Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scannen lukt niet met Xsane en Imagescan. wel met Documentscanner. Hoe kan dat?  (gelezen 621 keer)

Offline Cme

  • Lid
Hallo,  het gaat om Ubuntu 20.04 LTS (Focal Fossa) en Xsane 0,999.
Problemen bij het uitvoeren van de Epson XP445 scan; dit is een all-in-one printer/scanner. Het printer gedeelte doet het wèl.

De download voor het install.pakket voor Epson is voor Ubuntu 20.04 gedaan.
Voor herstel heb ik geprobeerd: rm -rf ~/.sane/xsane/ (ik weet niet of dit juist is maar het helpt niet), opnieuw installatie van Xsane, afdrukprinter,  printer-driver-escpr, maar niets doet de scanner scannen. Er blijkt wel contact met de scanner, het licht gaat branden, er wordt wat gedaan en dan krijg ik een pop-up, zie afbeelding.
Imagescan geeft aan dat er geen apparaat is gevonden maar ik zag nog een programma, nl: Documentscanner! en die doet Epson wél scannen! Vreemd genoeg!
-Hoe krijg ik Xsane / Imagescan wel aan het scannen? Zie afbeelding2, wat opvalt is dat het formaat  0*0*24 aangeeft, maar een herinstallatie lost dat dus niet op.

Bij voorbaat mij dank,
Cme

« Laatst bewerkt op: 2020/10/03, 14:08:03 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Sorry, 2 afbeeldingen oploden lukte niet in bovenstaand bericht
« Laatst bewerkt op: 2020/10/03, 14:08:41 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

nahjo

  • Gast
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 13:39:39 door nahjo »

Offline Cme

  • Lid
Je scanner staat nog niet in de lijst van door SANE ondersteunde scanners.
Dank nahjo, hoe kan ik dit doen, als dat de bedoeling is?

Bedankt voor de URL naar de pagina van Epson maar die had ik gebruikt, dat vermelde ik al.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

nahjo

  • Gast
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 13:38:03 door nahjo »

Offline Joppe

  • Lid
vreemd, bij mij doet document scanner het niet. Andere overigens ook niet.
Ik heb een Epson xp2100 en hij herkent de scanner (noemt hem Epson PID) maar als ik op scannen druk krijg ik de melding; "scannen is mislukt, kan de scan niet starten".
iemand een idee hoe dat komt?
met vriendelijke groeten
Joppe

Offline Cme

  • Lid

Voor ondersteuning in Sane (en dus ook Xsane) kan je niets anders doen dan wachten tot die ondersteuning is toegevoegd. Ik hoop voor je dat ik mij hierin vergis.
Nahjo, hoe weet jij dat? M.aw. hoe of waar kan ik zien dat die nog niet in de lijst staat en welke wel? Zoals ik vertelde (X)sane ondersteunt U18.04 wel, zou dat graag terug zien.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
vreemd, bij mij doet document scanner het niet. Andere overigens ook niet.
Ik heb een Epson xp2100 en hij herkent de scanner (noemt hem Epson PID) maar als ik op scannen druk krijg ik de melding; "scannen is mislukt, kan de scan niet starten".
iemand een idee hoe dat komt?
Op de pagina Epson XP 2100 is te lezen dat er geen drivers te vinden zijn?
Ik weet niet wat dat betekent. Heb je Imagescan al geprobeerd? Welke versie Ubuntu?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

nahjo

  • Gast
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 13:38:34 door nahjo »