Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd  (gelezen 1129 keer)

Offline Jorisvh

  • Lid
Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd
« Gepost op: 2012/09/11, 22:21:20 »
Geachte

Ik heb een desktopcomputer:
CPU: AMD Atlon (tm) 64 Processor 3000t, 1,8 GHz
Ram: 512 MB
HD 80 GB

Ik heb gemerkt dat na een  tijd (1 uur tot 1u30) ubuntu geweldig traag wordt! Dus na het opstarten werkt het wel normaal! Ik merk vooral een continue werking op mijn harde schijf! En dat mijn vensters grijs worden en geen vooruitgang in zit. Dat kan soms tot een kwartier duren! Pas als ik geen bewerkingen op mijn harde schijf merk kan ik terug verder werken. Ik merk dit door het lampje dat bijna continu brandt en kan het ook horen!
Het lijkt er precies op dat Ubuntu na een tijd mijn ramgeheugen niet meer gebruikt!

Wat kan ik hieraan doen?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/11, 22:44:23 »
512 MB RAM lijkt me aan de krappe kant voor ubuntu. Met die hoeveelheid RAM lijkt xubuntu een betere optie.

Maar, voor nu.
Welk proces vreet je RAM op? In zo'n geval dat zich dit voordoet, open dan een terminal en geef het commando top. Dan zie je real time welke processen hoeveel cpu gebruiken (kan je stoppen met q of Ctrl-c).
Daarnaast, ik vermoed dat je de swapneiging moet verlagen (want daar lijkt dit gedrag op): https://sites.google.com/site/computertip/snelheid 
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/11, 22:52:12 »
Heb je wel eens overwogen om je besturing te gaan upgraden? Bijvoorbeeld met Xubuntu ..zal je niet tegenvallen..
Heb je een hard- of een softwareprobleem  :rolleyes: ? Misschien een oververhitte cpu, werken alle ventilatoren nog wel?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/11, 23:47:55 »
Het lijkt idd het tekort aan geheugen te zijn. Als je dt zeker wilt weten, tik dan in de terminal:

watch freeen kijk dan of de gebruikte swap op gaat lopen (zie bijlage).

En mocht het geheugen het probleem zijn: In plaats van een andere variant van Ubuntu als Xubuntu of Lubuntu die idd met wat minder geheugen toekunnen, kun je ook kijken of je je geheugen kunt opwaarderen naar 1 GB.

Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/12, 19:39:14 »
512 MB RAM lijkt me aan de krappe kant voor ubuntu. Met die hoeveelheid RAM lijkt xubuntu een betere optie.

Daarnaast, ik vermoed dat je de swapneiging moet verlagen (want daar lijkt dit gedrag op): https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Heb ik al eerder gedaan!

joris@3dePC:~$ cat /proc/sys/vm/swappiness
1


Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/12, 19:45:16 »
Heb je een hard- of een softwareprobleem  :rolleyes: ? Misschien een oververhitte cpu, werken alle ventilatoren nog wel?

Ja bij het aanzetten van mijn computer verschijnt dikwijls op het scherm:
CMOS checksum erro -Defaults loaded
Press F1 to continue, DEL to enter SETUP

na drukken van F1 start mijn computer normaal op.


Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/12, 19:48:53 »
Heb je wel eens overwogen om je besturing te gaan upgraden? Bijvoorbeeld met Xubuntu ..zal je niet tegenvallen..
Heb je een hard- of een softwareprobleem  :rolleyes: ? Misschien een oververhitte cpu, werken alle ventilatoren nog wel?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/12, 19:50:04 »
Lege BIOS batterij. Phoenix BIOS als ik me niet vergis. Gigabyte? :P

http://www.vetvrij.com/phpBB3/viewtopic.php?t=2322 goede uitleg.

Koop het batterijtje bij de HEMA, kost je een kwart van een Varta, komt uit dezelfde fabriek. Een lege BIOS batterij zorgt wel eens voor traagheid. Vervang die eerst dus voordat je verdere stappen onderneemt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 LTS wordt zéér traag na bepaalde tijd
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/12, 19:52:08 »
Ja bij het aanzetten van mijn computer verschijnt dikwijls op het scherm:
CMOS checksum erro -Defaults loaded
Press F1 to continue, DEL to enter SETUP

na drukken van F1 start mijn computer normaal op.
Zoals Timo al zegt: waarschijnlijk is de CMOS-batterij aan het leegraken. Zet een nieuwe CMOS-batterij in je moederbord.

Huismerk HEMA is inderdaad van het goede merk Varta (batterij zit omgedraaid in de verpakking, dus dat merk je pas na aankoop!).