Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag met betrekking tot mappen  (gelezen 2331 keer)

Offline vliegje20

  • Lid
Vraag met betrekking tot mappen
« Gepost op: 2007/01/30, 19:30:31 »
Misschien denk ik nog teveel in windows maar ik vroeg me af of het volgende ook mogelijk is:

ik heb op mijn hda1 (mijn windows partitie) mijn school documenten staan. Maar ik wil meer met ubuntu gaan doen dus ook ze openen in ubuntu. Maar de vraag is kan ik een soort van snelkoppeling maken op mijn desktop? In winxp is het zelfs mogelijk om zo'n map toe te voegen aan de startbalk. Is dat in Ubuntu ook mogelijk?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/30, 19:33:38 »
hda1 zal wel NTFS zijn, dus dat blijft behelpen, omdat je daarvoor alleen leesrechten hebt. Wat je het beste kunt doen, is een "tussenpartitie" creëren, met FAT32 als bestandssysteem. Zodoende kun je die volledig benaderen zowel vanuit Windows als vanuit Linux.

Omdat die partitie alleen hoeft te dienen voor wederzijdse uitwisseling van documenten, heb je meestal aan 1 Gb wel genoeg.

Na deze "scheppingsdaad" moet je de nieuwe partitie nog wel even handmatig aankoppelen in Linux. Zoek maar eens op het forum hoe dat moet.

Groet, Pjotr.

Offline vliegje20

  • Lid
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/30, 19:35:10 »
Hda1 is fat32 ;)

De enige partitie hier in huis die NTFS is, is mijn schijf voor muziek die zit in me hoofd pc

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/30, 19:36:22 »
Goed gedaan!

Offline vliegje20

  • Lid
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/30, 19:38:22 »
Maar dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag of een snelkoppeling mogelijk is of zelfs een verwijzing in de werkbalk bovenin? (sorry misschien teveel windows gedachte maar ik vind dat handig om snel bij mijn bestanden te kunnen)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/30, 19:45:21 »
Citaat van: vliegje20
Maar dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag of een snelkoppeling mogelijk is of zelfs een verwijzing in de werkbalk bovenin? (sorry misschien teveel windows gedachte maar ik vind dat handig om snel bij mijn bestanden te kunnen)
Tuurlijk is dat mogelijk! Waar zie jij ubuntu voor aan? :P

De eerste vraag is... Kan je die fat32 partitie al benaderen vanuit linux? Met andere woorden: kan je bestanden van die partitie openen? dus is die fat32 partitie al in één of andere map aangekoppeld? (bv. /media/windows) ?

En om achteraf verwarring te vermijden: gebruik je de GNOME desktop (standaard bij Ubuntu) of de KDE desktop (standaard bij Kubuntu) of nog een andere (XFCE bij Xubuntu ofzo) ?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vliegje20

  • Lid
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/30, 19:53:05 »
Ik kan allang bestanden van die schijf openen. Die schijf bestond al voor Ubuntu erop kwam. Oftewel eerst bestond hier windows toen de dualboot met Ubuntu oftewel die koppelingen zijn al gemaakt tijdens de installatie zo dom ben ik niet ;)

Ik gebruik de Gnome desktop die standaard bij Ubuntu zit. Tenminste als die standaard geinstalleerd wordt en draait bij een installatie van Ubuntu 6.06. Dan is het die.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/30, 20:15:00 »
Ja, dat is de GNOME desktop. Dat kan je waarschijnlijk ook zien aan het regelmatig terugkerende voetje :)


Nou, dan is het simpel.

Het kan eigenlijk op 2 manieren, via het aanmaken van een softlink (soort snelkoppeling) of via het aanmaken van een starter.

Methode 1: de softlink (snelkoppeling)
Voordelen: héél eenvoudig, opent de map automatisch in de standaard ingestelde filebrowser (standaard is dit nautilus)

WERKBALK:

Dit is super eenvoudig!!! Gewoon de map die je in de werkbalk (gnome-panel) wil zetten verslepen naar de werkbalk (gnome-panel) :)

BUREAUBLAD:

Ga via Locaties ofzo naar de map waar hda1 is aangekoppeld (bijvoorbeeld /media/windows, dus ga je in /media staan) en dan klik je met de rechtermuisknop op de "windows" map en dan kies je voor "Verwijzing maken"

Je krijgt dan een "Verwijzing naar windows" bestand. Sleep dit bestand naar het bureaublad en hernoem het naar "Schooldocumenten" of whatever :)

- - - - - - - -

Methode 2: de starter
Voordelen: je kan heel makkelijk een eigen icoon kiezen, je kan kiezen met welk programma de map wordt geopend

BUREAUBLAD:

Klik met je rechtermuisknop op de desktop en kies: Nieuwe starter

Dan krijg je een venstertje "Starter aanmaken"

Type: Toepassing (want we gaan de filebrowser nautilus gebruiken om de map in te openen)
Naam: Schooldocumenten ofzo :)
Opdrachtregel: nautilus "/media/windows"
(of waar die hda1 map ook aangekoppeld mag wezen! indien je dit niet weet, dat kan je uitzoeken met het commando "mount")
Commentaar: Eventuele commentaar die je ziet als je met je muis over het icoon blijft hangen
Als je op de "Geen" knop klikt kan je ook nog een icoon kiezen, maar die icoon kiezer is maar slecht uitgewerkt vind ik :) daar zou eens wat aandacht aan besteed mogen worden.

WERKBALK:

Rechtermuisknop op het paneel en dan: Toevoegen aan paneel... daarna klik je op: Aangepaste toepassingsstarter, en dan krijg je hetzelfde venster als hierboven besproken. Als je het op bureaublad én werkbalk wil, kan je ook gewoon het icoon dat je op je bureaublad hebt gemaakt verslepen in de werkbalk.


Lekker simpel allemaal, toch? :)
Maar ik leg alles weer véél te langdradig uit. Maar nu heb je 2 methodes. Methode 1 is aangeraden :) makkelijkste ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vliegje20

  • Lid
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/31, 08:53:59 »
Profox heel erg bedankt
Ik heb methode 1 gevolgd en nu staat ie idd in de werkbalk. Maar.... als ik hem op het bureaublad wil zetten doe ik met de rechtermuisknop op die map. Vervolgens kies ik make link en dan krijg ik: Error "Operation not permitted" while creating a link to "/media/hda1...hool/Jaar 2" Waar ligt dat aan?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/31, 09:30:10 »
Omdat je geen toegang hebt om de softlink aan te maken in die map als gewone gebruiker denk ik, of omdat er niet op die partitie geschreven kan worden? probeer het eens op deze manier:

rechtstreeks een softlink maken via terminal kan ook wel...
ln -sf /media/documenten ~/Desktop/SchoolDocumenten

Dat zal de snelkoppeling "SchoolDocumenten" op je bureaublad maken...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vliegje20

  • Lid
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/31, 09:38:21 »
Ik heb het geprobeerd maar kwam hierop uit

patrick@ubuntu:~$ ln -sf media/hda1/Documents and Settings/Patrick/Mijn documenten/School/Jaar 2 ~/Desktop/SchoolDocumenten
ln: target `/home/patrick/Desktop/SchoolDocumenten' is not a directory

patrick@ubuntu:~$ ln -sf media/hda1/Documents and Settings/Patrick/Mijn documenten/School/Jaar 2 ~/Desktop/Jaar 2
ln: target `2' is not a directory

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/31, 09:40:41 »
Njah, kijk, zal wel aan die spaties liggen vermoed ik.

zet die mappen tussen aanhalingstekens (of gebruik een escape teken voor de spaties, maar aanhalingstekens zijn simpeler)

patrick@ubuntu:~$ ln -sf "media/hda1/Documents and Settings/Patrick/Mijn documenten/School/Jaar 2" ~/Desktop/SchoolDocumenten

patrick@ubuntu:~$ ln -sf "media/hda1/Documents and Settings/Patrick/Mijn documenten/School/Jaar 2" "~/Desktop/Jaar 2"
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vliegje20

  • Lid
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/31, 09:47:16 »
Gedaan. Bij de eerste zegt ie

patrick@ubuntu:~$ ln -sf "media/hda1/Documents and Settings/Patrick/Mijn documenten/School/Jaar 2" "~/Desktop/Jaar 2"
ln: creating symbolic link `~/Desktop/Jaar 2' to `media/hda1/Documents and Settings/Patrick/Mijn documenten/School/Jaar 2': No such file or directory

Bij de 2e patrick@ubuntu:~$ ln -sf "media/hda1/Documents and Settings/Patrick/Mijn documenten/School/Jaar 2" ~/Desktop/SchoolDocumenten

doet ie t wel maar is de link broken en geeft ie ook aan no such file or directory.

terwijl ik weet dat die directory er is ik heb m gekopieerd van de link van de map in de werkbalk. Alleen staan er daar nog 3x / voor de media die heb ik er ook bij gezet maar ik krijg continu die melding. Zou dat kunnen zijn omdat er zon slotje bij mijn documenten staat?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/31, 09:50:35 »
Er moet in ieder geval nog een / voor media staan ja, dat was een fout van mij
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vliegje20

  • Lid
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/31, 15:24:43 »
Geweldig. Bedankt Profox!

Alleen nu wil ie m niet meer verwijderen :(

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/31, 15:34:05 »
Oei. Wat probeer je precies te verwijderen? En krijg je een foutmelding of wil het gewoon niet werken?

Dat snelkoppeling gedoe zou wel iets netter mogen geïntegreerd worden in GNOME...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vliegje20

  • Lid
Vraag met betrekking tot mappen
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/31, 15:37:29 »
Ik probeer die map op de desktop te verwijderen. Vind ik toch niet echt. Geef mij maar die in de werkbalk. Op mijn hoofd pc is het werkblad namelijk erg vol en dat wil ik bij ubuntu niet.

Als ik rechtermuisknop op die map doe en zeg move to trash:
Error "Not on the same file system" while deleting "/home/patric...ktop/Jaar 2".