Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04  (gelezen 1852 keer)

Offline mikey289

  • Lid
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Gepost op: 2008/04/20, 20:46:46 »
Wat advies gevraagd......

Draai nu sinds enkele maanden Ubuntu 7.10 naar tevredenheid, echter heb ff gekeken via de live cd naar Kubuntu 8.04 KDE4 en moet zeggen dat die er ook (grafisch) zeer goed uitziet.
Ga nu twijfelen over welke distro de volgende wordt (denk toch K 8.04...) een paar kleine vraagjes:

Kan ik een kopie van de homefolder van Ubuntu 7.10 zonder meer overzetten op Kubuntu 8.04 KDE4 ?
Heb nu Ubuntu op een HD van 200GB staan (incl. home folder), heb nog een HD van 40GB vrij (ext3)
zal ik Kubuntu op de 40 GB zetten met de home folder op de 200 GB? (heb er ook nog een LaCie USB disk aanhangen van 500 GB, maar wordt gebruikt voor div downloads, foto's, muziek en backups).

Als ik bij de installatie aangeef dat de Home folder op de 200GB moet komen wordt die dan autom. geformatteerd? ( een kopie(back-up) van de home folder staan op de 500 GB, zodat ik die waar dan ook naartoe kan kopieëren).


hier de uitvoer van fdisk -l :

Schijf /dev/sda: 200.0 GB, 200049647616 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 24321 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x04955014

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       23944   192330148+  83  Linux
/dev/sda2           23945       24321     3028252+   5  Uitgebreid
/dev/sda5           23945       24321     3028221   82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sdb: 40.0 GB, 40027029504 bytes
31 koppen, 17 sectoren/spoor, 148344 cilinders
Eenheid = cilinders van 527 * 512 = 269824 bytes
Schijf-ID: 0x17631762

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1      148339    39087067   83  Linux

Schijf /dev/sdc: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0xe33bd300

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdc1               1       60801   488384001    7  HPFS/NTFS
bedankt alvast voor enig advies !

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/20, 21:29:49 »
Wil je 8.04 naast 7.10 zetten, aangezien je zegt dat je nog een 40GB HD vrij hebt. OVerigens wel een goed besluit om het OS niet op de grote schijf te zetten, scheelt weer een beetje in snelheid. Je kunt je home folder kopiëren zou je zelfs al kunnen doen, zijn veel tutorials over te vinden. (bijv.: http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/move-home-to-its-own-partition/

Ik durf even niet te zeggen of je hem vanuit de set-up hier naar kunt laten verwijzen, wel kun je altijd zelf de fstab file aanpassen en zodoende zorgen dat de home folder naar de juiste plek wijst. Bij mij is dat deze regel.

/dev/sdc4 /home ext3 nodev,nosuid 0 2Je zou een scriptje kunnen maken wat bij bijv. het afsluiten standaard alles kopieerd, hier zullen echter ook wel programma's voor te vinden zijn.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/20, 21:37:50 »
Even in Synaptic zoeken op kde, je krijgt een heleboel pakketjes te zien even scrollen naar kde. Deze installeren en als het klaar is opnieuw starten, bij je inlog scherm kan je kiezen bij sessies voor Gnome of KDE. KDE is t.o.v. Gnome wat uitgebreider qua menuutjes als je het naar een tijdje denkt heb er genoeg van schakel je zo terug naar Gnome. Het zijn beide grafische schillen de een wat simpler dan de ander. Ook programma's zijn onderling uitwisselbaar. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mikey289

  • Lid
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/20, 22:00:58 »
@blackburn:

Was eigenlijk niet van plan om de 2 naast elkaar te laten bestaan, d.w.z ik wilde Ubuntu 7.10 vervangen door Kubuntu 8.04 KDE4....en direct op de 40G schijf maar met de home folder op de 200G....

de fstab aanpassen...doe ik dat met 'gedit fstab' ???


@ Gijsbert:
Ik had al eens via synaptic inderdaad KDE geïnstalleerd naast Gnome....maar via de synaptic krijg ik alleen KDE3 te zien , gebruik al wel sommige KDE programma's in Gnome (K3b, Kompozer...)

p.s ik had ook ergens gelezen dat je een lijstje kan genereren met alle geïnstalleerde programma's, weet alleen niet meer waar ik dat gelezen had, of hoe ik dat kan doen......iemand? ( voor het later opnieuw installeren via software toevoegen/verwijderen of synaptic )

Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/20, 22:18:42 »
mikey289, ik weet precies wat je bedoelt, helaas weet ik ook niet van wie de post is.
Ik kijk nog wel even op het forum misschien kom ik het toevallig tegen

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/20, 23:19:13 »
Mikey289,
Verwijderen: http://forum.ubuntu-nl.org/message/32344#p32344 bedoelde je dit? En de posten er na.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mikey289

  • Lid
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/20, 23:31:52 »
Gijsbert,

hmmm  eigenlijk niet...het verwijderen van de KDE3 is me wel gelukt...ik bedoelde eigenlijk een lijst creëren met alle programma's die op dit moment op je systeem zijn geïnstalleerd.....

dat is wel handig als ik van 7.10 overga naar 8.04, de instellingen van die programma's blijven wel behouden want die staan immers opgeslagen in je home folder (verborgen), maar de programma's zelf worden bij een verse install verwijderd (uitgezonderd de standaard programma's die met de install meekomen).

Offline ptb

  • Lid
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/20, 23:34:25 »
In de repositories van hardy zit kubuntu kde4 desktop.Je kunt beide versies in hardy dus naast elkaar installeren.

Offline Dave

  • Lid
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/21, 00:51:22 »
Citaat van: Gijsbert
Even in Synaptic zoeken op kde, je krijgt een heleboel pakketjes te zien even scrollen naar kde. Deze installeren en als het klaar is opnieuw starten, bij je inlog scherm kan je kiezen bij sessies voor Gnome of KDE. KDE is t.o.v. Gnome wat uitgebreider qua menuutjes als je het naar een tijdje denkt heb er genoeg van schakel je zo terug naar Gnome. Het zijn beide grafische schillen de een wat simpler dan de ander. Ook programma's zijn onderling uitwisselbaar. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
Lijkt me ook de aangewezen manier voor wie twijfelt, gewoon in 1 installatie.

Offline mikey289

  • Lid
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/22, 00:26:58 »
Ok, ben er wel uit nu of het KDE/Gnome wordt.

rest mij nog 1 vraag...... iemand enig idee hoe de /home map op een (fysiek) andere schijf te krijgen (ipv op een andere partitie op dezelfde schijf) tijdens installatie van 8.04 ?  kun je evt die keuze maken tijdens de install?

zoniet hoe dan de /home achteraf aan te maken op de aparte HD en de 'oude' (die tijdens de install werd aangemaakt te verwijderen)?

had in dit topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/24465 al wel gelezen dat de backup moet worden teruggezet m.b.v de live-cd ( ivm in gebruik zijnde congif bestanden)

Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/22, 00:56:54 »
OPGELET:
Tijdens deze handelingen niet stoppen of rebooten voordat je helemaal klaar bent.

######
We gaan eerst een root pasword zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.

##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.

Je moet zelf even kijken met de opdracht :
sudo fdisk -lHoe de partitie heet waar je de nieuwe /home wilt hebben.
NOTE: In jouw geval zou dit nog steeds hda8 moeten zijn ???

Aan de slag:

Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan:
mkdir /mnt/tmp2. Mount de nieuwe partitie nu even aan deze tijdelijke directory:
mount /dev/hdaX /mnt/tmpHiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? .
#############################################

Nu gaan we de bestanden van de home kopieeren naar de nieuwe partitie:

We gaan eerst naar de /home map toe.
4. cd /homeWe kopieeren alles naar de tmp map.
5. find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/Nu heb je een exacte kopie van je oude /home op de nieuwe partitie.

