Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken  (gelezen 16834 keer)

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #75 Gepost op: 2010/11/27, 22:22:02 »
Linux Mint 9 werkt nu ook op de oude PC bij mij, maar voor mijn gevoel nog niet helemaal feilloos. Bij het opstarten zit ik heel lang tegen een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor aan te kijken. Ik heb weliswaar niet het probleem van BusyBox, zoals ik bij Ubuntu 10.04 ondervond, maar het starten verloopt nog niet lekker soepel.
Dat is waarschijnlijk omdat Mint gebaseerd is op Ubuntu. Daarentegen openSUSE maakt geen gebruik van UUID. Daarom had ik die distributie voorgesteld, en voor het geval je Mint toch nog vind tegenvallen. In de plaatselijke tijdschriftenwinkel zag ik vandaag de nieuwe Linux Starter liggen. Deze keer gaat deze over openSUSE 11.3. De KDE versie daarvan is meegeleverd op CD. In dat blad staat onder andere een openSUSE installatiehandleiding.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #76 Gepost op: 2010/11/27, 22:37:43 »
Dat is waarschijnlijk omdat Mint gebaseerd is op Ubuntu. Daarentegen openSUSE maakt geen gebruik van UUID. Daarom had ik die distributie voorgesteld, en voor het geval je Mint toch nog vind tegenvallen. In de plaatselijke tijdschriftenwinkel zag ik vandaag de nieuwe Linux Starter liggen. Deze keer gaat deze over openSUSE 11.3. De KDE versie daarvan is meegeleverd op CD. In dat blad staat onder andere een openSUSE installatiehandleiding.
jolo,
ik zal ook eens bij de tijdschriften gaan kijken.
Misschien is 'openSUSE' wel een optie om eens uit te proberen.Werkt het installeren ook met een Live-CD zoals Ubuntu? Kan 'openSUSE' ook als dual-boot naast Windows XP?
Het is misschien het proberen waard, maar al die veranderingen maken het niet makkelijker voor mij. (ik word te oud voor al dat gedoe) =D =D
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #77 Gepost op: 2010/11/27, 23:08:43 »
Daarentegen openSUSE maakt geen gebruik van UUID.
Je kunt de files ook gewoon aanpassen in Ubuntu en iets als /dev/hda1 (dacht ik) neerzetten.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #78 Gepost op: 2010/11/27, 23:21:32 »
Daarentegen openSUSE maakt geen gebruik van UUID.
Je kunt de files ook gewoon aanpassen in Ubuntu en iets als /dev/hda1 (dacht ik) neerzetten.......

Heren, voor U is dit gesneden koek; maar voor mij abacadabra  ???
Waar gaat dit over?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #79 Gepost op: 2010/11/27, 23:29:26 »
Heren, voor U is dit gesneden koek; maar voor mij abacadabra  ???
Waar gaat dit over?
Sorry, excuus, het spijt me.
Ubuntu met de nieuwe versie van grub (de opstart manager) gebruikt een adres op je HD, i.p.v. een logische benaming.
Dit heeft een aantal voordelen, maar ik zou niet weten welke.
De oude versie gebruikte een logische benaming.
De nieuwe kan je echter met de hand aanpassen, wanneer je weet wat je doet.
Het enige belangrijke daarbij is wel, dat er gestart kan worden, desnoods in een tekst-only mode, zodat je de files kunt aanpassen.
Dit doen op een werkend systeem is niet aan te raden, maar wanneer een systeem niet werkt, is er niets te verliezen.

Mijn opmerking was ook bedoeld voor jolo, die al wat langer Linux gebruikt.
Mocht je nog vragen hebben, dan wil ik altijd proberen om e.e.a. uit te leggen (voor zover ik het begrijp :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #80 Gepost op: 2010/11/28, 06:53:48 »
Vroeger werd de harde schijf sda sdb sdc etc genoemd in ubuntu, dus ook met opstarten.
Nu wordt UUID (een lange nummer) gebruikt om de hd te herkennen met booten. Zou het booten moeten verbeteren.

Voorbeeld.
/dev/sda1: UUID="ed5b5804-bf8c-4a4c-a576-e6b31108eb28" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"


Boven wordt gezegd om de uuid te wijzigen naar sda, maar daar moet je een voorbeeld zoeken, die past bij je ubuntu versie.


Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #81 Gepost op: 2010/12/01, 22:48:43 »
In de plaatselijke tijdschriftenwinkel zag ik vandaag de nieuwe Linux Starter liggen. Deze keer gaat deze over openSUSE 11.3. De KDE versie daarvan is meegeleverd op CD. In dat blad staat onder andere een openSUSE installatiehandleiding.
@jolo
Hier in de buurt kan ik nergens die "Linux starter met openSUSE 11.3" vinden.
Wil jij eens op het tijdschrift kijken van welke uitgeverij het is?
Mogelijk kan ik het dan rechtstreeks bestellen.
BVD.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #82 Gepost op: 2010/12/02, 06:14:43 »
Hier in de buurt kan ik nergens die "Linux starter met openSUSE 11.3" vinden. Wil jij eens op het tijdschrift kijken van welke uitgeverij het is? Mogelijk kan ik het dan rechtstreeks bestellen.
Dat is HUB Uitgevers. Zoals is vermeldt in deze hyperlink Sinterklaastip: Linux Starter met openSuse. Of en wanneer je 'm eventueel rechtstreeks zou kunnen bestellen, is me niet bekend. Want in de HUB store, zie ik 'm nog niet staan. Daar zie ik nog steeds de oude Linux Starter van 2009 staan. Ze zijn daar overigens niet echt snel met het toezenden, van bestellingen. Een bestelde Linux Magazine in september, ontving ik pas na een week of vier. 


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM