Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trash 1000 op externe schijf verwijderen  (gelezen 2650 keer)

Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Gepost op: 2014/11/12, 11:32:00 »
Hallo,  na alle tips op dit Forum over het legen  van die Trash 1000-bak op mijn externe schijf te hebben geprobeerd, is het mij nog steeds niet gelukt.    Kortom, ik kan hem ook niet legen, hij geeft iets aan van een video'tje  is geen map en laat alles staan.       Ik heb alleen Ubuntu  14.04.1  erop en is het een goed idee en mogelijk om de Back-up op die externe schijf even te verhuizen en die externe schijf  ( is nu NTFS ) te formateren naar een Linux Ext 4  ?   en welke dan ?      En dan de Back-up weer terugzetten en hopen dat die nieuwe   Trash 1000 leeg is en dat formateren naar Ext 4,  heb ik dat goed ?       Graag wat raad op dit onvolprezen Forum.     Vr.  gr.   Oldtimer  ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/12, 11:38:34 »
Als je alleen linux gebruikt, dan zeer zeker ext4 gebruiken, en liever geen ntfs.

Trash kun je altijd verwijderen met gksudo nautilus(in de terminal ingeven), deze komt denk ik, wel terug, zeker als je iets verwijderd.
Je kunt ook krusader proberen, ook opstarten met gksudo.

Als jij je schijf van ntfs naar ext 4 veranderd, dan zal alles leeg zijn, want je hd is dan leeg.

Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/12, 12:12:20 »
jan 11000,  bedankt voor de reactie,  met Krusader en met gksudo nautilus krijg ik die  Trash 1000-bak niet leeg, laat staan helemaal verwijderd.     Een muziek videotje kunnen ze niet verwijderen, je kunt het zelfs afspelen.      Dan wordt het dus formateren naar Ext 4 en zal er wel een nieuwe Trash 1000-bak verschijnen, hopelijk leeg.       Vr.   gr.    Oldtimer.    ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/12, 12:33:23 »
Kijk eens met gksudo krusader, daar kun je naar de rechten kijken,dus wie eigennaar is, misschien ligt het daaraan.

Ook na het formateren, en ext4, kontroleer ook wie eigennaar is, van je schijf en files. En krusader laat meer info zien over wie eigenaar is

Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/13, 12:17:25 »
jan11000,  ik heb mijn externe schijf via GParted geformateerd naar  Ext 4 en inderdaad ik kan de lange naam van zo'n 30 tekens niet veranderen omdat ik de eigenaar niet ben.        Zit nu dat Krusader door te spitten maar kan daar niet de optie vinden om het probleem op te lossen, dus om eigenaar te worden ( of wie het nu is, ja ik zie staan Root  ) en die schijf een andere naam te geven.         Anders maar weer terug naar NTFS, daar gaat dat toch wat gemakkelijker, toch nog bedankt voor je reactie's,    Vr.   gr.   Oldtimer.    ^-^
« Laatst bewerkt op: 2014/11/13, 12:28:15 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/13, 13:31:03 »
Met krusader op de file of map gaan staan, dan rechtertoets, dan properties(eigenschappen) kiezen, dan permissies, dan zie je wie eigenaar is, en hier kun je het ook wijzigen.
Wel opstarten met,(in de terminal),
gksudo krusader.

Dat je eigenschappen moet wijzigen, en leren hoe dit gaat, dat zul je wel moeten.
Want je zult dit vaker tegenkomen, want vaak doe je formatteren met gksudo dus als admin, dan zul je altijd de eigennaar van de geformatteerde schijf moeten veranderen naar je user.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/13, 13:33:23 door jan11000 »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/13, 13:45:51 »
@oldtimer: het is misschien verstandig om op dit forum deze discussie te volgen. Ik denk dat je daar veel van op steekt.
 http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86720.msg931548#msg931548


Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/13, 17:17:33 »
EZ-man , bedankt voor de reactie,   heb de link na gelezen met de tips maar heb er nog niet uit kunnen halen om mijn Externe schijf aan de praat te krijgen.   De Root blijft de eigenaar en ook de naam verandering lukt mij nog steeds niet.     Ook de tips van jan11000 gaat boven me pet met vanuit de Terminal met Krusader en naar welke map je dan moet gaan.    Heb de Externe schijf nu weer terug naar NTFS en dan ook weer problemen, kortom ik laat het maar zitten.  Je gaat er zelfs Windows van missen en de hele PC om te gooien naar NTFS ( Windows ) speelt door mijn hoofd, ik zit teveel op dat Forum.   Vr.  gr.   Oldtimer.    ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/13, 18:37:33 »
@oldtimer. Wanhoop nog niet, lees eerst dit eens door :  Partities en Bestandssystemen.

En plaats op dit forum eens een afbeelding van wat je te zien krijgt in GParted . Het is nu zo moeilijk praten, je laat ons alleen maar gissen naar wat er bij jou aan de hand is.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/13, 21:48:48 »
@OldTimer: Wat we graag willen weten is

A - Hardware check
Type computer :                       Desktop / Laptop
Computer fabrikant  :             Acer / HP / ... / ...  / ...  zelfbouw

Type harde schijf 1 :                SATA / IDE
   indien IDE  :                               master / slave / auto detect

Type harde schijf 2 :               SATA / IDE / extern via USB
   indien IDE  :                              master / slave / auto detect
   indien extern via USB :           USB2 / USB3

B - OS check
Huidige Linux Besturingsysteem  :  Ubuntu / Xubuntu / Mint / ....
   OS versie : 

Oude Besturingsysteem  : Windows / Apple / Linux
   OS versie : 


C - Type installatie :  Overstap van window / Linux nieuw / Linux versie Upgrade

Welke voorbereidingen heeft u getroffen alvorens u de huidige Linux-versie op de computer heeft geïnstalleerd.


D - Gebruikte Recovery software :  yyyy
 - Wat voor recovery is er uitgevoerd :  partitie backup  / bestandsbackup.
 - Welke schijfpartities zijn zichtbaar in de software en geeft de software ook aan welke type  bestandsysteem op de partitie staat.   


E - Partitionering van de harde schijven 
Met welke tool heeft u de de schijf gepatitioneerd?
   Schijf 1 : Linux / Apple / Windows    (svp ook naam van de tool noemen)
   Schijf 2 : Linux / Apple / Windows    (svp ook naam van de tool noemen)

Vermeldt de partitie-indeling van de schijven - zie toelichting

   device     fs_type label    mount point    UUID
   -------------------------------------------------------------------------------
   /dev/sda1  ......
   /dev/sda2  ......
   ..........       ..........
   ..........       ..........
   ..........       ..........


Toelichting:
  a - Indien u Linux bent opgestart, open dan een terminal-scherm
   via het menu of met de toetscombinatie :  <Ctr>   <Alt>  <T>

  b - Voer het volgende commando uit :
      sudo blkid -o list
  c - type uw password in

  d - Kopieer het resultaat van dat scherm hieronder:



Ten slotte
Indien er een foutmelding op de computer verschijnt :
• vermeld de volledige tekst van de melding
• tevens in welk programma deze  fout zich voordeed of welke handeling u uitvoerde en
• in welk besturingsysteem op dat moment aan het werk was.


Neem dit lijstje in je volgende bericht over en vul het (voor zo ver dat mogelijk is) in.

Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/14, 14:07:09 »
EZ  man, dat is een hele lijst , maar misschien maak ik het te moeilijk,  ben nu zo'n 9 maanden bezig met Ubuntu ( nu 14.04.1 ).  Eerst met een Dualboot en na wat kennis van dit Forum de PC helemaal leeg getrokken en alleen Ubuntu erop gezet.    Wel ben ik 2x terug gegaan naar Windows door dat gedoe met de printer,  verder tot nu toe prima gegaan.   Afgelopen week wilde ik die Trash. 1000 leeg halen op de Externe schijf en dat lukte maar niet, omdat ik op die Externe back-up schijf toch al wat wilde weghalen ( alles met de hand ) en ik toen pas zag dat die schijf nog NTFS was.    Ook na gluren op het Forum, besloot ik om via GParted dat NTFS te formateren naar Ext 4, na de back-up ergens anders te hebben geparkeerd.      Na het weer aansluiten van mijn Externe Back-up schijf krijg ik mijn Back-up niet meer terug gezet,  Root,  geen eigenaar, enz. enz.    Met gksudo krusader    ( jan 11000 )  aan de slag gegaan en wat ik ook probeer de rechten en de nieuwe naam te veranderen, nihil.    Ik zie mijn Externe schijf wel en hij opent ook, maar ik kan er niets op kwijt,  in GParted zie ik hem staan als  ------  media / gebruikersnaam / en zo'n 30 tekens, lekkere naam.        OP het Forum ben ik nu zo'n 2 uur bezig geweest met lezen, welaan,  mij lukt het niet en dat zal aan mij liggen.         Zonder Back-up is het geen werken, dus dan maar terug naar de concurrent, het is niet anders, trouwens, bedankt voor de reactie,   een beginnende   Oldtimer.    :-[
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/14, 14:50:42 »
Kom op Oldtimer, ik wil je helpen.

Advies voor nu:
 Ga eerst eens sleutelen aan je brommer, laat dit forum komend weekend eens voor wat het is.
 En volgende week ga je er eens rustig voor zitten.
 Kopieer het bericht hierboven in een kladblok en print het uit (om het rustig te kunnen lezen)
 Maak op dat briefje aantekeningen

En op een rustig moment maak je een duidelijk bericht met antwoorden, daarna gaan we pas verder.

Groeten


PS: de data op die schijf verhongeren niet, die staan daar rustig te wachten tot de computer weer genezen is  ;-)


Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/21, 10:32:03 »
EZ-man,   sorry, ben een tijdje het land uit geweest,  ik heb nu de externe schijf  omgezet naar  NTFS en dan lukt alles weer.   Nog bedankt voor je hulp,   Vr.  gr.   Oldtimer.    ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Trash 1000 op externe schijf verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/21, 11:12:47 »
Goed om te horen :)