatie van mysql... Met deze actie krijg ik uiteindelijk de foutmelding:

"MySQL reported the following error:
Access denied for user 'amarok'@'localhost' (using password: YES)
You can configure MySQL in the Collection section under Settings->Configure Amarok"

Help?
Ik weet niet of dit wel hier hoort maar ok.

Tijdens de installatie van Mysql heb je neem ik aan ook een gebruiker aangemaakt die alle rechten heeft over Mysql. Heb je de Amarok gebruiker ook aangemaakt?

Offline Nassara

  • Lid
Ubuntu evaluatie
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/10, 16:18:58 »
Ik heb enkel deze richtlijnen gevolgd... Gaan we beter over op een nieuwe topic?

------------------

"Mysql database voor amarok

Als je heel veel muziek hebt is het vaak handiger om mysql te gebruiken in amarok inplaats van sql lite.
Wat moet je hiervoor doen?


    * installeer mysql-server via adept/synaptics/cli.
      neem de nieuwste die er is.
      doe dan het onderstaande in de konsole:

    * sudo mysql -u root

    * set password for root@localhost = password('xxxxxxx');

    * xxxxxxxx=paswoord te kiezen

    * flush privileges;

    * quit;

    * mysql -p -u root
      +geef wachtwoord die je tevoren hebt gekozen

    * CREATE DATABASE amarok;

    * USE mysql;

    * GRANT ALL ON amarok.* TO amarok@localhost IDENTIFIED BY 'PASSWORD_CHANGE_ME';

    * FLUSH PRIVILEGES;


    * Open amarok en open het scherm met instellingen.
      Onder collectie kies je MySQL en normaal staat de hostnaam op localhost en de database op amarok en de poort op 3306
      Je moet enkel als gebruiker amarok invullen en als paswoord PASSWORD-CHANGE-ME
      Klik dan op toepassen en op OK en de database wordt aangemaakt.
"

lordwodan

  • Gast
Ubuntu evaluatie
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/10, 16:28:53 »
ik mis ergens het aanmaken van de amarok user..

* sudo mysql -u amarok (denk ik)

dan een wachtwoord aangeven, dan opnieuw de rechten toekennen:

GRANT ALL ON amarok.* TO amarok@localhost

Ik gebruik hier eigenlijk altijd het programma MySql administrator voor want ik vergeet die commandos meestal... hehe.

lordwodan

  • Gast
Ubuntu evaluatie
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/10, 16:31:14 »
ik zal even voor je zoeken, mijn bovenstaande post is niet helemaal correct

lordwodan

  • Gast
Ubuntu evaluatie
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/10, 16:41:45 »
Alles zou wel goed moeten zijn

welk wachtwoord vul je bij Amarok in?