Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon  (gelezen 3342 keer)

FrSu

  • Gast
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #25 Gepost op: 2014/07/19, 15:46:18 »
Niet geschoten is altijd mis. ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #26 Gepost op: 2014/07/19, 15:52:19 »
Niet geschoten is altijd mis. ;)
Opletten ook: wel schieten kan fataal zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #27 Gepost op: 2014/07/19, 17:21:26 »
Zeg wel: ik had daaraan niet gedacht op het moment dat ik dat schreef ...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #28 Gepost op: 2014/07/19, 20:25:28 »
gewoon een kwestie van gezond boerenklompenverstand: je voelt op je boerenklompen aan, dat Cinnamon in Linux Mint 17 Cinnamon waarschijnlijk de meest rimpelloze gebruikerservaring zal opleveren.
Het boerenklompen verstand mis ik wel eens, waarschijnlijk is het te mooi om waar te zijn. Je favoriete distro gebruiken EN zelf de (beschikbare) werkomgeving kunnen kiezen. Er is veel mogelijk omdat het opensource is (daarom is veel software beschikbaar voor Ubuntu) maar het is geen tovermiddel...

Er zijn meer verschillen tussen Ubuntu (met of zonder Unity) en Mint die de gebruikerservaring kunnen bepalen, maar je kan gelijk krijgen...

http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingInstalleren
http://askubuntu.com/questions/65083/what-kinds-of-desktop-environments-and-shells-are-available
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #29 Gepost op: 2014/07/19, 21:16:26 »
gewoon een kwestie van gezond boerenklompenverstand: je voelt op je boerenklompen aan, dat Cinnamon in Linux Mint 17 Cinnamon waarschijnlijk de meest rimpelloze gebruikerservaring zal opleveren.
Het boerenklompen verstand mis ik wel eens, waarschijnlijk is het te mooi om waar te zijn. Je favoriete distro gebruiken EN zelf de (beschikbare) werkomgeving kunnen kiezen. Er is veel mogelijk omdat het opensource is (daarom is veel software beschikbaar voor Ubuntu) maar het is geen tovermiddel...

Er zijn meer verschillen tussen Ubuntu (met of zonder Unity) en Mint die de gebruikerservaring kunnen bepalen, maar je kan gelijk krijgen...

http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingInstalleren
http://askubuntu.com/questions/65083/what-kinds-of-desktop-environments-and-shells-are-available

Maar voor mij is Cinnamon op Ubuntu wel een tovermiddel  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #30 Gepost op: 2014/07/19, 23:40:25 »


Maar voor mij is Cinnamon op Ubuntu wel een tovermiddel  =D
Ja, en ik zou dat dus nooit doen. Of Ubuntu of Mint maar niet de cinnamon op de Ubuntu installeren.
Maar ja, ieder zijn ding!

Ach je moet het maar zien als een uitdaging, en tegenwoordig noemt men dat innovatie!. Gebruik maken van bestaande software en het wiel geen tweede keer uit vinden.
Maar dat hebben ze bij Ubuntu schijnbaar nog niet door of willen zij gewoon niet cinnamon een kans geven terwijl dat juist zo mooie werk omgeving heeft (Desktop) wat juist heel veel Win7 gebruikers op prijs zullen stellen als zij dat eenmaal in de gaten gaan krijgen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #31 Gepost op: 2014/07/20, 10:56:44 »
Cinnamon moet grondig aangepast worden om het op Ubuntu te installeren zonder de standaard werkomgeving van Ubuntu te breken. Daarom kan het niet als dusdanig standaard in het softwarecentrum opgenomen worden. Dit heeft niets te maken met "Cinnamon geen kans geven".


Offline Henkp

  • Lid
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #32 Gepost op: 2014/07/20, 12:02:16 »
Cinnamon moet grondig aangepast worden om het op Ubuntu te installeren zonder de standaard werkomgeving van Ubuntu te breken. Daarom kan het niet als dusdanig standaard in het softwarecentrum opgenomen worden. Dit heeft niets te maken met "Cinnamon geen kans geven".

Dat het wat aangepast moet worden dat kan ik nog wel begrijpen, maar dat grondige aanpakken dat lijkt mij een groot woord, daar het hier bij mij uitstekend werkt momenteel. En dat zeg ik er met nadruk bij, zoals ik al eerder vermelde.

Maar ik zou zegen test Cinnamon eens uit en laat ons dan weten wat er niet goed aan werkt momenteel met Ubuntu.
Zodra het hier gaat haperen dan zal ik het zeker melden, daar het voor mij geen enkel belang heeft om als het niet goed werkt dat te verzwijgen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #33 Gepost op: 2014/07/20, 13:09:18 »
Waarom een andere omgeving in Ubuntu installeren
Omdat het kan?
......je snapt toch wel dat Ubuntu het pad van de Unity heeft gekozen
Unity is “alleen” de standaard werkomgeving en ongetwijfeld een goede keuze. Andere werkomgevingen zoals KDE, Gnome Shell, XFCE, LXDE en (vanaf 14.10 officieel) MATE werken ook goed samen met Ubuntu.
Ik zie totaal geen reden om daar de omgeving Cinnamon in te installeren
Dan moet je het vooral niet doen!
Ach je moet het maar zien als een uitdaging, en tegenwoordig noemt men dat innovatie!. Gebruik maken van bestaande software en het wiel geen tweede keer uit vinden.
Innovatie en “boerenklompenverstand” gaan soms niet samen. Innovatie en Ubuntu wel: :P
Citaat van: We are Canonical
It is our mission to make open source software available to people everywhere. We believe the best way to fuel innovation is to give the innovators the technology they need.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #34 Gepost op: 2014/07/20, 13:43:44 »
Want wat schijf ik:
Citaat
Ik heb op mijn laptop Ubuntu met de gnome-fallback. Ik zie totaal geen reden om daar de omgeving Cinnamon in te installeren, met misschien alle gevolgen van dien. Het is namelijk geen enkele garantie dat wanneer het bij jou goed loopt het bij mij ook goed gaat lopen. Ik neem het risico niet.

Juist. m.a.w. Ik doe dat dus niet! Ben toch niet gek. En dat schijf ik toch dat ik dat vooral niet doe.
Juist! VOORAL NIET DOEN, geen onnodig risico nemen! Er zijn geen enkele garanties, je bent toch niet gek!

Alleen voor innovatieve onbezonnen gebruikers die niet worden gehinderd door "boerenklompen verstand": http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingInstalleren
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #35 Gepost op: 2014/07/20, 14:18:48 »
@femke98: Of je installeert Antergos als je liever rolling release wilt ;) Tijdens de installatie van Antergos kun je een werkomgeving kiezen en Cinnamon is één van de opties :)

Maar goed, op Ubuntu is het inderdaad een beetje risicovol daar Cinnamon niet in de standaardpakketbronnen zit. Dus inderdaad zou ik opassen daarmee.

Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #36 Gepost op: 2014/07/20, 15:34:54 »
Laat Henkp lekker stoeien met zijn Ubuntu cinnamon.
Het is zijn keus en zegt dat hij de eventuele problemen voor lief neemt.
En als het fout gaat moet hij opnieuw installeren maar heeft hij wel wat geleerd.

Maar voor mijzelf om een goed functionerend systeem te behouden zou ik gaan voor Ubuntu of Mint.
Niet allebei.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #37 Gepost op: 2014/07/20, 16:00:08 »
Laat Henkp lekker stoeien met zijn Ubuntu cinnamon.
Het is zijn keus en zegt dat hij de eventuele problemen voor lief neemt.
En als het fout gaat moet hij opnieuw installeren maar heeft hij wel wat geleerd.

Maar voor mijzelf om een goed functionerend systeem te behouden zou ik gaan voor Ubuntu of Mint.
Niet allebei.

Daarom zeg ik ook: "daarom zou IK oppassen daarmee". Dat wil niet zeggen dat een ander dat niet alsnog mag doen...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #38 Gepost op: 2014/07/20, 16:04:18 »
Dat het wat aangepast moet worden dat kan ik nog wel begrijpen, maar dat grondige aanpakken dat lijkt mij een groot woord, daar het hier bij mij uitstekend werkt momenteel. En dat zeg ik er met nadruk bij, zoals ik al eerder vermelde.
Om dat juist te beoordelen, moet je ontwikkelaar zijn. Feit is wel dat er aanpassingen nodig zijn in een mate dat het Ubuntu team zelf niet meer wil opbrengen.

De PPA voor Cinnamon laat toe om Cinnamon toch in Ubuntu te installeren. Leuk om kennis te kunnen maken van Cinnamon. Het is immers jammer dat je het enkel zou kunnen proberen door een volledig nieuw besturingssysteem te installeren.

Of iemand nu Cinnamon via de PPA in Ubuntu wil installeren, is zijn vrije keuze. Volgens mij zal het goed werken. Natuurlijk neem je een risico, zoals je altijd doet van zodra je een PPA van derden toevoegt. Er is echter nooit een man overboord als je er maar voor zorgt dat je persoonlijke data veilig zijn. Als het door het gebruiken van een PPA heel slecht zou gaan, dan kan je steeds in minder dan een uur een schone installatie doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #39 Gepost op: 2014/07/20, 16:22:20 »
Zoals vanadium zegt.... Cinnamon installeren op Ubuntu is leuk om te doen voor de lol, op een proefbak. Lekker wat experimenteren en creatief knoeien.  =D

Maar voor het serieuze werk, dus voor een computer die dienst doet als "werkpaard" en die dus absoluut betrouwbaar en stabiel moet zijn....., installeer je voor Cinnamon beter Linux Mint 17 Cinnamon.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #40 Gepost op: 2014/07/20, 18:05:08 »
Zoals vanadium zegt.... Cinnamon installeren op Ubuntu is leuk om te doen voor de lol, op een proefbak. Lekker wat experimenteren en creatief knoeien.  =D

Maar voor het serieuze werk, dus voor een computer die dienst doet als "werkpaard" en die dus absoluut betrouwbaar en stabiel moet zijn....., installeer je voor Cinnamon beter Linux Mint 17 Cinnamon.

Citaat
Zoals vanadium zegt.... Cinnamon installeren op Ubuntu is leuk om te doen voor de lol, op een proefbak. Lekker wat experimenteren en creatief knoeien.  =D

Dat is ook precies wat ik doe, en dat heb ik meermaals aangegeven! alleen wordt daar schijnbaar over heen gelezen. En geloof me maar alle data staat apart opgeslagen. Ik ben toch niet gek =D al heet ik dan Henk  :police:

En voor het serieuse werk heb ik allang Linux Mint 17 Cinnamon geïnstalleerd en maak ik er ook met plezier gebruik van.  :laugh:

FrSu

  • Gast
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #41 Gepost op: 2014/07/20, 20:02:28 »
OT: Ik heb KDE er bij in gezet met Homerun launcher. Draait bij mij als een speer. ;)

Mint is voor mij al sinds lange tijd een geweldige distro en ik blijf de ontwikkelingen volgen. Jammer genoeg is 17 XFCE nu even wat minder goed qua snelheid, met name op de eee van mijn vrouw. Maar dat zal zeker snel opgelost worden. ^-^

Als het om Cinnamon gaat prefereer ik de Mint versie, echter ben wel door dit topic nieuwsgierig geworden om te zien wat een Cinnamon versie in mijn Ubuntu gaat doen. Dat gaat er dus nog wel even komen. ;)

Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #42 Gepost op: 2014/07/20, 20:02:52 »
Dat het wat aangepast moet worden dat kan ik nog wel begrijpen, maar dat grondige aanpakken dat lijkt mij een groot woord, daar het hier bij mij uitstekend werkt momenteel. En dat zeg ik er met nadruk bij, zoals ik al eerder vermelde.
Om dat juist te beoordelen, moet je ontwikkelaar zijn. Feit is wel dat er aanpassingen nodig zijn in een mate dat het Ubuntu team zelf niet meer wil opbrengen.

De PPA voor Cinnamon laat toe om Cinnamon toch in Ubuntu te installeren. Leuk om kennis te kunnen maken van Cinnamon. Het is immers jammer dat je het enkel zou kunnen proberen door een volledig nieuw besturingssysteem te installeren.

Of iemand nu Cinnamon via de PPA in Ubuntu wil installeren, is zijn vrije keuze. Volgens mij zal het goed werken. Natuurlijk neem je een risico, zoals je altijd doet van zodra je een PPA van derden toevoegt. Er is echter nooit een man overboord als je er maar voor zorgt dat je persoonlijke data veilig zijn. Als het door het gebruiken van een PPA heel slecht zou gaan, dan kan je steeds in minder dan een uur een schone installatie doen.


Of met ppa-purge de PPA weer verwijderen. ppa-purge zet ook alle pakketten die de PPA heeft vervangen weer terug op de 'oude' versie.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #43 Gepost op: 2014/07/20, 21:19:21 »
Tijdens de installatie van Antergos kun je een werkomgeving kiezen en Cinnamon is één van de opties :)
Juist, Cinnamom is afkomstig van Antergos, gebaseerd op Arch Linux (Controversy over use of outdated libraries).
Om dat juist te beoordelen, moet je ontwikkelaar zijn. Feit is wel dat er aanpassingen nodig zijn in een mate dat het Ubuntu team zelf niet meer wil opbrengen.
Aangezien wij beiden geen ontwikkelaar zijn en je het toch een feit noemt is er vast meer onderbouwing dan “boerenklompenverstand”. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Waarom is in dit geval Ubuntu geen geschikte distributie, dat is wel wat ze beweren te zijn (platform voor alle opensource).

Dat de mogelijkheden van het “Ubuntu team” beperkt zijn en er keuzes gemaakt worden noem ik “boerenklompenverstand”, waarheid maar niet de echte rede. Zo is gekozen om vanaf Ubuntu 14.10 ook MATE te ondersteunen, voorheen ook typische een werkomgeving van MINT.
Alleen in Ubuntu 14.10 (en NIET doen):
sudo apt-get install mate
Natuurlijk neem je een risico, zoals je altijd doet van zodra je een PPA van derden toevoegt.
Waarheid als een koe. Als er specifiek met deze PPA iets mis is moet dit vooral bekend worden gemaakt (dat is de vraag in dit topic).
« Laatst bewerkt op: 2014/07/20, 21:26:10 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #44 Gepost op: 2014/07/20, 21:44:10 »
@testcees: En toch kun je Cinnamon kiezen als werkomgeving in de installer van Antergos en hij werkt meer dan keurig, mijn vader is er heel blij mee :)

Ik heb nergens gezegd dat Cinnamon van Antergos komt; het komt van Mint. Ik zei alleen dat Antergos ook nog een optie is als je Cinnamon wilt maar wat meer rolling updates.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #45 Gepost op: 2014/07/20, 21:48:13 »
@testcees: En toch kun je Cinnamon kiezen als werkomgeving in de installer van Antergos en hij werkt meer dan keurig, mijn vader is er heel blij mee :)
Die arme vader van jou.... die heeft inmiddels al aardig wat exotische distro's voor z'n kiezen gekregen, van zoonlief.  =D  =D

Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #46 Gepost op: 2014/07/20, 21:54:53 »
@testcees: En toch kun je Cinnamon kiezen als werkomgeving in de installer van Antergos en hij werkt meer dan keurig, mijn vader is er heel blij mee :)
Die arme vader van jou.... die heeft inmiddels al aardig wat exotische distro's voor z'n kiezen gekregen, van zoonlief.  =D  =D

Zo exotisch is Antergos niet. Antergos gebruikt gewoon de Arch Linux-pakketbronnen en Arch Linux gaat toch al heel wat jaartjes mee ;)
Maar het valt mee hoor. Hij heeft eerst lange tijd Kubuntu gebruikt, daarna Ubuntu met Unity, daarna even Bodhi Linux en nu Antergos met Cinnamon en hij vindt Cinnamon geweldig :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Cinnamon op Ubuntu of Installatie Mint 17 Cinnamon
« Reactie #47 Gepost op: 2014/07/21, 10:23:01 »
Zo zie je maar weer dat die vaders mits de juiste aanpak behoorlijk flexibel kunnen zijn  :D

Citaat van: testcees
Aangezien wij beiden geen ontwikkelaar zijn en je het toch een feit noemt is er vast meer onderbouwing dan “boerenklompenverstand”. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Waarom is in dit geval Ubuntu geen geschikte distributie, dat is wel wat ze beweren te zijn (platform voor alle opensource).
Cinnamon moet aangepast worden voor installatie in Ubuntu, anders breekt het de Unity desktop. Eens de aanpassingen goed doorgevoerd, kan het wel. Vorig jaar hebben we het voorgehad dat de externe PPA Unity brak.
Citaat
Dat de mogelijkheden van het “Ubuntu team” beperkt zijn en er keuzes gemaakt worden noem ik “boerenklompenverstand”, waarheid maar niet de echte rede. Zo is gekozen om vanaf Ubuntu 14.10 ook MATE te ondersteunen, voorheen ook typische een werkomgeving van MINT.
Het is duidelijk dat ze bij Canonical wel keuzes zullen maken. Als de aanpassingen om een pakket geschikt te maken, nogal zwaar zijn, zullen ze het wellicht eens een keer overslaan. Zolang we beiden niet bij Canonical werken of programmeurs zijn, zullen we 't precieze waarom niet gemakkelijk weten  =D

Citaat van: testcees
Als er specifiek met deze PPA iets mis is moet dit vooral bekend worden gemaakt (dat is de vraag in dit topic).
De vraag zelf werd al opgelost. Er is geen aanduiding dat er iets fout is met de PPA. Een mooie samenvatting werd gegeven  hier en de topic werd al gemarkeerd als "opgelost". We kunnen het discussiëren alleen niet laten  :evil: