Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: videokaart instellingen veranderen in command line  (gelezen 1414 keer)

Offline fristi

  • Lid
videokaart instellingen veranderen in command line
« Gepost op: 2012/01/04, 15:05:46 »
hallo allemaal

ik heb een vraag.

ik heb thuis een media center met een Asus E35M1-I Deluxe als moederbord http://www.asus.nl/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1I_DELUXE/  <-- specificaties

hier zit dus ook een ati videokaart in

hier heb ik XBMC op draaien via een versie van ubuntu volgens mij 11.10 maar kan ook 11.04 zijn dat weet ik niet precies.

ik heb xbmc hier alleen niet als programma op draaien maar xbmc vervangt zeg maar Unity en hier zit eigenlijk een beetje het probleem

ik heb mijn media center via een HDMI kabel aan mijn televisie verbonden maar het is bekend dat ati videokaarten hier moeite mee hebben en dat ze zo nu en dan groenachtig beeld weergeven wat zeer irritant is als ik een film probeer te kijken.

als ik in de catalyst control center zou kunnen komen dan weet ik hoe ik het op moet lossen je moet dan iets veranderen wat met RGB of Yrbc ofzo te maken heeft (ik weet niet meer precies wat je moet veranderen als ik het zie dan weet ik het wel weer

maar aangezien ik natuurlijk niet daarbij kan komen omdat ik geen unity heb is dat een beetje een probleem.

ik kan via alt control F2 wel bij een CLI komen dus was mijn vraag eigenlijk of dat soort instellingen ook via de command line veranderd kunnen worden ??

ik ben nog niet een heel grote expert in linux dus als het zou kunnen graag zo uitgebreid mogelijk uitleggen graag anders gaat het me niet lukken denk ik

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

groeten

tristan

Re: videokaart instellingen veranderen in command line
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/04, 19:28:57 »
Of anders kun je er een lichtgewicht windowmanager bijnaast installeren. Ik neem aan dat je wel een inlogscherm hebt? Installeer dan even TWM (sudo apt-get install twm) en kies voor TWM als sessie in het inlogscherm. Eerst lijkt het of er niets gebeurt, maar het menu zit een beetje verstopt achter een klik met de linker, rechter, of middenmuisknop op het bureaublad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twm

Offline fristi

  • Lid
Re: videokaart instellingen veranderen in command line
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/07, 12:07:24 »
nou ik heb geprobeerd om twm te instaleren de instalatie ging gewoon goed maar via de command line krijg ik hem niet opgestart en ik heb geen inlogscherm dus daar kan ik hem ook niet selecteren

en via ssh snap ik niet echt wat ik moet doen zoals ik al zij ben niet echt goed in ubuntu nog

groeten tristan

Offline axelv

  • Lid
Re: videokaart instellingen veranderen in command line
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/07, 12:10:39 »
vanuit de commandline "startx" in voeren, je moet wel xorg geïnstalleerd hebben voor twm te kunnen laten werken.

Offline fristi

  • Lid
Re: videokaart instellingen veranderen in command line
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/07, 13:39:40 »
nou heb het toch voor elkaar gekregen om twm te starten

was vergeten dat ik ook xbmc af kon sluiten zondat dat gelijk mijn computer uitgaat waardoor hij in een soort roze aanlogscherm terecht komt  :-[

daar kon ik dan twm opstarten maar ik kan nergens iets vinden om dan CCC te starten (catalyst control center) je moet idd met je rechtermuisknop klikken om een menu te krijgen en ik heb elke optie in het menu doorgeken maar der staat helemaal niks over CCC.
is er nu ik in een soort van grafische omgeving zit geen commando die ik in een terminal kan geven om CCC op te starten ??

Offline axelv

  • Lid
Re: videokaart instellingen veranderen in command line
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/07, 14:29:29 »
Commando is blijkbaar "amdcccle" even opgezocht (niet 100% zeker, heb zelf intel videokaart), je moet natuurlijk wel de ati drivers geïnstalleerd hebben...

Offline fristi

  • Lid
Re: videokaart instellingen veranderen in command line [OPGELOST]
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/08, 14:50:42 »

Nou het is gelukkig opgelost ik had voordat ik hier kwam voor hulp ook een berichtje naar de maker van die live cd gestuurd maar die reageerde maar niet dus vandaar dat ik de vraag hier ging stellen.

Maar hij heeft nu eindelijk iets terug gestuurd en uitgelegd hoe ik die instellingen kan veranderen

Bedankt voor jullie hulp en de snelle reacties

Groeten

Tristan