Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wederom NVIDIA-drivers [Opgelost]  (gelezen 7110 keer)

Wederom NVIDIA-drivers [Opgelost]
« Gepost op: 2011/10/15, 15:00:45 »
Hallo mensen,

Hier nummer zoveel met problemen bij installatie van NVIDIA-drivers...


Installeren van 11.10 gaat prima, het systeem draait dan op de VESA-driver, dus dat schiet niet op. Niet de resoluties die bij het beeldscherm horen kunnen kiezen, en een haperend beeld.

Bij de closed-source drivers staat NVIDIA common als ingeschakeld, maar niet in gebruik. Wil je NVIDIA-settings openen, krijg je de melding dat je nvidia-xconfig als root uit moet voeren. Doe je dit en herstart je, krijg je een egaal paaars scherm. En kun je niet meer inloggen of zo, dus dan maar een herinstallatie. Of je krijgt de melding dat in de xorg.conf default device een driver line moet hebben. Maak je die zelf aan, en herstart je, kom je weer met het paarse scherm te zitten.

Installeren van een oudere driver als 173 geeft hetzelfde resultaat: een paars scherm.

Installeren van de laatste driver van de NVIDIA-site lukt ook niet, als je de service lightdm wilt stoppen, kom je meteen weer in het inlogscherm uit. Of op een egaal zwart scherm zonder cursor. Start je op in de recoverymode kan de installer geen tmp-bestand aanmaken, en installeer je dus ook niets...


Niks tegen paars verder, maar ik heb er nu wel lang genoeg tegen aan zitten kijken...

Wie o wie heeft er nog een goed plan? Ik heb zo ongeveer alles wat er aan tips op het internet staat al geprobeerd geloof ik...


Oh, en de grafische kaart is een Geforce 210.



Alvast bedankt voor het meedenken!
« Laatst bewerkt op: 2011/11/01, 20:08:54 door Bill Gates »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/15, 15:27:15 »
Opnieuw installeren hoeft niet, start pc, dan linker shift indrukken, dan krijg je grub, kies recovery(2e regel), kies minimale grafische scherm, dan driver verwijderen.
Dan kun je of driver installeren of rebooten en als ubuntu opstart dan de driver installeren.

Je kan ook proberen, de driver verwijderen,  dan de xorg file te hernoemen, zodat ubuntu deze niet vind, dan driver weer installeren.

Eerst was er een fout met het aangeven of de driver in gebruik is, dus gewoon installeren voor de zekerheid.

http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Lees ook de gehele site door, daar staan veel tips in.

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/15, 16:32:30 »
Helaas, zo kom ik er niet in... Is ook niet erg, binnen een half uurtje heb ik immers een verse. Omdat dit probleem speelt het ik geen instellingen of data, dus ik kan niets verliezen.

De tips van die site heb ik al zo ongeveer allemaal geprobeerd, ik ben al dagenlang aan het stunten. En heb me al een ongeluk gezocht. De site kom ik overigens vaker, net als hier.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.


Ik ben nu trouwens wel zover dat ik een prompt heb, en ik heb een cd met een driver. Kunnen we daar nog wat mee?

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/15, 20:35:33 »
Nou, ff update dan.

Billie heeft 11.10 maar eens opnieuw geinstalleerd, en middels purge nvidia alles van nvidia er af gegooid, middels blacklist de riva en nv-drivers geblockd, dus alles was schoon. Via Synaptic, wat ik er weer op heb gezet alleen NVIDIA-current er op, en bij de niet-ondersteunde stuurprogramma's waren de juiste drivers mooi groen, alleen nog nog niet in gebruik. Daarvoor zou je als root ff "nvidia-xconfig" moeten laten lopen.

Herstarten dus, shift rammen, en als root inloggen. nvidia-xconfig uitvoeren geeft de foutmeelding dat hij niet kan schrijven naar xconfig. Rebooten, inloggen, in een terminalvennster sudo nvidia-xconfig geven, en herstarten.

Dan kom je weer bij het paarse scherm uit.

Rebooten met shift geeft pas na een paar keer de grub weer, en dan kun je als root in de prompt komen, resume of zo werkt niet, dat geeft een paars scherm.

Via nano /etc/X11/xorg.conf kom je wel in de xorg.conf, het lijkt er op dat hij daar de mist in gaat?

Section "Device"
       Identifier         "Device0"
       Driver              "nvidia"
       VendorName   "NVIDIA Corporation"
EndSection


Section "Screen"
       Identifier           "Screen0"
       Device              "Device0"
       Monitor             "Monitor0"
       DefaultDepth     24
       Subsection        "Display"
               Depth         24
       EndSubSection
EndSection


Zou dit moeten werken?


Tnx in advance.

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/15, 20:51:50 »
Billie,

Ook niet vergeten de "nouveau" driver te blacklisten.

Mocht je het helpen.
De onderstan de link geeft mijn xorg.conf.
Het is wel nog voor Ubuntu 11.04 met een nVidia 7300 kaart en een 22" Philips scherm.
Vooral de resolutie instelling 1680x1050_75 +0+0 is wel voor MIJN scherm. Houd daar rekening mee.
http://users.telenet.be/x86_64/Scripts/xorg.conf.nVidia.Unity_11.04
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/15, 20:52:47 »
De nieuwe xorg accepteerd geen/slecht nVidia 96 drivers meer, daar zul je het met nouveau, nv of vesa moeten doen.
Wat oudere PC's en laptops zijn vanaf de nieuwe xorg gedegradeerd tot geen 3D toeters en bellen.
Evenzo hebben de oudere ATI en Radeon kaarten/chips een rode kaart gekregen op 3D.
Vandaag een aantal machines voorzien van 11.10 en de gebruikers hier van te voren op gewezen.
ATI/AMD en nVidia hebben geen plannen voor deze oudere video chips nog drivers te ontwikkelen.
De oudere Ubuntu versies en afgeleiden hebben nog wel de oude xorg.
Onder andere de laatste Mint niet meer.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 20:55:23 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/15, 21:12:50 »
Jammer dat er hier iemand rondloopt die zich "DeBaas" noemt, ik dacht dat ik dat al was? ;)

@Baas: Ik heb geen super oud systeem hoor, de GeForce 210, tsja, DualCore 4400+ zo ongeveer?  Zou moeten werken... Denk ik dan. Ik zag bij de ondersteunde hardware van de nvidia-current ook de G210 staan in ieder geval. Daar heb ik wel op gelet. Moet kunnen toch?

@MauRice2:

Volgens mij staat de nouveau er ook bij, zal ff checken. Het is het bekende rijtje van 5 zeg maar...

Bedankt voor de link iig! Ik heb eeb LG Flaton E2441 24". Zou op 1920x1080 moeten draaien. Wat die cijfers er achter moeten worden weet ik nog niet, ik ben ook bij Xorg aan het kijken. daar leer je al veel!

Jongens, bedankt zover! :D


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/15, 21:16:08 »
@gates
Je kunt niet alles hebben ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/15, 21:24:06 »
Ghehe, nog een paar miljard joh, en ik ben de man....  XD

Hoe voelt dat nou om dat tegen Gates te zeggen? XD?


Ik heb bij de monitor de volgende regel toegevoegd:

       Modes       "1920x1080"


En bij Device:

        BoardName   "GeForce 210"


Maar dat heeft uiteraard geen invloed op het probleem, het maakt het hooguit een wat netter geheel. Verder lijkt alles goed te staan?

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/15, 21:35:13 »
Hola, nou geeft 'ie aan dat er alleen leesrechten zijn, en ik niet meer kan schrijven? :S

Dat gaat niet opschieten...

Daarom waarschijnlijk de error "unable to write to xconfig"? Dan kan het ding het ding het zelf ook niet...
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 21:37:53 door Bill Gates »

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/16, 10:04:36 »
Hola, nou geeft 'ie aan dat er alleen leesrechten zijn, en ik niet meer kan schrijven? :S

Dat gaat niet opschieten...

Daarom waarschijnlijk de error "unable to write to xconfig"? Dan kan het ding het ding het zelf ook niet...
Billie,

Je moet wel met rootrechten werken op de xorg.conf te bewerken en opslaan:
Dan wordt via de terminal:
gksu gedit /etc/X11/xorg.conf
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 11:28:33 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/16, 10:54:26 »
Dat kan niet, want voor gedit heb je een grafische omgeving nodig, en die heb ik niet meer...

Ik was via de herstelmodus in de rootprompt gekomen, en dus was ik al root. (root@blabla:~#)

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/16, 11:28:05 »
Dat kan niet, want voor gedit heb je een grafische omgeving nodig, en die heb ik niet meer...

Ik was via de herstelmodus in de rootprompt gekomen, en dus was ik al root. (root@blabla:~#)
Billie,

Wel vreemd..
Als je root bent, dan ligt het ergens anders dat je niet kan wegschrijven.
Controlleer eens:
ls -al /etc/X11/xorg.conf
Of je zoiets krijg:
Citaat
-rw-r--r-- 1 root root 2123 Oct 16 10:39 /etc/X11/xorg.conf
Heb je dit niet -rw-r--r--, even aanpassen:
chmod 0644 /etc/X11/xorg.conf

Dit moet zonder problemen lukken in herstel-mode.
Dan zal je die xorg.conf kunnen opstaan.
Als het nog niet gaat, is er meer aan de hand.
En niet onbelangrijk van aard. Graag dan de fout poosten.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 11:31:01 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/16, 13:33:19 »
Heb je hier iets aan ?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1746908
en dan de file op de juiste plaats op de HDD zetten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/16, 14:10:06 »
Als ik de xorg.conf open, staat er in een witte balk onderin dat er 54 regels zijn in 1336gelezen, daarachter staat "Let op, geen schrijfrechten".

Via de ls -al krijg ik "-rw-r--r-- 1 root root 1336 2011-10-15 19:19 /etc/X11/xorg.conf Is dat okay? Het nummertje is wel anders...

@Baas: Een nieuwe xorg.conf bouwen kan natuurlijk, maar dan moet ik wel weten wat er in moet staan, dat dat niet fout gaat.

Ik denk dat als ik in de mijne NVIDIA vervang door VESA dat ik weer in de grafische omgeving kom. Met de VESA-driver, dat wel. Dat betekent dat de NVIDIA-driver het niet doet op deze xorg.conf.


edit: Zit ik eens te kijken op die link die je me gaf, leek het me ineens wel aardig om "service lightdm start" in te kloppen... Na een flits krijg je de volgende melding:

[12100.328690] init: lightdm main process (468) terminated with status 1

Via ctrl-alt-f1 kom je dan weer terug in de terminal, waar na dat commando staat "lightdm start/running, process 468"

Moet daar ook maar eens op gaan zoeken dus...


Tnx zover lui!
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 14:16:43 door Bill Gates »

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/16, 18:55:52 »
Billie,

Citaat
Via de ls -al krijg ik "-rw-r--r-- 1 root root 1336 2011-10-15 19:19 /etc/X11/xorg.conf Is dat okay? Het nummertje is wel anders...
Die nummer is het grote van het bestand in bytes, niet meer.
Dat kan elk systeem wat anders zijn.
Het is wat ervoor staan dat van belang is en die staan goed (-rw-r--r--)

Met wat open je /etc/X11/xorg.conf als je in herstel-mode bent.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/16, 19:46:03 »
nano /etc/X11/xorg.conf

Is dat al niet goed dan?

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/16, 19:56:31 »
Billie,

nano is prima.
Ikke even nakijken...
In herstel-mode (command-promt) met nano /etc/X11/xorg.conf heb ik schrijf rechten.
Dus iets klopt bij jouw niet.
Maar wat.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/16, 20:15:22 »
Haha! Als ik dat nou eens wist...

Dan schreef ik een xorg.conf van 30 pagina's, én had ik een werkend systeem! ;)

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/16, 20:26:27 »
Haha! Als ik dat nou eens wist...

Dan schreef ik een xorg.conf van 30 pagina's, én had ik een werkend systeem! ;)
Billie,

30 pagina's.. Het hoeft geen roman te zijn.
Maar toch... Wel vreemd dat je in herstel-mode niet kan wegschrijven.
Zeker weten dat je 'root' bent -> te checken met whoami

Geen root, dus zit je niet in de herstel-mode maar in de niet-grafische-mode kortweg CMLI -> sudo nano /etc/X11/xorg.conf

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/16, 22:35:28 »
Geen roman? Ik doe het graag goed... Zo heb ik de boel ook goed in het honderd laten lopen denk ik?

In de prompt staat root@blabla:~#

Whoami geeft als uitslag root.

En sudo nano geeft weer: "[ 54 regels ingelezen (waarschuwing: geen schrijfrechten) ]"

Normaal zou ik domweg een herinstall doen, maar dat heb ik wel 10x gedaan, en steeds liep het vast op het uitvoeren van nvidia-xconfig. Pas nu ben ik er op deze manier mee bezig, Heb verschillende versies van de drivers geprobeerd, verschillende manieren van installeren,  aanpassingen, ga maar door. Het internet staat er vol mee...

Wel kan ik de hulp waarderen. Ik kan alleen in het weekeinde met het ding bezig, dus de werkdagen ben ik even stil. Maar zal jullie op de hoogte houden natuurlijk! En de tips uitproberen...

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/17, 19:44:32 »
Billie,

Je heb toch geen exotische merk HD die je op de een of ander manier een schrijfbeveiling kan opzetten?
Iets in de geest van de oude floppy's.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/21, 22:12:04 »
Neuh, da's een ExelStore. Geen raar ding of zo verder?

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/21, 22:40:30 »
Bill,

Ikke blijft het raar vinden...

Maar kan ook aan Ubuntu liggen.
Om mijn ervaring mee te delen.
Ikke heb geen moderne nVidia, een GeForce 7300 GS...
Maar met Ubuntu 11.10 (voorhen ook met 11.04) kan ikke niet met de recente driver werken. Met andere distro's wel.
Ikke moet de 173 serie driver nemen anders werk Unity niet.
Nu met 11.10 kan ik zelf mbv het tootje 'nvidia-settings' mijn xorg.conf niet her-configureren.
Voorheen met 11.04 wel.

Vreemd. Maar je hoor me niet klagen. Het werkt.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/22, 00:05:43 »
Okay dan...

Net herinstall gedaan en deze ook geprobeerd:

ff over het Nvidia-gedoe: heb het nu werkend...  :)
Nouveau zat een beetje dwars.

"eerst:
sudo apt-get install nvidia-current nvidia-settings
dan toegevoegd in /etc/modprobe.d/blacklist.conf: blacklist nouveau

na reboot nog geen Nvidia actief, toen:

sudo apt-get install --reinstall dkms nvidia-current-updates
sudo update-initramfs -u -v"


Dat hielp me ook niet. Na wederom "sudo nvidia-xconfig" weer op een paars scherm.

En wéér geen schrijfrechten meer, Terwijl ik dat in de grafische omgeving wel had, dat heb ik ff geprobeerd...