Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Ubuntu  (gelezen 3181 keer)

Offline Tom

  • Lid
Welke Ubuntu
« Gepost op: 2007/05/12, 13:35:36 »
Beste mensen ik ben een dummie maar ik wil leren.
Ik heb nu Windows XP mce.
Ik wijger over te stappen op Vista wegens nog te veel problemen wat normaal niet zou mogen bij zo n duur OS.
Ik wil leren over Ubuntu.
Ik had gedacht over te stappen op Ubuntu Feisty Fawn 7.04.
Kan iemand mij raad geven welke versie geschikt is voor een gepensioneerde dummie.
Dank U vriendelijk voor eventuele reacties.
Groetjes Wanda
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Nizzle

  • Gast
Welke Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/12, 13:37:31 »
Ubuntu Feisty Fawn 7.04 lijkt mij een prima versie ;)

veel geautomatiseerd enzo :)

pimpes

  • Gast
Welke Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/12, 14:35:35 »
Ckr weten, heb sindskort ook Feisty Fawn 7.04 en ben er erg blij mee,
Het is supersnel en tegelijkertijd ook heel erg  mooi,
Programma's en dergelijken kan je gratis vanuit Ubuntu downloaden,
Er is ook een tooltje genaamd "Wine" waarmee je via linux Windows programma's kan runnen,
na mijn ervaring kan je dit beter niet met 3d spelletjes proberen :)

Ik hoop dat je hier wat wijzer wordt over Ubuntu en er veel plezier aan hebt,

ik wist ook nog helemaal niks over ubuntu of ook maar enkele kennis van linux,

dankzij het automatiseren etc zoals Nizzle hierboven zei is het allemaal harstikke makkelijk,

Je zou tegen probleempjes kunnen komen zoals dat je videokaart niet werkt of dat je geen geluid heb etc,
Maar post dan gewoon even je probleem met zo veel mogelijk details dan zal er hier vast wel iemand zijn die jou kan helpen !

Welke Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/12, 14:49:53 »
De waarheid als een koe pimpes, zeker de Feisty draaien, en zoals ik krijg je steeds goeie raad van de ervaren Forumers als er wat mocht misgaan. Doch Ubuntu 7.04 is vlug geïstalleerd, en na een poosje denk je zelfs geen Windows meer.
Succes wandarooze,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Welke Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/12, 15:16:38 »
Ubuntu Feisty 7.04 is wat mij betreft de eerste versie die gebruiksvriendelijk genoeg is voor het 'grote' publiek.
Belangrijke punten (dit zijn tevens verbeteringen ten opzichte van de vorige versie, Edgy 6.10):

- automatische codec-installatie: dit houdt in dat als een bepaald media-bestand niet werkt, denk aan mp3 of mms (video), dan wordt automatisch de benodigde codec opgehaald zodat het bestand toch opgespeeld kan worden. Werkt erg handig en goed. Voorheen was dit een absolute ramp.

- restricted driver manager: hiermee kan het systeem automatisch drivers installeren die van een derde partij komen, denk aan video-drivers als die van nVidia. Voorheen was dit lastig.

pimpes

  • Gast
Welke Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/12, 18:27:44 »
BTW , als de installatie mocht vastlopen wandarooze informeer dan eens over de alternate cd :) deze heeft het bij mij voor elkaar gekregen, is een Text installer i.p.v een grafische.

Welke Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/12, 21:23:06 »
Als je genoeg RAM hebt zou ik zeker de grafische installatie verkiezen. Alternate is als je pc niet genoeg RAM heeft.

