Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu/Linux Mint opnieuw installeren met behoud van alle OS data op de root.  (gelezen 2421 keer)

Offline jos34

  • Lid
Is het ook mogelijk Ubuntu/Linux Mint opnieuw te installeren met behoud van alle data op de root partitie.
Het lukt mij wel opnieuw te installeren met behoud van alle data in de home folder, wat het belangrijkst is aangezien daar vrijwel alle belangrijke bestanden en instellingen worden opgeslagen.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/01, 22:55:58 door jos34 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is het ook mogelijk Ubuntu/Linux Mint opnieuw te installeren met behoud van alle data op de root partitie.
Nee.

Offline jos34

  • Lid
Is het ook mogelijk Ubuntu/Linux Mint opnieuw te installeren met behoud van alle data op de root partitie.
Nee.

Ik moest het anders verwoorden, ik bedoelde natuurlijk dat het OS opnieuw geïnstalleerd word maar de programma's behouden blijven. Het is immers wel mogelijk de bestanden in de home folder te bewaren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik moest het anders verwoorden, ik bedoelde natuurlijk dat het OS opnieuw geïnstalleerd word maar de programma's behouden blijven.
Kan ook niet....

Maar die installeer je achteraf toch gewoon eventjes snel weer? Kleine moeite....

Offline Henkp

  • Lid
Ik moest het anders verwoorden, ik bedoelde natuurlijk dat het OS opnieuw geïnstalleerd word maar de programma's behouden blijven.
Kan ook niet....

Maar die installeer je achteraf toch gewoon eventjes snel weer? Kleine moeite....

Haha, kleine moeite als je er meer dan 100 programma's op heb staan! Dat meen je toch hoop ik niet!  =D

Offline jos34

  • Lid
Hoewel dat in Windows ook niet heel handig geregeld is, daar wordt gewoon een kopie van alle partitie data gemaakt en geplaatst in een map: Windows.old
(wel lekker gemakkelijk gemaakt door Microsoft dit, kan ik wel zeggen)
Bij Ubuntu en Linux Mint blijven de programma instellingen tenminsten nog wel op de oude plek staan. Waardoor je alleen de programma's opnieuw hoeft te installeren en je programma's daarna weer "verder" gaan  waar het gebleven was.
Trouwens ik wist eerst niet eens dat dit met Windows uberhoud kon, dacht eerst altijd dat alle data verloren gaat bij een herinstallatie van Windows, tenzij je de installatie start vanuit Windows zelf (upgrade) maar dan moet de huidige Windows installatie het uiteraard nog wel nog doen..... Of installeerd op een andere/nieuwe partitie/harde schijf.
Onder Windows heb je nog zwel o'n handig hulpmiddelsonder de naam Ninite, helaas bestaat dit niet voor Ubuntu/Linux Mint.

PS. Linux Mint heeft wel een voordeel moet ik zeggen, aangezien je daar alleen je wachtwoord hoef in te voeren bij het opstarten van softwarebeheer, of kan dit bij het Ubuntu software-centrum ook?
« Laatst bewerkt op: 2015/08/01, 22:58:23 door jos34 »

Correctie: Ninite bestaat niet MEER voor Linux. Ooit was het er wel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Jos,

Ik los dit probleem op door alle programma's die ik standaard geïnstalleerd wil hebben in mijn Xubuntu in een opdrachtregel op te slaan. Die opdracht start ik dan na de basisinstallatie, geef eenmalig mijn wachtwoord in en laat de hele boel draaien. Na afloop is dat klaar en het alleen een kwestie van de Home map met de verborgen bestanden terug zetten. Dat doet ik trouwens wel selectief, die verborgen bestanden. Als het niet nodig is doe ik het niet. Ik bewaar wel altijd de hele Home map, alles erop en eraan.

Dat werkt best lekker en handig, vind ik.

Voorbeeld (verkort):

Desktop:

sudo apt-get install synaptic linux-firmware-nonfree inxi gksu leafpad vlc audacious scribus inkscape
Laptop is iets verschillend.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jos34

  • Lid
Correctie: Ninite bestaat niet MEER voor Linux. Ooit was het er wel.

Dat bedoelde ik ook.

Jos,

Ik los dit probleem op door alle programma's die ik standaard geïnstalleerd wil hebben in mijn Xubuntu in een opdrachtregel op te slaan. Die opdracht start ik dan na de basisinstallatie, geef eenmalig mijn wachtwoord in en laat de hele boel draaien. Na afloop is dat klaar en het alleen een kwestie van de Home map met de verborgen bestanden terug zetten. Dat doet ik trouwens wel selectief, die verborgen bestanden. Als het niet nodig is doe ik het niet. Ik bewaar wel altijd de hele Home map, alles erop en eraan.

Dat werkt best lekker en handig, vind ik.

Voorbeeld (verkort):

Desktop:

sudo apt-get install synaptic linux-firmware-nonfree inxi gksu leafpad vlc audacious scribus inkscape
Laptop is iets verschillend.

Als je opnieuw installeerd zonder format blijft alles in de home folder behouden inclusief de verborgen bestanden, athans dat is in ieder geval bij mij zo. Dus snap niet zo goed wat je bedoelt met verborgen bestanden terug zetten.

Handig die code: "sudo ap-get install"
Maar hoe ga ik na wat er allemaal geïnstalleerd is en hoe dit heet in de Terminal?
voor Google Chrome is het in de Terminal bv. sudo apt-get install google-chrome-stable en dus NIET sudo apt-get install google-chrome, sudo apt-get install google chrome of sudo apt-get install googlechrome
« Laatst bewerkt op: 2015/08/03, 15:43:50 door jos34 »

Offline EZ-man

  • Lid
Lijst met programma's pakketten op het systeem invertariseren in Linux.
Met het volgende commando kun je zo'n mooi lijstje opvragen wat je hebt geïnstalleerd:

Inventarisatie op oud systeem:
   dpkg --get-selections >myselections_geinstalleerd.txt

Verwijderen op nieuw systeem:
   dpkg --clear-selections < myselections_te_verwijder.txt

Installeren op nieuw systeem:
   dpkg --set-selections <myselections_te_installeren.txt


NB: Een pakket is niet het zelfde als een programma. Een programma bestaat meestal uit meerdere pakkettten.
De hierboven gegeven manier wijkt af van de methode via "sudo apt-get install / purge"

Met dank aan Ron
« Laatst bewerkt op: 2015/08/03, 16:21:29 door EZ-man »