Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laatste versie Ubuntu 8.10 installeren op laptop via WuBi  (gelezen 3084 keer)

FrSu

  • Gast
Laatste versie Ubuntu 8.10 installeren op laptop via WuBi
« Gepost op: 2008/11/22, 21:38:31 »
Had eerst aparte partitie gemaakt en vervolgens via WuBi de laatste versie geprobeerd te installeren op mijn laptop op die aparte partitie, WuBi kiest deze trouwens zelf. Dit lukt niet. Hij installeert wel, maar na opnieuw opstarten kom ik alleen via veilige grafische mode verder. Hij controleert dan de installatie, start opnieuw op en loopt dan vast. Heb het idee dat de grafische kaart opeen of andere manier een gevoelig punt is in de installatie.

Heb alles via uninstall er maar weer afgehaald, de partitie verwijderd en C heeft nu weer volledig gebruik van de schijf. (Via Partitionmagic).

Trouwens, de download CD van de laatste versie branden en gebruiken voor automatische opstart via CD werkt ook niet, ondanks dat mijn laptop hiervoor wel ingesteld is in de bios. Voor bv een Windows Vista CD werkt dit wel gewoon.


Hoe krijg ik toch een werkende Linux versie naast mijn XP draaiend op mijn laptop? ???


Groet,
Frits
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 09:24:05 door FrSu »

Offline siegi

  • Lid
Re: Laatste versie Ubuntu installeren op laptop via WuBi
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/22, 21:43:42 »
Als je via wubi installeert dan blijven je partities normaal onaangeroerd.
Wubi maakt een filesystem aan in een bestand op je windows partitie.  Dus het deel van partition magic snap ik niet.

Ik raad persoonlijk wubi eigenlijk af omdat de performance van wubi zowiezo lager ligt dan van een gewone dual boot.

Welke grafische kaart heb je eigenlijk?

FrSu

  • Gast
Re: Laatste versie Ubuntu installeren op laptop via WuBi
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/22, 21:54:33 »
VIA/S3G Unichrome Pro IGP.

Het is een Packard Bell Laptop met Mobile AMD Sempron Processor 3000+, 1.8 GHz, 448 MB.


FrSu

  • Gast
Re: Laatste versie Ubuntu installeren op laptop via WuBi
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/23, 08:33:10 »
Als je via wubi installeert dan blijven je partities normaal onaangeroerd.
Wubi maakt een filesystem aan in een bestand op je windows partitie.  Dus het deel van partition magic snap ik niet.

Ik raad persoonlijk wubi eigenlijk af omdat de performance van wubi zowiezo lager ligt dan van een gewone dual boot.

Welke grafische kaart heb je eigenlijk?

Laatste vraag heb ik beantwoord, de 1ste niet, dus alsnog even. =D

Ik wilde Linux op een aparte partitie hebben, daarom heb ik er 1 voor gemaakt. Wubi ziet dat ook en kiest direct voor die vrije partitie. Voor mij is dat goed, heb ik geen 2 besturingssystemen op 1 partitie staan, wat dacht ik ook niet kan. Hoe Linux hiermee omgaat bij een directe installatie is voor mij niet duidelijk. Heb iets gelezen van 3 (deel?) partities, 1 voor Swap, 1 voor Linux en nog 1 ergens voor (data?). Dat wilde ik in elk geval niet mixen met mijn windows op c:. Ben nog maar een beginner met Linux en wil het uitproberen zonder direct van XP af te stappen. WuBi schijnt hiervoor de oplossing bij uitstek te zijn. (Alhoewel ik nu wel mijn twijfels begin te krijgen en misschien nog maar een tijdje moet wachten met Linux? ???)

Performance lager van wubi snap ik niet. Ik heb een dual boot, kan een keuze maken welk besturingssysteem ik wil opstarten. Van snelheidsproblemen heb ik in elk geval op mijn PC niets gemerkt (heb daar een ander probleem, zie mijn andere topic over een update probleem), op de laptop heb ik het nog niet kunnen zien. Kom helaas niet zover. :'(

Offline heir4c

  • Lid
Re: Laatste versie Ubuntu installeren op laptop via WuBi
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/23, 10:19:08 »
Het is een Packard Bell Laptop met Mobile AMD Sempron Processor 3000+, 1.8 GHz, 448 MB.
Dan kan je inderdaad problemen hebben. Heb dit ook gehad maar dan een oude Packard Bell Desktop PC.
Er is een topic over: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,33181.0.html  't gaat hier dus wel over een Desktop en oude hardware en geen laptop.
Packard Bell voorziet blijkbaar in eigen software op de PC en dat kan botsen met ubuntu/linux blijkbaar.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

FrSu

  • Gast
Re: Laatste versie Ubuntu 8.10 installeren op laptop via WuBi
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/23, 10:28:19 »
Dan denk ik dat ik het voor mijn laptop verder maar laat zitten. Jammer. :'(

Dank voor de reactie en de info.

Hoop dat ik het op mijn PC verder wel aan de praat kan houden (ander topic).

Groet,
Frits