Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06  (gelezen 1630 keer)

XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Gepost op: 2007/08/18, 11:28:56 »
Note: Dit is een vervolg op mijn vorige post omdat het probleem van installatie naar hardware is verschoven ;)

Zodus...
Op dit moment hebben we een Dell Inspiron 5160 met een XGI Volari XP5 grafische kaart. Daar draait nu in dual boot een Windows en Ubuntu 6.06.1.
We zouden graag willen upgraden naar Ubuntu 7.04 (en later naar Ubuntu 7.10). Enigst probleem een zwart scherm na de splash-screen.

Ik vermoed dat er een probleem is met mijn grafische kaart. Bij het draaien van een liveCD (7.04) krijgt ik identiek hetzelfde scherm als er op deze pagina wordt beschreven. (De beschreven oplossing werkt ook niet)

Iemand enige ideeën hoe ik deze kaart wel kan doen laten werken op ubuntu 7.04?

Groetjes.

ShadowDragon.

P.S.: Ik ben eens aan het googelen geslagen en ben iets tegen gekomen i.v.m. X.org en X11 maar werd er niet veel wijzer uit... Kan het zijn dat X11 zorgt voor de weergave van je desktop en dat er in ubuntu 7.04 een andere versie van X11 zit dan in ubuntu 6.06.1?
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/18, 11:40:46 »
In je diagnose heb je gelijk: je hebt een heel bijzondere, ik zou bijna zeggen exotische, grafische kaart. Ik ben bang dat dit niet gaat lukken: hier is geen Linuxdriver voor.

Tip bij toekomstige hardware-aankopen: kies als grafische kaart liefst een Intel kaartje, of anders Nvidia. Liever geen ATI en zeker geen exotische merken. Dan gaat het zeker goed.....

Groet, Pjotr.

XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/18, 11:54:19 »
Oké. We zitten met een exotische grafische kaart (XGI komt uit Taiwan ;)). Hetgeen ik nu vreemd vind is hetvolgende:

XGI Volari XP5 werkt onder Ubuntu 6.06.1. Hoe komt het dan dat hij in latere versies niet meer werkt?

Wilt dit dan zeggen dat bij elke nieuwe versie je moet vrezen dat een hardware component niet meer ondersteund wordt? Waarom nemen ze die ondersteuning niet mee doorheen de verschillende versies? Of kunnen ze de gebruiker niet de mogelijkheid geven om X11 (?) te downgraden (of hoe het ook noemt) naar een versie waar ie nog wel werkte?

Voor mij is het eerder om te weten welke component (mijn grafische kaart dus) met welk deel van Ubuntu (X11 ?) om welke reden (?) niet weer werkt.

Zodat ik er een beetje inzicht in krijg. ;)
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/18, 11:56:17 »
Ik denk dat hij in 6.06 beeld geeft op de generieke vesa-driver. Die driver is er alleen voor noodgevallen, omdat die slechts zeer minimaal presteert. Zelfs 2D-versnelling zit er niet in, laat staan 3D.

XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/18, 12:08:40 »
Vesa-driver dat ben ik inderdaad ook tegengekomen tijden het googelen. Ik heb ergens gelezen dat XGI heeft geprobeerd om een trident-driver voor de Volari XP5 uit te brengen maar dat is nooit gelukt. En zolang de trident-driver niet uitgebracht was moesten we ons behelpen met de vesa-driver...

Komt het daardoor dat als ik mijn scherm een tijdje niet heb gebruikt en de random screensaver erop komt mijn pc direct zwaar begint te ventileren en het beeld schokkerig overkomt?

Just a long shot: is het mogelijk om via de command-line de visa-driver te installeren bij het draaien van de liveCD 7.04?

Groetjes.

ShadowDragon.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/18, 14:28:22 »
Citaat van: ShadowDragon
Just a long shot: is het mogelijk om via de command-line de vesa-driver te installeren bij het draaien van de liveCD 7.04?

Groetjes.

ShadowDragon.
Ja, dat kan. En inderdaad, daardoor krijg je dat schokkerige beeld....
Vraag eens na, bij een computerwinkel, hoeveel het kost om je videokaart te laten vervangen door een Intel of een Nvidia?

