Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp met Windows partitie nodig  (gelezen 1052 keer)

Nakko

  • Gast
Hulp met Windows partitie nodig
« Gepost op: 2008/02/10, 15:15:02 »
als ik mijn Gutsy wil installeren, samen met Windows, kan ik de partitie van Windows niet verkleinen. Ik krijg alleen de opties om het type en mount point te bepalen, maar verkleinen, ho maar. Ik heb een shipit CD. graag hulp.

MVG Nakko

Hulp met Windows partitie nodig
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/10, 15:32:17 »
Probeer eens Gparted Live is een ISO dus te booten.Downloaden en op een cd branden.
Hier vandaan te halen: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Hulp met Windows partitie nodig
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/10, 15:37:29 »
hebt ge de windows schijf gemount in de livecd?

Da_peer

  • Gast
Hulp met Windows partitie nodig
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/10, 17:43:58 »
welke Windows versie heb je?
Windows vista laat namelijk je de harde schijf verkleinen, echter tot een bepaalde hoogte. de D schijf kun je daarna met  een Gparted live nog meer verkleinen (3GB is groot zat) maar als je met Gparted de C schijf nog verder verkleind krijg je een bak ellende. (heb ik zelf meegemaakt, je kan dan met de systeemherstel cd weer overnieuw beginnen)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Hulp met Windows partitie nodig
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/10, 17:50:08 »
is er genoeg ruimte op de schijf en zit al die ruimte ook achteraan op de schijf. Zo niet, dan eerst defragmenteren in windows. Met als voorkeursprogramma: JKDefrag, deze werkt beter als die standaard in windows zit
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Hulp met Windows partitie nodig
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/10, 17:50:56 »
Citaat van: Da_peer
welke Windows versie heb je?
Windows vista laat namelijk je de harde schijf verkleinen, echter tot een bepaalde hoogte. de D schijf kun je daarna met  een Gparted live nog meer verkleinen (3GB is groot zat) maar als je met Gparted de C schijf nog verder verkleind krijg je een bak ellende. (heb ik zelf meegemaakt, je kan dan met de systeemherstel cd weer overnieuw beginnen)
mijn dualboot met vista ging nochtans vlekkeloos...van 120 giga naar 20, de rest data en linux...

Nakko

  • Gast
Hulp met Windows partitie nodig
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/10, 22:52:51 »
ik heb Windows XP, SP 2. en ik heb nu +/- 95 GB vrij, maar nie allemaal aan ut einde van de schijf, zal morgen eens JKDefrag proberen. Jullie horen nog van me. bedankt voor de info allemaal alvast.

EDIT:
Kan ik niet de Gparted die in de Live CD van Ubuntu zit gebruiken?

Hulp met Windows partitie nodig
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/11, 21:28:30 »
Gparted op de Live CD van ubuntu, ja hoor die kan je ook gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Nakko

  • Gast
Hulp met Windows partitie nodig
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/19, 14:00:40 »
bedankt gijs, maar nu zit ik met een ander probleem. Als ik met JKDeFrag mijn HDD defragmenteer krijg ik, ik weet niet hoeveel rode, onverplaatsbare, clusters, ook helemaal aan het eind van de schijf. Iemand een oplossing?

Hulp met Windows partitie nodig
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/19, 14:02:37 »
dat zijn waarschijnlijk uw systeemherstel punten windows...wissen die handel...
als ik mij goed herinner, in vista: start=>programmas=>bureau accessoires=>systeemwerkset=>systeemherstel...en daar ergens kiezen voor systeemherstel uitschakelen...