Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Re: Xubuntu installatie lukt niet valt steeds terug in livesessie[opgelost]  (gelezen 1334 keer)

Offline Aely

  • Lid
Op mijn oude laptop 524MB 18GB AMD ATHLON kan ik via de live cd wel Xubuntu zonder problemen te gebruiken maar ik krijg Xubuntu niet geinstalleerd. Via GParted maak ik de schijf leeg installeer of via het bureaublad of met een nieuwe start van de laptop, het maakt niet uit telkens krijg ik een live sessie en is Xubuntu niet geinstallerd. In het begin lijkt de installatie wel goed te gaan moet mijn locatie opgeven enz maar uiteindelijk geen insatllatie.

Wie kan me helpen?
« Laatst bewerkt op: 2012/07/14, 22:46:09 door Aely »
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/12, 15:28:07 »
telkens krijg ik een live sessie en is Xubuntu niet geinstallerd.
Installatiemedium (CD, USB-staaf) verwijderen voordat je de computer herstart.

Offline Aely

  • Lid
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/12, 15:44:19 »
Als ik de cd verwijder start er niets op, als ik de cd er weer in doe komt de live sessie en heeft hij wel de harde schijf ingedeeld.
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya

Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/12, 15:57:17 »
Wacht, wacht. Is het niet gewoon zo dat de installer crasht? Het venster met daarin de installatievoortgang verdwijnt plotseling en daarna moet je de computer herstarten?

Offline Aely

  • Lid
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/12, 18:09:37 »
Cumulus, daar lijkt het inderdaad wel op, ik krijg net als met Ubuntu de schermen met informatie over internet en daarna het messenger programma, dan wordt het beeld zwart en wordt er een live sessie gestart. Als ik die afsluit en de cd eruit haal en opnieuw opstart dan kijk ik alleen naar een zwart scherm. Met de cd erin krijg ik een livesessie en als ik dan met GParted kijk is de schijf opnieuw ingedeeld. Als ik zonder die partitities te verwijderen weer ga installeren vraagt de laptop op een gegeven moment of Xubuntu naast Ubuntu geïnstalleerd moet worden.

Groet Aely.
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya

Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/12, 18:39:22 »
Doe het volgende.

1. Start de computer op. Initieer het booten vanaf een cd.
2. Wanneer je een scherm ziet dat bestaat uit een egale achtergrond met aan de onderzijde een toetsenbord/toegankelijkheids-symbool, druk op een willekeurige toets.
3. Kies met de pijltoetsen voor Nederlands, druk op enter.
4. Kies de bovenste optie, "Uitproberen zonder te installeren" of iets dergelijks.
5. Nu laadt een volledige Xubuntu-omgeving. Speel er wat mee, start dan de installatie vanaf het bureaublad.
6. Indien nu weer de installer crasht: wat gebeurt er? Gaat het beeld op zwart, of verdwijnt enkel het installatievenster en kun je gewoon door blijven werken met de reeds geladen werkomgeving?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/12, 22:07:32 »
In dit geval lijkt installeren met de Alternate CD van Xubuntu, een veiligere optie:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/12.04/release/xubuntu-12.04-alternate-i386.iso

Offline Aely

  • Lid
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/12, 23:16:17 »
@ Cummulus. Na het installeren kan ik gewoon blijven werken in de reeds geladen werkomgeving of wat ik de livesessie noem. Ook het pictogram om Xubuntu te installeren staat op het bureaublad. Wat kan ik nog doen of is de installatie van de Alternate CD de oplossing?

@ Pjotr. Ik heb de alternate iso gedownload. Kan ik die nu gewoon branden zoals ik gewend ben en dat proberen te installeren? En moet ik bij het installeren nog met een afwijkende procedure rekening houden?

Groet, Aely.
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/12, 23:20:37 »
Gewoon branden, ja. Installeren is wat minder makkelijk dan anders, maar in geval van twijfel ga je gewoon akkoord met de voorgestelde keuzes.... Dat is bijna altijd goed.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/12, 23:31:53 »
Als je het icoon 'installeren' nog op je bureaublad ziet staan, dan zit je nog steeds in een live-sessie. De 'echte' installatie heeft dat niet.
Ik krijg het idee dat er iets met het booten niet goed gaat. Probeer anders eens na herstarten (zonder live-cd) om je bios terug te zetten naar opstarten vanaf je HDD. Normaal gesproken doet de bios dat automatisch als er niets gevonden wordt, maar ja...

Als je de alternate cd wilt installeren, heb ik wat wiki-info voor je gevonden: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Precise_Installation .
Met Google Translate is die ook in het nederlands te zetten, wel hier en daar wat krom ('Precieze' bv.): http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=nl&js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fubuntuguide.org%2Fwiki%2FUbuntu_Precise_Installation&act=url .


Edit: nu ja, heel veel specifieks staat er in bovengenoemde links over de alternate nu ook weer niet bij  ;) Er zijn wat meer 'poortjes' om door te gaan. Zoals Pjotr al zei, als je de voorgestelde optie neemt bij twijfel, gaat het doorgaans wel goed.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/12, 23:35:51 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/13, 01:21:15 »
Als je het mij vraagt, is absoluut het volgende aan de hand:


http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/crashen-van-installer-op-slideshow/


Dus, TS, voer nogmaals de stappen uit die ik je heb uitgelegd, maar open eerst een terminal en voer uit:

sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-xubuntu
alvorens je op "Xubuntu 12.04 installeren" klikt op het bureaublad.

Deze handeling neemt een paar minuten van je tijd in en bespaart je weer een cd en het tamelijk spartaanse installatieproces van de Alternate-cd.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/13, 01:29:30 door Cumulus007 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/13, 10:23:55 »
Deze handeling neemt een paar minuten van je tijd in en bespaart je weer een cd en het tamelijk spartaanse installatieproces van de Alternate-cd.
Niet grafisch is niet gelijk spartaans, waarom heb je anders een toetsenboard ? :lol:
Voor sommigen is de alternate zelfs makkelijker ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/13, 11:17:56 »
Deze handeling neemt een paar minuten van je tijd in en bespaart je weer een cd en het tamelijk spartaanse installatieproces van de Alternate-cd.
Niet grafisch is niet gelijk spartaans, waarom heb je anders een toetsenboard ? :lol:
Voor sommigen is de alternate zelfs makkelijker ......

Maar voor iemand met weinig ervaring is Cumulus' oplossing veel makkelijker dan die Alternate CD.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/13, 14:45:28 »
Maar voor iemand met weinig ervaring is Cumulus' oplossing veel makkelijker dan die Alternate CD.
Dat ligt aan de ervaring en achtergrond, maar we raken nu offtopic, er zijn vele wegen, kies de voor jou makkelijkste.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Aely

  • Lid
Re: Xubuntu installatie lukt niet valt steeds terug in livesessie[opgelost]
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/14, 08:53:09 »
Het is gelukt.......

Ik heb de oplossing die aangedragen is door Cumulus007 toegepast. Xubuntu is toen zonder problemen geinstalleerd.

Iedereen bedankt, Aely.
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya

Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/14, 09:25:35 »
Wat mij verwonderd is dat er geen crash-melding kwam. Normaliter komt er een notificatie als de live-cd dat er een applicatie gecrasht was en kun je dergelijke fout in launchpad melden (hetgeen de ontwikkelaars toelaat om de software te verbeteren). Zie bvb. https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/14, 15:33:54 »
@vrijevogel, het zou best kunnen dat er bij de TS geen crash-melding kwam. Want ikzelf heb op de AthlonXP PC uit mijn onderschrift hetzelfde probleem met de desktop cd installatie van Ubuntu 12.04. De installatie crasht dan gedurende slideshow. En ook bij mij heb ik met die workaround van Cumulus007, Ubuntu 12.04 met succes kunnen installeren.

Er was al door iemand een bugmelding van gemaakt https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity/+bug/996568 waarin DnsF (dfraipont-gmx) in comment #5 ook gebruik had gemaakt, van Cumulus007' workaround. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM