Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden  (gelezen 2892 keer)

Offline avl

  • Lid
In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Gepost op: 2020/04/28, 17:44:29 »
In een spreadsheet kan je velden met getallen hebben die in feite tekstvelden zijn. Je kan met die getallen geen berekeningen uitvoeren.
In het blad zie je daar niets van, maar in het bewerkingsveld bovenin zie voor het getal een apostrof (') staan. Met zoek&vervang krijg je die niet weg.
Jaren geleden had iemand me gewezen hoe dat wel moest, maar ik kan dat niet meer terugvinden.
Heeft iemand die truc misschien bij de hand?

Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/28, 17:55:13 »
Getalopmaak kun je doen door de (selectie) cel(len) -> rechtermuisknop -> cellen opmaken
En daar staan allerhande opties daartoe.

Succes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/28, 18:02:12 »
Kan je eens je versie aangeven? Bij mij, versie 3.6.5.2 lijkt het niet zo te werken. De enige manier waarop ik een apostrof zie in de formulebalk, is door zelf voor een getal een ' in te voeren. Met dat "getal" kan ik dan nog steeds rekenen. Anderzijds kan je ook een cel formatteren als "tekst", maar ook dan kan je er nog mee rekenen. Kan je eventueel eens een rekenbladje met enkel zo een cel posten? Ik herinner me dat fenomeen van vroeger, maar kan dat nu niet reproduceren.

Als al het andere faalt, dan kan je een tekstveld omzetten naar een getal met de "=VALUE" functie.

JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/28, 18:18:48 »
Normaal is het apostrof als je ciijfer wil gebruiken als tekst .



« Laatst bewerkt op: 2020/04/28, 18:23:33 door JorisC »

Offline vanadium

  • Lid
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/28, 18:22:08 »
Ondertussen wat huiswerk gedaan.

Gemakkelijkste manier: Copy - Paste Special - Paste Unformatted text.

Andere manier: Via zoek vervang:
Zoek: .*
Vervang: &
Onder "Andere opties":
Zet "Regular expressions" aan.
Verifieer dat "Zoeken in: " ingesteld staat op "formules".
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 11:14:13 door vanadium »


JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/28, 18:29:37 »
Citaat
Als al het andere faalt, dan kan je een tekstveld omzetten naar een getal met de "=VALUE" functie.

VALUE word gebruikt om de waarden weer te geven met punt of komma en hoeveel cijfers na de punt of komma
1234.00  of 1234,00
Geen waarde(VALUE)  word weergeven als  1234
Of 1234 kan ook weegegeven worden als 1.234 waarde


JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/28, 18:34:58 »
Of 1234,1268 is 4 cijfers na de komma
Bij 2 waarden na de komma is het 1234,13 als men 1234,1268 in de cel zal invoeren .

JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/28, 18:48:59 »
Citaat
Het is ondertussen al opgelost.

Kopieren , Plakken Speciaal
Eerste cel Rechtsklikken en kiezen voor kopieren
Cellen selecteren en kiezen voor plakken speciaal , zo doe ik het .

JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/28, 19:21:39 »

Citaat
In het blad zie je daar niets van, maar in het bewerkingsveld bovenin zie voor het getal een apostrof (') staan

Die apostrof heeft als functie om links uit te lijnen en een getal zal automatisch als tekst herkend worden
Alq je in cel A1 de zin typt , ik wil een apostrof gebruiken in mijn werkblad ga je cel A1 een error krijgen omdat de cel niet breed genoeg is .
Ga je cel A1 typen 'ik wil een apostrof gebruiken in mijn werkblad zal de zin helemaal te lezen vallen maar gespreid over cel A1 B1 C1 D1 .............

Offline avl

  • Lid
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/28, 20:53:52 »
De tip van Vanadium werkt, als je bij "andere opties" naast reguliere expressies ook kiest voor "formules" in het veld: "zoeken in".
Toen ik dat deed waren >1500 nepgetallen in een paar miliseconden naar echte getallen omgezet en meteen naar rechts uitgelijnd!!
Les: ik heb eerst zeker 3 uur gezocht voordat ik het vroeg. Ik logde weer op 20:40 in en 5 minuten later alles klaar! Iets vroeger vragen kan dus geen kwaad.

Zeer bedankt.
Overigens Vanadium, ik installeer alle updates voor 18.04lts zodra ze worden aangeboden dus alles is behoorlijk up to date.

Offline avl

  • Lid
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/28, 20:56:40 »
Probleem opgelost, tekst duimpje

JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/28, 21:33:51 »
Nog iets aan toevoegen
Met copy paste >> Plakken speciaal kopieer je niet alleen de inhoud van een cel maar ook de opmaak van een cel .
Handig als je meerdere werkbladen naast elkaar gebruikt .

Offline vanadium

  • Lid
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/29, 11:11:24 »
Citaat
Het is ondertussen al opgelost.

Kopieren , Plakken Speciaal
Eerste cel Rechtsklikken en kiezen voor kopieren
Cellen selecteren en kiezen voor plakken speciaal , zo doe ik het .
Dag Joris, heb je dat wel getest? Je zegt "Kopiëren speciaal", maar je maakt het verhaal niet af: er verschijnt immers een dialoog die je ook eens goed moet instellen. Hoe stel jij die dialoog dan in zodat de text naar een getal wordt omgezet?

Citaat
Nog iets aan toevoegen
Met copy paste >> Plakken speciaal kopieer je niet alleen de inhoud van een cel maar ook de opmaak van een cel .
Handig als je meerdere werkbladen naast elkaar gebruikt .
Heb je getest wat je hier aangeeft? "Plakken speciaal" geeft een dialoog. En daarin kan je kiezen hoe er geplakt wordt. Je kan er ook voor kiezen de opmaak *niet* mee te kopieren.

Citaat van: avi
De tip van Vanadium werkt, als je bij "andere opties" naast reguliere expressies ook kiest voor "formules" in het veld: "zoeken in".
Je hebt gelijk: "formules" moet geselecteerd zijn. Bij mij was dit standaard het geval, vandaar dat ik op die instelling niet gelet had. Bedankt voor je opmerking: ik zal mijn post aanpassen om dit ook mee te geven.

JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/29, 11:39:00 »
Citaat
Dag Joris, heb je dat wel getest? Je zegt "Kopiëren speciaal", maar je maakt het verhaal niet af: er verschijn

1000 is een getal dat in een cel staat
'1000 is text en begin je van links de tekst uit te lijnen , kan zelfs met spaties . '1000 staat voor het getal duizend en is gelijk aan 10 maal honderd
Gebruik je de apostrof niet krijg je een error want '1000 staat ................ is geen getal en is de kolombreedte te smal .
Plakken speciaal
'1000 staat in cel A1
Ik rechtsklik in cel A1 en kies voor kopieëren
Ik zet de muisaanwijzer in een cel naar keuze en kies voor plakken speciaal
Ik kies nogmaal voor plakken speciaal en vink het vakje Opmaak aan en zo gaan we maar verder
Of wil je plakken speciaal in kolom van A van A1 tot A200 selecteer je cellen A2 tot A200 en kies je voor plakken speciaal > Opmaak

JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/29, 11:40:30 »
Citaat van: vanadium
Dag Joris, heb je dat wel getest? Je zegt "Kopiëren speciaal", maar je maakt het verhaal niet af: er verschijn

1000 is een getal dat in een cel staat
'1000 is text en begin je van links de tekst uit te lijnen , kan zelfs met spaties . '1000 staat voor het getal duizend en is gelijk aan 10 maal honderd
Gebruik je de apostrof niet krijg je een error want '1000 staat ................ is geen getal en is de kolombreedte te smal .
Plakken speciaal
'1000 staat in cel A1
Ik rechtsklik in cel A1 en kies voor kopieëren
Ik zet de muisaanwijzer in een cel naar keuze en kies voor plakken speciaal
Ik kies nogmaal voor plakken speciaal en vink het vakje Opmaak aan en zo gaan we maar verder
Of wil je plakken speciaal in kolom van A van A2 tot A200 selecteer je cellen A2 tot A200 en kies je voor plakken speciaal > Opmaak

Moderator edit: quote gerepareerd!!!
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 13:40:40 door Ron »

JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/29, 13:03:30 »
Plakken speciaal in excell , in Calc is het identiek hetzelfde
Ik moest dit niet testen, ik maak zeker al 20 jaar rekenbladen met spreadsheet software.
Is de cel A1 rood gekleurd als achtergrond en het lettertype vet .
Men wil bepaalde cellen ook rode achtergrond en vet lettertype gaat met plakken speciaal  gebruiken .
De opmaak cel B6 ,D5 ,  E9 , E20 ......... moet zelfde zijn als die van cel A1
http://www.gratiscursus.be/excell_2003/excelles15.htm

Offline Jenske

  • Lid
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/29, 14:56:09 »
In Excel (maar, toegegeven, daar gaat dit topic niet over) is het extreem moeilijk om een mengeling van tekst-getallen (die met een accentje ervoor) en échte getallen te kopiëren naar een ander celbereik.Ik heb daar al een paar keer in mijn leven enorm veel last mee gehad, als gegevens uit een ander programma komen, bv. een reeks getallen uit een word-document, die je aan een kolom plakt waar al gewone getallen in staan.



In Calc heb ik dat probleem nog niet gehad.

Waarmee niet gezegd is dat Calc beter is dan Excel, maar als het op logica van gegevens invoeren en kopiëren aankomt hebben die van Microsoft Office nog wat te leren.

Geniet verder van Calc.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/29, 19:03:29 »
@jenske

Citaat
Plakken speciaal in excell , in Calc is het identiek hetzelfde

ik voer het getal 0123456789 in , in cel A1 en het getal staat  uiterst rechts uitgelijnd in de cel ,en word weergeven als 123456789 . Hieraan is het te herkennen dat het om een getal gaat .
ik gebruik de apostrof en voer '0123456789 in in cel A1 en staat helemaal links in de cel en zal er te lezen vallen 0123456789  en weet men dan dat het om geen getal gaat maar om tekst .
Deze methode word zowel in Excel als Calc gebruikt .

Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/30, 15:08:31 »
In Excel (maar, toegegeven, daar gaat dit topic niet over) is het extreem moeilijk om een mengeling van tekst-getallen (die met een accentje ervoor) en échte getallen te kopiëren naar een ander celbereik.

Je kopiëert toch de bron-invoer naar een andere cel, waar je per cel dan toch 'getalnotatie' kunt aanpassen?
En zo heb ik dat in excel ook altijd gedaan.
Of mis ik hier iets? Begrijp ik de stelling niet?

Net even getest, en wat ik bedoel werkt zo gewoon zoals je kunt zien. ??
A1 cel is getal-notatie. B1 cel is valuta-notatie.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 15:11:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JorisC

  • Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/30, 15:19:10 »
Citaat van: partyrabbit
Je kopiëert toch de bron-invoer naar een andere cel, waar je per cel dan toch 'getalnotatie' kunt aanpassen?
En zo heb ik dat in excel ook altijd gedaan.
Of mis ik hier iets? Begrijp ik de stelling niet?

Toch iemand die het snapt !

Moderator edit: quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 16:06:28 door Ron »

Offline vanadium

  • Lid
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #22 Gepost op: 2020/04/30, 16:27:50 »
Neen, jullie begrijpen het precieze probleem niet. Even heel goed naar de eerste posts terugkeren, en *zelf* proberen het probleem reproduceren. Het enige waar ik niet in slaag, is een cel met een "verborgen" apostrof te krijgen die niet als getal wordt geïnterpreteerd.

De apostrof is een "oude" techniek die nog dateert van Lotus 123. De formattering aangegeven met een apostrof overschrijft de standaard cel formattering. Probeer maar eens het nummerformaat aan te passen van een cijfer met een apostrof ervoor: dat lukt niet. Een cijfer met apostrof ervoor, kan bij het "speciaal" kopiëren enkel als tekst gekopieerd worden (de apostrof blijft, en ik dan toch kan er wel mee rekenen). 

Voor de vraagsteller, avl, is het probleem gelukkig opgelost. Voor de meelezers: zo krijg je die verborgen apostrof weg.

Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #23 Gepost op: 2020/04/30, 16:29:47 »
Ok. Had ik het toch ook niet helemaal duidelijk.  ^-^ Kende die ouwe truck niet (en toch met lotus suit gewerkt).
Kan ik wel stellen dat de 'getalnotitie' tip zoals ik hem aangaf wel werkt? En mogelijk toch alternatieve oplossing is?

Citaat van: partyrabbit
Je kopiëert toch de bron-invoer naar een andere cel, waar je per cel dan toch 'getalnotatie' kunt aanpassen?
En zo heb ik dat in excel ook altijd gedaan.
Of mis ik hier iets? Begrijp ik de stelling niet?

Toch iemand die het snapt ! [/color]

Volgens mij gaat het er niet om "wie wat snapt". Ik vraag me zelf ook af of ik de vraag en stelling wel goed snap.  ^-^
Volgens mij gaat het er om dat we elkaar (avl, jenske, ik) helpen het allemaal te begrijpen.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 16:31:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/30, 16:37:04 »
Ok. Had ik het toch ook niet helemaal duidelijk.  ^-^ Kende die ouwe truck niet (en toch met lotus suit gewerkt).
Kan ik wel stellen dat de 'getalnotitie' tip zoals ik hem aangaf wel werkt? En mogelijk toch alternatieve oplossing is?
Open Calc type "'123,1" gevolgd door enter (of decimale punt, afhankelijk van je taal instellingen) en reproduceer het eens: dan zal je zelf de eigenaardigheden zien en zien of je methode werkt om de apostrof weer kwijt te raken.

Ja, je kan de apostrofe er gewoon uithalen door de inhoud van de cel te wijzigen. Maar je wil die methode liever niet hoeven te gebruiken als het om >1500 cellen gaat.