Check dit eventueel nog ff door in die /mnt/tmp/ te kijken.

Verwijder de oude home directory eerst nog niet; wie weet wat er is mis gegaan.

6. We gaan eerst backuppen en de oude /home hernoemen :
cdmv /home /home.old############################
Maak een nieuwe /home en mount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home:

Maak een nieuwe /home directory.
7.mkdir /homeunmount de nieuwe partitie van de tijdelijk directory waar alles staat van je oude /home
umount /mnt/tmpmount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home directory.
mount /dev/hdaX /homeOm deze partitie nu automatisch op /home te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel  toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /home.

Eerst openen met :
8. gksudo gedit /etc/fstab9. Nu de volgende regel toevoegen.

/dev/hdaX       /home           ext3    defaults        0       2NOGMAALS overal waar je hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn:  hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.

10. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdbX on /home type ext3 (rw)hdbX is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.

Je zou nu eventueel je oude /home.old kunnen wissen om HD ruimte vrij te maken.

sudo rm -r /home.old##########################################

Als het goed is heb je nu je /home op een aparte partitie staan waardoor je bij een totale crash van je Ubuntu al je instellingen behoud.
Voorwaarde is dan wel, als dit gebeurt dat je met een installatie via live cd  die partitie helemaal met rust laat.
En indien nodig hoef je na de installatie dan alleen de /home die in Ubuntu zit te hernoemen naar /home.old
een nieuwe /home aanmaken, en weer die partitie te mounten aan die nieuwe /home
Na een boot zal alles weer zijn zoals het was voor de crash.


Ik weet niet goed of met unmouten en mounten alles goed gaat dus start de computer even opnieuw.
10. als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdb1 on /home type ext3 (rw)hdb1 is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.
alles zou nu perfect moeten werken en je /home staat op een andere partitie of Harddisk.

###################################################
Om een pakketten lijstje te maken van wat je nu geinstalleerd hebt (Oftewel je Ubuntu clonen) en weer wilt hebben in de nieuwe Ubuntu doe je:
sudo dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$'| awk '{print $1}' > geinstalleerdepakkettenIndien je nu niet in je /home folder een mooi lijstje krijgt met de naam "geinstalleerdepakketten" doe je :
[code]sudo dpkg –get-selections | perl -e ‘@lines = ;foreach(@lines){ $_ =~ m/(^[a-z,A-Z,0-9,-_]+)\s+.*/;print “$1\n
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mikey289

  • Lid
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/22, 01:28:46 »
@gandyman:

Bedankt ! voor je antwoord, gaat wel lukken zo dacht ik.........ik neem aan dat ik hdax  moet veranderen in sda (in mijn geval zonder nummer omdat die schijf maar 1 partitie heeft)

Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/22, 01:34:34 »
Kan ik zo niet zeggen vanop afstand ....

Altijd zelf kontroleren met
sudo fdisk -l

Hoe goed de raad en How To's ook zijn, nooit blindelings volgen, checken checken en nog eens checken.

En alles uitprinten :P

Iedere computer is anders dus je kan nooit blindelings vertrouwen op iets.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mikey289

  • Lid
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/22, 19:29:33 »
zo te zien wel.........zie topic start.... daar staat m'n fdisk -l

Offline mikey289

  • Lid
Kubutu 8.04 of Ubuntu 8.04
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/24, 22:37:57 »
Jawel, 8.04 staat er vers op, de /home heb ik op de aparte schijf kunnen zetten middels de handmatige indeling tijdens de install.

kies de schijf waar je de /home wilt hebben-> partitie bewerken kies uit aanhechtpunt "/home"

wel worden de 2 schijven 'samen' getoond als 'bestandssyteem'  dwz het 'bestandssysteem' beslaat de installatie van hardy op mijn 40G schijf én de /home map op mijn 200G schijf.

en worden ook als 1 pictogram van een HD getoond.

verder draait ie als een tierelier ! :D