Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root rechten?.  (gelezen 435 keer)

root rechten?.
« Gepost op: 2016/01/20, 10:17:50 »
goede morgen

ik speel het spel minetest. lijkt op Minecraft. nu wil ik er extra mods in zetten maar ik heb geen root rechten hoe krijg ik die want nu kan ik niks in de map zetten.
dit geld dus niet alleen voor games maar voor alle programma's waar je root rechten voor nodig hebt.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: root rechten?.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/20, 10:29:10 »
Dat kan op meerdere manieren:
sudo cp -r /pad/naar/te/kopieren/map/ /pad/naar/bestemming/Dit is de veilige versie van het commando, waarmee je gewoon een map kopieert als root.

sudo nautilus zou ook kunnen, daarmee open je de bestandsverkenner als root. Maar pas op: dit is een GEVAARLIJK commando. Je bent dan heer en meester over je /. Druk 1x foutief op delete en je zou behoorlijk in de penarie kunnen raken. Ik prefereer dus ook het eerste commando.

Re: root rechten?.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/20, 10:32:17 »
Dat kan op meerdere manieren:
sudo cp -r /pad/naar/te/kopieren/map/ /pad/naar/bestemming/Dit is de veilige versie van het commando, waarmee je gewoon een map kopieert als root.

sudo nautilus zou ook kunnen, daarmee open je de bestandsverkenner als root. Maar pas op: dit is een GEVAARLIJK commando. Je bent dan heer en meester over je /. Druk 1x foutief op delete en je zou behoorlijk in de penarie kunnen raken. Ik prefereer dus ook het eerste commando.
bedankt voor je snelle antwoord. top.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: root rechten?.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/20, 18:54:06 »
daarmee open je de bestandsverkenner als root.
Het is iets beter eerst een root sessie te starten en daarna pas de bestandsverkenner:
sudo -i
nautilus
Bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo#Grafisch_sudo
Klik links bovenin op Documentatie

Re: root rechten?.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/21, 07:14:48 »
daarmee open je de bestandsverkenner als root.
Het is iets beter eerst een root sessie te starten en daarna pas de bestandsverkenner:
sudo -i
nautilus
Bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo#Grafisch_sudo
oke bedankt
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: root rechten?.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/21, 09:37:44 »
je kunt ook de eigenaar van de mods map aanpassen:

cd /naar/map
sudo chown <gebruikersnaam>:<gebruikersnaam> -R *
een andere (viezere optie) is iedereen alle rechten te geven over die map:

sudo chmod -R 777 *dit commando kan geen kwaad bij gamefolders maar gebruik dit absoluut niet op systeemmappen! en al helemaal niet op / want dan kunnen virussen overal aan!

deze commando's zijn veiliger dan cp (copy) en het starten van nautilus als root aangezien je hiermee niks overschrijft of verwijdert, je veranderd alleen de rechten van een map