LinuxDaan

  • Gast
Welke Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/12, 21:26:30 »
Als nog argeloze Linux-gebruiker stel ik mij enkele vragen zoals  "moet ik een firewall en een antivirus prgamma installeren om veilig te kunnen surfen en mailen in Linux ?" . Of :"is er een DOS emulatie te draaien in Linux om een oud DOS-programma (dat ik indertijd zelf geschreven heb met 'Clipper') te doen werken d.i. te starten met een .exe file die dan .dbf en .ntx  bestanden gebruikt ?.Toevallig kwam ik op de EPSON site terecht en vond daar een Linuxdriver voor mijn scanner , maar UBUNTU werd niet genoemd , wel andere uitgaven.Daar zag ik ook dat er een RPM file of een Sourcefile te downloaden is , wat mij me weeral deed afvragen "moet dat wel ?Zo ja ,maar welke file , de source-file?".
Ik heb nog veel te leren, maar hoop op bereidwillige zielen om mijn kronkelpaadjes te helpen effenen.Met dank bij voorbaat. Daan

Welke Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/12, 21:59:41 »
1) Je moet geen firewall of antivirus programma installeren, virussen in Linux zijn er bijna niet en als ze bestaan, dan worden ze zeer snel gevonden omdate alles open-source is -->iedereen kan de broncode inkijken dus wordt het virus rapper ontdekt. :)

2)Er is een emulator: Wine. Deze kan exe installeren (dit is niet gegarandeerd, soms werkt het soms ook niet)

3) Om dingen te installeren heb je in Linux verschillende pakketjes:
- Globaal, voor alle linux versies heb je een "tarball" of tar.gz . Dit kan je vergelijken met een zipbestan, je moet het uitpakken en via de readme installeren
- Je hebt RPM pakketjes, dit zijn red hat pakketten en die kan je standaard niet installeren op Ubuntu, je kan wel een RPM omvormen naar een .deb met alien.
- De absolute voorkeur is een .deb pakket, hiermee kan je dingen installeren vergelijkbaar met een .exe in Windows.

-->Zoek eerst altijd een programma of een alternatief voor het programma in de synaptic pakketbeheer, je kan er het gemakkellijkst dingen mee installeren en deïnstalleren.

4) Je zit op een Ubuntu Linux for human beings forum, hier is het de bedoeling dat men elkaar helpt :)

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Welke Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/12, 22:07:28 »
Waarom geen firewall?
Geen antivirus weet ik, maar firewall, dat houdt toch de ongenodigde buiten zeg maar..?

Welke Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/12, 22:16:54 »
Is niet nodig, in Windows kan iemand iets ongemerkt installeren omdat bijna 90% van de gebruikers Administrator is, zeker bij vista die alleen de naam van de exe checkt.
Het systeem van Linux is helemaal anders, je bent standaard geen root maar een gewone gebruiker. Als je iets wil installeren dan moet je naar " fakeroot" gaan met het commande sudo of via een programma en dan moet je je passwoord ingeven.
Niemand kan dus ongemerkt iets installeren op je computer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Welke Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/12, 22:34:01 »
Firewall staat standaard al aan in Ubuntu. IPtables heet die, en die heeft alle poorten op "closed" gezet. Als je meer beheersing over je vuurmuur wil, installeer dan de grafische schil Firestarter (gewoon, via Synaptic). Dan kun je bijvoorbeeld de poorten op "stealth" zetten (onzichtbaar).

Welke Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/12, 22:37:21 »
Citaat van: pjotr123
Firewall staat standaard al aan in Ubuntu. IPtables heet die, en die heeft alle poorten op "closed" gezet. Als je meer beheersing over je vuurmuur wil, installeer dan de grafische schil Firestarter (gewoon, via Synaptic). Dan kun je bijvoorbeeld de poorten op "stealth" zetten (onzichtbaar).
wist ik niet srr :)
maar Ubuntu blijft veilig :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Welke Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/12, 22:45:25 »
Citaat van: LinuxDaan
Of :"is er een DOS emulatie te draaien in Linux om een oud DOS-programma (dat ik indertijd zelf geschreven heb met 'Clipper') te doen werken
Als je deze wilt draaien, zou het kunnen werken met Wine, maar waarschijnlijk heb je meer succes met dosbox. Wine is meer bedoeld voor Windows toepassingen terwijl dosbox (je raadt het al) meer voor dos-toepassingen is.

DOS-programma's kenmerken zich doordat zij de complete machine overnemen, immers DOS is niet multitasking, dus kan er geen ander programma tegelijkertijd werken. Specifiek Clipper laat de CPU oplopen tot zo'n 100%, speciaal daarvoor zijn programma's bedacht als 'tame' die de cpu-belasting in de hand proberen te houden.

dosbox kent deze problematiek en dos-toepassingen (en dus zeker Clipper) zullen beter draaien in dosbox dan in wine.

LinuxDaan

  • Gast
Welke Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/30, 22:40:36 »
Ik probeerde WINE , DOSEMU en EFAX-GTK  te downloaden en te installeren , maar ben niet zeker of ik wel de goede bestanden te pakken kreeg .Moet het gedownloade pakket een 'source' file zijn ?? want ik weet niet wat ik er dan mee moet aanvagen , soms was de file een *.gz  , een ander was een .deb enz..Ik weet ook niet of ik 'iets' moet uitpakken en HOE , en of ik dat kan doen vanuit de desktop of moet dat gebeuren in een aan DOS gelijkend scherm ???. Om kort te gaan zou ik bev. graag Adobe Photoshop 5.0 doen draaien in Linux op dezelfde manier als dat kan onder Windows XP.Hoe kan dat , of is dat een UTOPIE ?.
Ik heb 7.04 Feisty Fawn geinstalleerd : het program werkt goed ,ook met internet, zonder veel poespas . Ik wens echter enkele goede dingen die onder XP draaien verder kunnen gebruiken IN een LINUX omgeving totdat ik wat wijzer wordt uit het jargon van Linux .Meteen de vraag of er boeken bestaan die goed genoeg geschreven zijn om als leiddraad en naslagwerk te dienen ;of is er een UBUNTU webstek die deze functie vervult ?. (Ondertussen heb ik ontdekt dat UBUNTU aanleunt(?) bij DEBIAN (=een merknaam(?) zoals SUSE en Red Hat ).
Veel vragen van een driekwart-eeuwer die graag iets uitprobeert ; maar deze keer lukt het niet meer zo vlot en is er flink wat hulp nodig , hulp met veel geduld die hopelijk druppelsgewijze zal aankomen , waarvoor dank.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Welke Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/31, 09:28:18 »
Citaat van: LinuxDaan
Ik probeerde WINE , DOSEMU en EFAX-GTK  te downloaden en te installeren , maar ben niet zeker of ik wel de goede bestanden te pakken kreeg .Moet het gedownloade pakket een 'source' file zijn ?? want ik weet niet wat ik er dan mee moet aanvagen , soms was de file een *.gz  , een ander was een .deb enz..Ik weet ook niet of ik 'iets' moet uitpakken en HOE , en of ik dat kan doen vanuit de desktop of moet dat gebeuren in een aan DOS gelijkend scherm ???.
Waarom installeer je niet alles via de repository?

Vanuit de terminal:

sudo apt-get install wine
sudo apt-get install dosemu
sudo apt-get install efax-gtk

Of vanuit synaptic, even zoeken naar de pakketten, aanklikken en installeren maar.

Welke Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/31, 21:13:58 »
Je kan bijna alles programma's downloaden via de synaptic pakketbeheer,
Systeem >> Beheer >> Synaptic
Daar aanvinken welke programma's dat je moet hebben en dan op "toepassen" klikken. Alle pakketjes die nodig zijn worden binnengehaald en geïnstaleerd, heel simpel :)
Als je liever via de terminal werkt (juist het zelfde alleen niet met een mooi programma, maar command-line)

sudo apt-get install "programma"
vb: sudo apt-get install Wine

Kijk ook eens op de Nederlandstalige documentatie!!
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie