Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen. [NIET MEER REAGEREN  (gelezen 2118 keer)

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Vaak zit ik te kijken naar de vele, vele postings over verschillende zaken die enigszins ergens wel raakvlak hebben met elkaar. Maar om al deze postings te gaan bekijken moet je een hele berg postings langs gaan tot je de juiste posting hebt gevonden.

Wat ik wel eens zien op andere forums is dat ze bepaalde zaken opsplitsen.
Bijvoorbeeld:

In het forumonderdeel "Hardware en drivers" worden alle zaken op 1 hoop gegooid.
Kan dit niet opgesplitst worden in bijvoorbeeld:

Hardware en drivers
     - Externe schijven
     - Keyboards en muizen
     - Beeldscherm en videokaart
     - Beeld en geluid
     - USB sticks en geheugenkaartjes

Of iets op die manier zodat het wat eenvoudiger is om bepaalde zaken te zoeken waar jezelf ook problemen mee hebt. Ook voor de beginnende Ubuntu forum lid kan dit zeer handig is omdat een nieuwe lid met de huidige opzet door de bomen het bos niet meer ziet. Met mijn voorstel hou je de boel enigzins een beetje gescheiden en overzichtelijker.

Of heeft iemand er een andere gedachte erover?


« Laatst bewerkt op: 2010/02/17, 07:25:00 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/16, 17:49:38 »
subsubforums dus? Heb ik ook gebruikt met mijn eigen forum

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/16, 17:52:16 »
Kun je dit niet oplossen door gerichter te zoeken? Door bijv. USB bij je zoekopdracht te typen..
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/16, 17:54:12 »
Dan komen we dus weer bij tags uit. Tweakers.net heeft het ook al ingevoerd

DarkEra

  • Gast
Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/16, 18:12:46 »
Om zoiets op te splitsen vergt het een zeer lange tijd daar eerst alle topics gesorteerd moet worden en dan nog eens ondergebracht in de verschillende sub-gedeeltes. Anders blijven deze oudere topics ook maar rondslingeren natuurlijk....

Zoiets kan men vanaf het begin doen op een nieuw forum maar bij een forum wat al jaren bestaat is dit echt onbegonnen werk. Tenzij men hier op het forum een complete "wipe off" zou doorvoeren en geheel opnieuw zou beginnen met een nieuwe indeling.
Zou eigenlijk niet gek zijn denk ik zo af en toe, alhoewel ik dit dus niet gauw zal zien gebeuren. :)

Dus.... gewoon verder zoeken met de zoekfunctie is nog de beste optie. ;)

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/16, 18:49:45 »
Kun je dit niet oplossen door gerichter te zoeken? Door bijv. USB bij je zoekopdracht te typen..

Kan je doen, maar dan kom je weer bij hetzelfde probleem terug: teveel postings waar alleen al het woord USB in voorkomt. Als je op zoek bent naar bv. USB stick dan krijg je ook zaken voor je kiezen als.bv. USB Bluetooth adapters waar je niks mee kan.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/16, 18:54:50 »
Om zoiets op te splitsen vergt het een zeer lange tijd daar eerst alle topics gesorteerd moet worden en dan nog eens ondergebracht in de verschillende sub-gedeeltes. Anders blijven deze oudere topics ook maar rondslingeren natuurlijk....

Zoiets kan men vanaf het begin doen op een nieuw forum maar bij een forum wat al jaren bestaat is dit echt onbegonnen werk. Tenzij men hier op het forum een complete "wipe off" zou doorvoeren en geheel opnieuw zou beginnen met een nieuwe indeling.
Zou eigenlijk niet gek zijn denk ik zo af en toe, alhoewel ik dit dus niet gauw zal zien gebeuren. :)

Dus.... gewoon verder zoeken met de zoekfunctie is nog de beste optie. ;)

Wat dacht je ervan om het gewoon geleidelijk aan in te gaan voeren? Vanaf een bepaalde datum posters verplichten een categorie uit te laten kiezen waar hun bericht in hoort en op die manier werken met een hoofdforum die onderverdeelt is in subforums. Doorgaan met de huidige opzet is leuk en lekker makkelijk, maar de berg wordt alleen maar groter en groter en groter en onduidelijker en onduidelijker.... Zoeken op steekwoorden levert hetzelfde probleem op. Je krijgt ook postings te zien waarin alleen het steekwoord in staat maar waar je verder niks mee kan. Dus je zoekt je dan nog steeds een breuk naar net dat ene posting waar iets in staat waar je mee kan werken.

Het gebruik van subforums kan al een hele hoop zoekwerk schelen. Door ook de zoekpagina hier op aan te passen (bv. instellen van categorieën) wordt de hoeveelheid postings warin jouw steekwoord zit al verminderd wat de tijd naar het zoeken naar enorm scheelt.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/16, 18:58:28 »
Kun je dit niet oplossen door gerichter te zoeken? Door bijv. USB bij je zoekopdracht te typen..

Kan je doen, maar dan kom je weer bij hetzelfde probleem terug: teveel postings waar alleen al het woord USB in voorkomt. Als je op zoek bent naar bv. USB stick dan krijg je ook zaken voor je kiezen als.bv. USB Bluetooth adapters waar je niks mee kan.
Ik gaf maar een voorbeeld. Uiteraard moet je dan weer iets toevoegen om nóg gerichter te zoeken. Zoiets als -bluetooth.
Ik snap ook wel dat niet iedereen hier goed mee overweg kan.

DarkEra geeft al aan dat het waarschijnlijk erg lastig is sowieso dit soort veranderingen nu te gaan doen.
Daarnaast denk ik dat er ook een stuk beter en meer gemodereerd moet worden met nog meer onderwerpen. Jij gaf wat voorbeeld onderwerpen. Wanneer moet ik iets in Beeldscherm en videokaart en wanneer in Beeld en geluid?
Je hoeft geen antwoord te geven op deze vraag ;)

Ik deel de mening dat dingen vinden echt niet handig werkt. Maar nog meer subcategorieën is niet echt een betere oplossing denk ik.

Dooitze, tags zijn het meest ideaal als je het mij vraagt. Ik vraag me alleen of in hoeverre dit (technisch) haalbaar is.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/16, 19:34:29 »
Kun je dit niet oplossen door gerichter te zoeken? Door bijv. USB bij je zoekopdracht te typen..

Kan je doen, maar dan kom je weer bij hetzelfde probleem terug: teveel postings waar alleen al het woord USB in voorkomt. Als je op zoek bent naar bv. USB stick dan krijg je ook zaken voor je kiezen als.bv. USB Bluetooth adapters waar je niks mee kan.
Ik gaf maar een voorbeeld. Uiteraard moet je dan weer iets toevoegen om nóg gerichter te zoeken. Zoiets als -bluetooth.
Ik snap ook wel dat niet iedereen hier goed mee overweg kan.

DarkEra geeft al aan dat het waarschijnlijk erg lastig is sowieso dit soort veranderingen nu te gaan doen.
Daarnaast denk ik dat er ook een stuk beter en meer gemodereerd moet worden met nog meer onderwerpen. Jij gaf wat voorbeeld onderwerpen. Wanneer moet ik iets in Beeldscherm en videokaart en wanneer in Beeld en geluid?
Je hoeft geen antwoord te geven op deze vraag ;)

Ik deel de mening dat dingen vinden echt niet handig werkt. Maar nog meer subcategorieën is niet echt een betere oplossing denk ik.

Dooitze, tags zijn het meest ideaal als je het mij vraagt. Ik vraag me alleen of in hoeverre dit (technisch) haalbaar is.


Om aan alles een tag te geven en dan op de grote hoop gooien is hetzelfde als wat je nu al hebt.
Als voorbeeld: je klerenkast.
Als je aan elke kledingstuk een label hangt waar de naam van de winkel op staat waar je dat kledingstuk gekocht hebt en dan alle kledingstukken op 1 hoop gooit met al je t-shirts, sokken, onderbroeken, pantalons, overhemden en truien dan vind je echt niet meer die mooie spijkerbroek terug doe je bij Coolcat hebt gekocht. Ga je nu alle spijkerbroeken bij elkaar hangen, dan vind je die ene leuke spijkerbroek veel sneller terug (hoofdforum kledingkast / subforum spijkerbroeken).

En wat betreft die oude berichten: die kan je dan tijdelijk in een subforum map gooien met de naam oude postings of prullenbak. En dan na een half jaar helemaal weg donderen. Ik zie hier zelfs nog postings van het jaar 2005! Wie kijkt daar nog naar?? Is ook alleen maar overbodige ballast lijkt mij.

Als je alles in subgroepen verdeelt naar gelang onderwerp (of een samenhang van onderwerpen zoals toetsenborden en muizen) en aan elke bericht een houdbaarheidsdatum meegeeft (bijv. 1 jaar) en ervoor zorgt dat die berichten aan het einde van hun houdbaarheidsdatum automatisch weggegooid worden, dan hou je het forum overzichtelijk en snel. En de nieuwe forumgebruikers worden dan ook niet overdonderd door die ene grote hoop postings in de forumgroepen die er nu zijn.

Ik zie best wel voordelen in het systeem die ik voorstel, al is het erg ruw en basic. Met een beetje finetuning en een goede plan van aanpak kan het zeker wel wat worden. Maar goed, ik ben toch niks hier. En de hogere heren hebben het voor het zeggen hier.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Luuk58

  • Lid
Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/17, 00:01:24 »
Als voorbeeld: je klerenkast. (...) dan vind je echt niet meer die mooie spijkerbroek terug
Jij, zoekend in een klerenkast is ook iets heel anders dan een script, zoekend in een forum.

postings van het jaar 2005! Wie kijkt daar nog naar?
Mensen die de zoekfunctie gebruiken en op die manier bij een oplossing uit komen. Da's toch veel sneller als voor elke vraag stééds weer een topic te moeten openen, terwijl die vraag al tientallen keren is beantwoord?

Ik denk dat tags zeker wel kunnen helpen. En dat dan niet met terugwerkende kracht doen, maar gewoon VANAF een bepaald moment tags toevoegen bij topics.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 17:55:49 door Luuk58 »

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/17, 07:23:35 »
Als voorbeeld: je klerenkast. (...) dan vind je echt niet meer die mooie spijkerbroek terug
Jij, zoeken in een klerenkast is ook iets heel anders dan een script wat zoekt in een forum.

Het was een metafoor! Niet zo serieus nemen! En we gaan een zin niet beginnen met Jij,.... Staat niet netjes vind ik, komt arrogant over ;-)

postings van het jaar 2005! Wie kijkt daar nog naar?
Mensen die de zoekfunctie gebruiken en op die manier bij een oplossing uit komen. Da's toch veel sneller als voor elke vraag stééds weer een topic te moeten openen, terwijl die vraag al tientallen keren is beantwoord?

Ik denk dat tags zeker wel kunnen helpen. En dat dan niet met terugwerkende kracht doen, maar gewoon VANAF een bepaald moment tags toevoegen bij topics.
[/quote]

Een posting uit bv. 2005 gaat over oudere software versies die of niet meer gangbaar zijn of niet meer ondersteund wordt.

Maar goed, ik sluit deze draadje af bij deze. van mij mag het slotje erop.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: overzicht scheppen in specifieke forumonderdelen.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/17, 07:24:04 »
Niet op de man spelen.
Bericht verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/17, 09:53:31 door Ron »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------