Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu  (gelezen 1939 keer)

Offline Bjarno

  • Lid
    • Bjarno.be
Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Gepost op: 2010/08/29, 20:02:51 »
Hallo iedereen van forum.ubuntu-nl.org :)

Ik heb momenteel iemand overtuigd gekregen om Ubuntu op zijn/haar computer te installeren (aangezien ik zelf een grote gebruiker van ubuntu ben) en na de live-CD eringestoken zag ik dat alles goed werkte (ook een paar dingen nog laten zien ;) ). Maar voordat ik zelf dit nog ga doen wil ik weten wat de meestvoorkomende software-matige problemen/gevaren zijn aangezien hij/ze het in dual-boot wilt. Ik had gehoord dat een oudere installatieCD van Ubuntu 10.04 soms problemen had met GRUB te installeren ;) En zijn er dan nog valkuilen? (buiten dat ik op "use entire hard disk" kan klikken).


Hoe kan ik verder ook nakijken welke versie mijn installatieCD heeft? Weet iemand hoe ik dit kan doen dan?


Greetz,
Bjarno

Offline midas

  • Lid
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/29, 20:57:07 »
Als je Ubuntu Lucid Lynx wilt installeren moet je zeker weten dat je versie 10.04.1 installeert. Heb ik vorige week gedaan maar ik zag dat op vele (ook NL) spiegelservers nog de gewone 10.04 versie staat. Als je zeker wilt zijn, download dan van hier:

http://distrowatch.com/?newsid=06234

Bij 10.04.1 zijn ook een aantal bugs op de installatieCD opgelost en tevens heb je gelijk alle updates van de eerste 3 maanden binnen. Op grub en dual-boot kan ik helaas geen antwoord geven...ik kieper altijd Windows er helegaar af. Een goede gids is echter:

http://sites.google.com/site/computertip/Home

Succes!

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Bjarno

  • Lid
    • Bjarno.be
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/29, 21:00:44 »
Ik heb "ervaring" met het installeren van ubuntu (ik heb ubuntu al meermaals geïnstalleerd :P). Maar aangezien ik het deze keer bij iemand anders ga doen ben ik toch liever op voorhand voorbereid op mogelijk softwareproblemen zodat ik die snel kan oplossen ;)


Hoe kan ik kijken welke versie van de CD ik heb gedownload? Want ik had er eentje helemaal in het begin gedownload maar ook eentje later en ik weet niet meer welke CD de welke was ;) (en ik vind er ook maar eentje terug, slordigheid, oeps :P )

Hier draai ik thuis ubuntu en windows op één computer zonder échte problemen (zie mijn topic bij Internet & Draadloos Netwerken voor nog een vraag voor mij).
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 21:03:07 door Bjarno »

Offline walterav

  • Lid
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/29, 21:18:11 »
Hoe kan ik kijken welke versie van de CD ik heb gedownload? Want ik had er eentje helemaal in het begin gedownload maar ook eentje later en ik weet niet meer welke CD de welke was ;) (en ik vind er ook maar eentje terug, slordigheid, oeps :P )

Start de liveCD en open de "terminal" (Applicaties>Accessoires)  type daar het volgende commando in:
lsb_release -a

Als hier bij Description geen Ubuntu 10.0.4.1 LTS staat maar 10.04 dan heb je niet de nieuwste.

Hier draai ik thuis ubuntu en windows op één computer zonder échte problemen (zie mijn topic bij Internet & Draadloos Netwerken voor nog een vraag voor mij).

Ga er bij een ander vanuit dat het altijd fout kan gaan, in het ergste geval zul je twee besturingssystemen opnieuw installeren. Hebben ze dan een backup van hun DATA en tevens de SOFTWARE paraat? Vaak ligt het niet aan jou maar aan de bestaande partitie layout van fabrikant/Windows installatie waar Ubuntu zich "automatisch" niet altijd netjes in kan vinden. Als je handmatig kan installeren en de "MBR" eerst backupped voordat je aan de "partities" en "bootloader" gaat sleutelen kun je een heel eind komen zonder Windows opnieuw te moeten installeren.

Een "schijfcontrole" en "defragmentatie" is aan te raden vanuit Windows als je van plan bent NTFS partities te gaan verkleinen, dat laatste kan de Ubuntu installatie beter doen na schijfcontrole en defragmentatie.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 21:22:27 door walterav »

Offline Bjarno

  • Lid
    • Bjarno.be
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/29, 21:24:19 »
Bedankt Walter :) Hier ben ik veel mee :)

Offline Nardon

  • Lid
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/29, 21:43:24 »
Heb hier een dual boot met Windows 7 gemaakt vlak na de release van 10.04 dus de 10.04.1 was er toen nog niet. Ook toen geen problemen gehad en GRUB installeerde gewoon normaal. ^^

Maar ik zou nu inderdaad gaan voor 10.04.1 aangezien die een hoop bugs oplost, maar er kan natuurlijk altijd wat fout gaan hoe goed jij je ook voorbereid. :P Zorg dus inderdaad dat die andere mensen een goeie backup hebben zoals al eerder was gezegd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/30, 10:36:08 »
Hoe gevaarlijk of ongevaarlijk een ingreep op je computer ook is, er kan altijd iets fout gaan. Het enige belangrijkste is dat je een actuele reservekopie hebt van je persoonlijke gegevens. Al de rest is bijzaak: een besturingssysteem kan je immers altijd herinstalleren. Je persoonlijke gegevens, daarentegen, zijn uniek en onvervangbaar.

Dus, van zodra je gegevens veilig staan, kunnen er geen drama's meer gebeuren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/30, 10:43:42 »
Zoals vanadium zegt.

Voor alle duidelijkheid: die reservekopie van je documenten plaats je het beste op een extern medium, dus op een externe harde schijf o.i.d. (welke NIET is aangesloten op de computer tijdens de installatie van Ubuntu).

Offline Bjarno

  • Lid
    • Bjarno.be
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/30, 11:08:32 »
Bedankt iedereen voor jullie reactie's. Dus voornamelijk backuppen en eventueel een lijstje van geïnstalleerde software (en hun serial keys bij betaalde software) maken.


Ik zal zien of ik deze tips kan meenemen :) Maar er is nog een groter probleem bij de persoon waar ik ubuntu wil bij installeren, de pc is onlangs gecrashed xD Dus dat wordt met ubuntu live backuppen xD

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/30, 11:40:35 »
Maar er is nog een groter probleem bij de persoon waar ik ubuntu wil bij installeren, de pc is onlangs gecrashed xD Dus dat wordt met ubuntu live backuppen xD
Dat kan een probleem zijn in die zin dat Ubuntu de mogelijk corrupte ntfs partitie standaard niet zal willen aankoppelen. Dan zal het nodig zijn een "forced" mount (enkel lezen) te doen, en dit zal een lijntje in de terminal vereisen.

Of je moet nog kunnen opstarten van een Windows recovery console, om van daaruit (eveneens commandolijn) de backup te kunnen doen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/30, 19:28:47 »
Het kan ook voorkomen dat er reeds 4 partities zijn.
Open dus eerst vanuit de liveCD gParted zodat je kan zien hoe de schijf ingedeeld is.
Zijn er reeds 4 partities dan zal je de recovery-partitie van windows moeten backuppen op een externe opslag (en eventueel de recovery DVD aanmaken) en daarna de partitie verwijderen (vrije ruimte van maken dus) en dan de partitie waar windows opstaat verkleinen. (Die staat normaal gezien vóór die recovery-partitie.
De eerste partitie is normaal gezien een boot partitie en de laatste meestal met software van de computer fabrikant. Deze laat je staan.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de schijf al ingedeeld is in een C-schijf en een D-schijf (DATA-partitie). Hier kan je dus ook de Windows partitie verkleinen als die groot genoeg is.
Zorg dat je minstens 15 GB hebt maar meer is beter. Als je die DATA schijf hebt kan je de Ubuntu install klein houden en een link leggen naar de DATA partitie vanuit je Persoonlijke Map en daar dan je documenten en zo opzetten.

De partitie waar je Ubuntu opzet moet dan een "extended" partitie worden waar je Ubuntu installeert op een "logische" partitie en een tweede "logische" partitie waar de swap in komt.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline JvH

  • Lid
Re: Gevaren tijdens het installeren van Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/30, 20:04:37 »
Zaken waar ik mij persoonlijk goed op zou voorbereiden bij het uitvoeren van een installatie bij iemand anders:
  • Is er een backup gemaakt? Zo nee, zijn de middelen (bijv. flashdrive) aanwezig om dat te doen voor het installeren?
  • Ken je de procedure om GRUB handmatig te fixen, indien nodig?
  • Deze is niet echt van toepassing op jouw situatie, maar ik zet 'm er toch maar bij: Heeft de gebruiker een Windows-CD bij de hand om evt. Windows te kunnen herstellen? Zo ja, zorg ervoor dat je weet hoe dit werkt.
  • Zoek van tevoren desnoods op Internet of er bekende problemen zijn met de hardware van de gebruiker. Daar kun je je dan alvast op voorbereiden.
  • Kun je werken met een van de teksteditors in terminal-modus? nano is bijvoorbeeld goed te doen. Wel zo handig als het erop aankomt dat je configuratiebestanden zonder grafische schil moet bewerken.[.li]