Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: quality scan in digikam  (gelezen 905 keer)

Offline miel

  • Lid
quality scan in digikam
« Gepost op: 2021/05/13, 09:36:17 »
L.S.  Al jaren gebruik ik Digikam voor fotobewerking. Ben er best wel happy mee. Sinds het programma de functie: "Quality sorter" voor opnamen introduceerde heb ik geprobeerd dat aan de praat te krijgen.
Alle zichtbare onderdelen van die sorteerfunctie heb ik ingesteld en toegepast maar nu krijg ik dat programma niet aan de praat.

Heeft iemand ervaring met die functie in Digikam?
Ik gebruik de  20.04 versie van UBUNTU en van Digikam 6.4.0

En kan iemand een tip geven voor het startern van dei quality sorter van Digikam. Ik zou er blij mee zijn.
hartelijke groet en fijne Hemelvaartsdag voor allen.
Miel
 
   

Re: quality scan in digikam
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/14, 12:07:45 »
Hallo, die functie steekt inderdaad wat vreemd in elkaar, maar ik heb het werkend gekregen. Het lijkt alleen met albums te werken, niet op een gewoon mapje met foto's.

Eerst de functie zelf inschakelen zoals je al gedaan hebt. Vervolgens maak je ergens een nieuw album en je kopieert wat foto's er naartoe (dat kost geen extra ruimte op de harde schijf, want het is een database-actie). Dan - weinig intuïtief - ga je naar Hulpmiddelen - Onderhoud. In dat venster kies je bovenaan eerst je net aangemaakte album. Ik heb aangevinkt Op alle processorkernen werken, Nieuwe items zoeken en Sorteerder op kwaliteit van afbeeldingen. Dan OK klikken en je ziet wat voortgangsvensters bezig. Eenmaal klaar, was mijn album met 4 jpg's en 4 raws netjes voorzien van 8 groene vlaggen, ofwel allemaal goedgekeurd door meneer Digikam! Waarvoor mijn hartelijke dank.

Tip, maak eerst een klein album aan om te zien of het werkt. Ik heb overigens een AppImage van Digikam versie 7.1.0 gebruikt.

Offline miel

  • Lid
Re: quality scan in digikam
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/14, 13:14:10 »
Groots. dat advies, ik ga het vanmiddag uit testen. Hartelijk bedankt voor je gedetaileerde uitleg, groetjes, Miel

Offline miel

  • Lid
Re: quality scan in digikam
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/14, 16:43:53 »
Hallo nog even over quality scan van Digikam. De beschrijving die je gaf is volkomen juist ik heb een niew album aangemaakt en daar een aantal slechte en goede foto's in geplaatst. De scan wordt uitgevoerd dat is te zien op het voortgangsbalkje. En ik krijg bericht dat de scan voltooid is.
Wat ik niet kanvinden zijn de gekleurde vlaggen. Ik zal er opnieuw naar zoeken en llaat je weten hoe het is verlopen. groet Miel

Re: quality scan in digikam
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/14, 17:22:04 »
Merkwaardig. Ik zie dit nadat de scan voltooid is: een groen vlaggetje onder de foto en bij Digikam-eigenschappen staat Keuzelabel: geaccepteerd. De standaardinstelling is dat een geaccepteerde foto een groene vlag krijgt, maar dat kun je volgens mij ook wijzigen.


Re: quality scan in digikam
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/15, 09:07:07 »
Misschien een idee om de nieuwste versie van Digikam te gebruiken? Het AppImage is inmiddels bij versie 7.2.0.

Re: quality scan in digikam
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/15, 11:38:37 »
Een kleine correctie op het bovenstaande (ik gebruik Digikam nauwelijks, vandaar). Je hoeft geen nieuw album aan te maken zag ik net, Digikam noemt een map gewoon een album. Je kunt dus in het menu Onderhoud rechtstreeks een map kiezen en die door dat kwaliteitsfilter trekken. Of het allemaal zo goed werkt is weer een andere vraag. Die schuiven voor Drempel en Gewicht lijken een grote invloed te hebben.

Offline miel

  • Lid
Re: quality scan in digikam
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/16, 11:53:16 »
Goeie morgen, Ik werk al erg lang, sinds 2002 met DigiKam. Daardoor ook diverse bugs mee gemaakt.  En dus heb ik vaak upgrades of nieuwe versies geinstalleerd. Ik ben altijd huiverig voor nieuwe vesies want net als vroeger, (heel lang geleden met Windows) is niet elke vernieuwing is een verbetering. Maar het moet gezegd Digikam is een fijn proramma met een sublieme database. Is nodig ook met 40000 foto's. Een heel leven van fotograferen. Goed ik ga de nieuwe versie op halen en installeren. Je hoort van mij of het lukt. Een groet, Miel

Offline miel

  • Lid
Re: quality scan in digikam
« Reactie #8 Gepost op: 2021/05/16, 15:00:35 »
Hallo , ik heb Digikam 6 vervangen door 7.2 en toch blijf ik het zelfde euvel houden.
Ikhebnatuurlijk de vorige versie van Digikam laten verwijderen.
Ik denk er over en vraag me af welke instellingen invloed kunnen hebben o het functioneren van dat sub menu quality sorting.
Kan de taal invloed hebben, denk je? Ik gebruik altijd Engels dat moet toch werken zou je zeggen.
Ik blijf er mee bezig, inieder geval mijn dank voor je bemoeienis. als ik de oplossing vind zal ik het laten weten.
Een fine zondagmiddag gewenst, Miel
PS. ben je toevallig familie van Kees Matthijssen die bij de NMB werkte?  dat was een buurman kollega van mij.
 

Re: quality scan in digikam
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/16, 15:58:51 »
Hallo, nee de gekozen taal heeft zeker geen invloed. Gebruik je een AppImage of installeer je Digikam op een andere manier?
En nee, ik ben een Matthijsse van de arme tak, dat kun je zien aan het ontbreken van de n in de naam. ;)

Offline miel

  • Lid
Re: quality scan in digikam
« Reactie #10 Gepost op: 2021/05/16, 18:49:16 »
Ik gebruik de officiele site van Digikam  https://www.digikam.org/download/ en kies download Linuxappimage 64-bits.  Ik denk dathet eigenlijk eenupgrade is want de installatie is erg snel voor elkaar.  Daar kan de kern van het probleem zitten. Een clean install zou misschien beter zijn. Maar daarvoor moet ik  alles wat ik nu aan Digikam files heb deleten. Het is een riskante onderneming.  Als er geen verschil is in het programma Quality scan van een vorige versie met de nieuwe versie dan word de bestaande versie ook niet overschreven.

Ik waardeer het zeer dat je er zoveel tijd aan besteed, voormijis het nu een uitdaging om Quality scan draaiende te krijgen. Als je het zat bent om er nog ietsaan te doen laat danmaar zitten, Ik zalin stilte lijden.
Een hartelijke groet Miel


Re: quality scan in digikam
« Reactie #11 Gepost op: 2021/05/17, 12:03:58 »
Ik gebruik de officiele site van Digikam  https://www.digikam.org/download/ en kies download Linuxappimage 64-bits.  Ik denk dathet eigenlijk eenupgrade is want de installatie is erg snel voor elkaar.  Daar kan de kern van het probleem zitten. Een clean install zou misschien beter zijn. Maar daarvoor moet ik  alles wat ik nu aan Digikam files heb deleten. Het is een riskante onderneming. 
Hallo Miel, een AppImage is een enkel bestand, waarin alle benodigde bestanden (de applicatie zelf plus alle vereiste bibliotheken) zijn gestopt om een programma te kunnen draaien. Het wordt dan ook niet in je systeem 'geïnstalleerd' zoals bijvoorbeeld Firefox of OpenOffice. Zo'n AppImage draait dus als het ware in een eigen container, afgesloten van de rest van je systeem.

Wat betreft 'upgrade' en 'clean install', deze termen zijn niet geldig voor een AppImage. Je downloadt een AppImage, maakt hem uitvoerbaar en het draait. Ik heb hier twee versies van Digikam op m'n systeem (digikam-7.1.0-x86-64.appimage en digikam-7.2.0-x86-64.appimage) en kan dus kiezen welke ik wil starten.  Ik hoef ook niets te wissen (van een vorige versie) om het programma te kunnen gebruiken. Als je een AppImage niet meer gebruikt hoef je die niet te de-installeren, gewoon het bestand zelf verwijderen is voldoende.

Terug naar je vraag. Je hebt digikam-7.2.0-x86-64.appimage op je systeem staan?

Offline miel

  • Lid
Re: quality scan in digikam
« Reactie #12 Gepost op: 2021/06/27, 15:27:25 »
Ik was "even" weg maar nu weer terug. Dat laatste antwoord zal ik bestuderen. Als ikhet goed begrijp is het downloaden van digikam dus niet nodig, Betekent dat dan dat als ik met die appimage van digikam het programma on line gebruik?  Een beetje als een leen fiets van de fietsenmaker.  Als je die niet meer nodig hebt laat je die staan.
Moet ik eens goed over nadenken en uitproberen.
MVG Miel

Offline miel

  • Lid
Re: quality scan in digikam
« Reactie #13 Gepost op: 2021/06/27, 16:27:00 »
Hallo Paul, ik vond deze site:     https://itsfoss.com/use-appimage-linux/  en heb de imageapp gedownloaded en geactiveerd. Weer een stapje in mijn digi ontwikkeling. De digikam imageaap werkt maar quality scanner nog niet gebrukkt. In ieder geval hartelijk dank voor je antwoord, zo kom ik nog eens ergens. You can teach an old dog new tricks!  Of nooit te oud om iets te leren, mijn dank, Miel

Re: quality scan in digikam
« Reactie #14 Gepost op: 2021/06/28, 15:28:27 »
Graag gedaan Miel. Stel je overigens niet teveel voor van die 'quality scan'. Voor mij blijft het onduidelijk op welke gronden een foto wordt afgewezen of niet. Zo heb ik een foto die is 'goedgekeurd', maar dezelfde foto met een net wit kadertje erom wordt 'afgekeurd'. Ik denk dat deze functie nog in een (zeer) experimenteel stadium verkeert...