Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bekabelde verbinding af en toe verbroken  (gelezen 1199 keer)

Bekabelde verbinding af en toe verbroken
« Gepost op: 2012/12/05, 08:56:42 »
Ik heb nu al een paar maanden dat ik, af en toe, als ik mijn desktop start geen netwerk verbinding krijg. Het systeem is gewoon met een UTP kabel op mijn router aangesloten. De andere computers op die router werken wel gewoon.

Meestal ga ik dan maar gewoon de router een aantal keer herstarten en ook de desktop en na verloop van tijd krijg ik mijn verbinding wel terug. Wel heel vervelend want ik wil mijn werk-laptop niet graag van het netwerk af halen omdat een andere computer kuren heeft.

P.S. nog even een correctie. Het blijkt dat beide Ubuntu bakken niet meer op internet willen. De een draadloos en de ander bedraad. De Windows werk-laptop heeft nog gewoon een verbinding (VPN). Normaal zit dat elkaar niet in de weg.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/05, 09:01:38 door paultje1965 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bekabelde verbinding af en toe verbroken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/05, 11:38:00 »
Is er op de webstek van de fabrikant van de router, nieuwere firmware beschikbaar voor die router? Zo ja, waardeer je firmware eens op.... Mogelijk is dat al genoeg.

Re: Bekabelde verbinding af en toe verbroken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/05, 11:53:26 »
Tja, goede vraag! Het is een vrij bekende router (Asus WL500G) dus er zou wel iets te vinden moeten zijn. Het ding is ook al meer dan 6 jaar oud dus er zullen wel updates zijn.

Ik heb alleen nog nooit een firware update gedaan vanuit Linux. Uberhaupt bijna nooit aan firmware gesleuteld. Beetje eng, paswoorden die plotseling wijzigen etc. Enfin, wel een mooie uitdaging.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bekabelde verbinding af en toe verbroken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/05, 12:11:52 »
Het is een vrij bekende router (Asus WL500G)

Daarop kun je zelfs Tomato gaan draaien, als je wil:
https://sites.google.com/site/computertip/tomato

Re: Bekabelde verbinding af en toe verbroken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/05, 16:26:20 »
Bedankt, daar ga ik eens mee aan de slag. Ik kan op de site van Asus in ieder geval geen updates meer vinden. Verder is het ook duidelijk dat Ubuntu niet de schuld is van het probleem. Het lijkt er meer op dat het toeval is dat de Windows doos is blijven draaien.

Ik heb de boel ondertussen wel weer kunnen resetten, router van de stroom af en PC's herstarten, en het draait weer. Het komt wel steeds vaker voor dat dit moet. Soms is het ook niet genoeg om de router even uit te zetten maar moet het een paar minuten. Vreemd maar in ieder geval een hardware probleem. Als het met Tomato niet lukt is er dus niets verloren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bekabelde verbinding af en toe verbroken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/05, 16:44:16 »
Heb je misschien een soortgelijke configuratie als ik?
Een modem van de provider (in mijn geval met maar één RJ45 aansluiting) en een losse router uit de winkel?
Soms heb ik helemaal geen verbinding, dan krijgt de router geen IP adres van het modem.
Het modem resetten helpt soms, de router resetten help ook soms.
Alles resetten werkt altijd, dan worden alle IP adressen opnieuw uitgedeeld.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bekabelde verbinding af en toe verbroken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/05, 17:11:45 »
Ik heb het helemaal ingewikkeld gemaakt. Een modem van de provider met MAC filtering. Vervolgens een simpele E-tech router (bedraad) die het MAC adres kloont. Vlakbij die router staan twee PC's. Vandaar af een UTP kabel naar de Asus die zorgt voor het draadloos netwerk en ook nog weer twee bekabelde PC's. Tja, zoiets groeit met de jaren. Werkt normaal best goed. Ik kan zonder problemen via het netwerk op de andere PC's. Probleem is alleen dat het niet altijd stabiel is. Ook het modem van de provider (UPC) heeft wel eens kuren. Als teveel dataverkeer voorbij is gekomen loopt het ding hopeloos vast en moet de hele boel weer van de spanning af en alle PC's een herstart krijgen.
Ik wil eigenlijk de boel vereenvoudigen maar wacht nog even op de glasvezel aansluiting over een paar maanden.