Commandoregel: Eerst xresprobe installeren:
sudo apt-get install xresprobe

Daarna herconfiguratie van je X:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Kies in die vragenriedel de "vesa" driver. Ga verder direct akkoord met alle voorgestelde antwoorden. Bediening met Tabtoets, *binnenste* Entertoets, spatiebalk, pijltjestoetsen.

Daarna:
startx

Groet, Pjotr.

XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/18, 18:10:58 »
Citaat van: pjotr123
Vraag eens na, bij een computerwinkel, hoeveel het kost om je videokaart te laten vervangen door een Intel of een Nvidia?
Dat is eigenlijk de moeite niet meer... Ik vermoed dat mijn laptop het niet langer gaat uithouden dan de support voor Ubuntu 6.06...

Citaat van: pjotr123
Commandoregel: Eerst xresprobe installeren:
sudo apt-get install xresprobe

Daarna herconfiguratie van je X:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Kies in die vragenriedel de "vesa" driver. Ga verder direct akkoord met alle voorgestelde antwoorden. Bediening met Tabtoets, *binnenste* Entertoets, spatiebalk, pijltjestoetsen.

Daarna:
startx
Heb gedaan zoals je zei, en nergens ben ik errors of problemen tegen gekomen maar na het commando "startx" zat ik weer met mijn zwart scherm... [snik]


Gewoon nog een long shot: zou het kunnen dat hij mijn scherm niet herkent? Die vraag ben ik tegengekomen tijdens de reconfigure...

En nog een long shot: hoe kan ik teweten komen op welke bus mijn grafische kaart zit? Die vraag ben ik ook tegengekomen tijdens de reconfigure, precies alsof hij geen grafische kaart vond...

Groetjes.

ShadowDragon.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/18, 18:33:02 »
Hmmmm..... Herhaal de herconfiguratie eens, en kies dan eens de "trident" driver?

XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/18, 19:44:02 »
Citaat van: pjotr123
[...] "trident" driver?
Oké. Ik heb de herconfiguratie met de trident driver gedaan en na het commando "startx" hebben we weer ons zwart scherm; MAAR ik heb vollop schijf en CD activiteit en hoor het Ubuntu startgeluid duidelijk. Blijkbaar lukt het wel met de trident driver maar ons scherm blijft zwart.

Nog ideeën?

Groetjes.

ShadowDragon.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/18, 19:55:14 »
Helaas, ik denk dat het 't beste voor jou is om terug te stappen naar Ubuntu 6.06.1.

Tip: als je weer eens een nieuwe notebook koopt, let dan op de volgende zaken:

1. Intel grafische kaart (of anders Nvidia).
*Intel* voorziet al zijn producten van open-brondrivers voor Linux: alles werkt uit-de-doos, want die drivers zitten al in de Linuxkernel.
*Nvidia* maakt weliswaar gesloten-bron drivers, maar die zijn wel van goede kwaliteit. Je moet na installatie van Ubuntu een paar stappen doorlopen om de gesloten-brondriver te installeren.
*ATI* doet zijn best niet voor Linuxdrivers (heeft aangekondigd te zullen overstappen op open-bron drivers, maar eerst zien en dan geloven...). De huidige gesloten-brondriver van ATI werkt bij sommige kaarten slecht.

2. Intel draadloze kaart  (let op het Intel Centrino keurmerk op de notebook, dan weet je zeker dat het een Intel draadloze kaart is die erin zit). Reden: open-bron drivers van de fabriek zitten ook hiervoor al in de Linuxkernel, werkt dus uit-de-doos.

Groet, Pjotr.

XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/18, 20:29:36 »
Oké. Zal er zeker rekening mee houden bij de volgende aankoop.

Bedank voor al de hulp en tips.

Groetjes.

ShadowDragon.


P.S.: Ik ga nog eens wat rondneuzen bij X.org om uit te vissen hoe het nu komt dat ik niet langer gesupport ben.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/18, 20:44:33 »
Graag gedaan. Mocht je iets vinden: laat het hier weten? Voor toekomstige probleemhebbers.

XGI Volari XP5 na Ubuntu 6.06
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/21, 17:40:47 »
Heb het internet verder zitten afschuimen maar geen oplossing gevonden :(

Heb een bugreportje geplaatst op launchpad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xorg-server/+bug/133864

To be continued :P
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB