Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's printen  (gelezen 1416 keer)

Offline Louis

  • Lid
Foto's printen
« Gepost op: 2012/06/21, 22:11:39 »
Mijn Canon printer (iP4200) kan hoge resolutie foto's printen, randloos op A4. Daarvoor is het (nog steeds) nodig over te schakelen op Windows. De reden is dat de aansturingssoftware door Canon alleen geleverd wordt voor Windows (en Mac).

Nu zijn sinds enige tijd wel Linux drivers te vinden in het Canon aanbod. Met enig gezoek is ook mijn printer nu voorzien van een originele Canon driver onder Linux. (Uit de serie cnijfilter)
Maar.... Canon's bijbehorende printersoftware (Easy-foto-print) werkt wel via Wine, maar ziet dan de printer niet.
De enige(?) Linux software die min of meer vergelijkbaar is is Photoprint. De prints die daaruit komen hebben helaas niet genoeg resolutie, tenminste ik heb dat nog niet kunnen bereiken. De kleuren komen wel goed over maar de foto's worden korrelig. Dat is niet op te lossen met instellingen als resolutie, papiersoort, RGB of CMYK. Ik vermoed dat Photoprint gewoon de printer in te lage resolutie aanstuurt. Ook randloos printen lukt niet, hoewel de schermpresentatie wel randloos op A4 wordt weergegeven.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand betere software uit het Linux aanbod? Of is er een oplossing te vinden dat de Canon software via Wine toch de printer ziet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Foto's printen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/21, 23:24:03 »
Geen rechtstreeks antwoord op je vraag, want ik weet het antwoord niet.

Maar kun je niet veel goedkoper diezelfde foto's laten afdrukken bij een fotodrukkerij, zoals die van Kruidvat of Hema? Bovendien van betere kwaliteit dan je thuis ooit kunt halen....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's printen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/21, 23:31:01 »
Hallo Louis,

Ik doe alles in Linux. Als foto-enthousiast dus ook foto's afdrukken. Daarvoor heb ik een lief oud HP printertje. Een HP Photosmart 7350. Die gebruik ik alleen voor foto's. Huis, tuin en keukenwerk doe ik op een Canon MP160.

Ik maakt vrijwel altijd een pdf via Scribus met exact de uitsnede en afdruk die ik hebben wil, inclusief resolutie. Scribus geeft me de mogelijkheid alles tot in de details te regelen. En dan is het verder een kwestie van die pdf printen via Adobe Acrobat Reader.

Volgens mij kan je ook prima printen met GIMP, maar dat heb ik niet zo paraat.

Het kan best zijn dat de driver voor jouw Canon de moeilijkheden veroorzaakt. De Linux ondersteuning was bij Canon in het verleden wat matig ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Foto's printen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/22, 19:04:47 »
Is het een optie om je ppd bestanden wat te"tweaken"?
Je kunt printkwaliteit, grijstinten, pagina's randloos printen en resolutie aanpassen.
Als je de Duitse taal enigszins machtig bent dan kun je lezen hoe op de volgende pagina: http://wiki.ubuntuusers.de/Canon-Drucker
Dan even doorscrollen tot je de volgende tekst tegenkomt:
Citaat
Zusätzliche Einträge in Druckertreiber

Die (Druckertyp).ppd (liegt in /usr/share/cups/model/ bzw. /usr/share/ppd/ oder /etc/cups/ppd/) kann durch folgende Ergänzungen erweitert werden (hierzu mittels Editor öffnen [6]):
vergrößern

*OpenUI *CNQuality/Quality: PickOne
*DefaultCNQuality: 3
*CNQuality 1/Super High: "1"
*CNQuality 2/High: "2"
*CNQuality 3/Normal: "3"
*CNQuality 4/Standard: "4"
*CNQuality 5/Economy: "5"
*CloseUI: *CNQuality

Dies ermöglicht es, die Druckqualität einzustellen (alternativ über printuipixus).

*OpenUI *Resolution/Output Resolution: PickOne
*DefaultResolution: 600
*Resolution 600/600 dpi: "<</HWResolution[600 600]>>setpagedevice"
*Resolution 1200/1200 dpi: "<</HWResolution[1200 1200]>>setpagedevice"
*Resolution 2400/2400 dpi: "<</HWResolution[2400 2400]>>setpagedevice"
*CloseUI: *Resolution

Ermöglicht es, auch 1200dpi und 2400dpi als Auflösung einzustellen.

*OpenUI *CNGrayscale/Grayscale: PickOne
*DefaultCNGrayscale: false
*CNGrayscale false/Off: "false"
*CNGrayscale true/On: "true"
*CloseUI: *CNGrayscale

Ermöglicht es, in Graustufen zu drucken.

Wenn der Treiber anfangs nur 600 dpi unterstützt, kann man die PPD folgendermaßen editieren, um ihn auf 2400 dpi und beste Qualität zu bringen.

Dazu die betreffenden Abschnitte editieren, damit sie wie folgt aussehen:
vergrößern

*OpenUI *Resolution/Output Resolution: PickOne
*DefaultResolution: 600
*Resolution 600/600 dpi: "<</HWResolution[600 600]>>setpagedevice"
*Resolution 1200/1200 dpi: "<</HWResolution[1200 1200]>>setpagedevice"
*Resolution 2400/2400 dpi: "<</HWResolution[2400 2400]>>setpagedevice"
*CloseUI: *Resolution
*OpenUI *CNQuality/Quality: PickOne
*DefaultCNQuality: 3

en
*OpenUI *PageSize/Paper Size: PickOne
*DefaultPageSize: a4
*PageSize a5/A5: "<</CNPageSizeName(a5)/PageSize[420 595]/ImagingBBox null>>setpagedevice"
*PageSize a4/A4: "<</CNPageSizeName(a4)/PageSize[595 842]/ImagingBBox null>>setpagedevice"
*PageSize a4.bl/A4 210x297mm borderless: "<</CNPageSizeName(A4.bl)/PageSize[595 842]/ImagingBBox null>>setpagedevice"
.
.
.
*CloseUI: *PageSize

*OpenUI *PageRegion: PickOne
*DefaultPageRegion: a4
*PageRegion a5/A5: "<</CNPageSizeName(a5)/PageSize[420 595]/ImagingBBox null>>setpagedevice"
*PageRegion a4/A4: "<</CNPageSizeName(a4)/PageSize[595 842]/ImagingBBox null>>setpagedevice"
*PageRegion a4.bl/A4 210.0x297.0mm borderless: "<</CNPageSizeName(A4.bl)/PageSize[595 842]/ImagingBBox null>>setpagedevice"
.
.
.
*CloseUI: *PageRegion

*DefaultImageableArea: a4
*ImageableArea a5: "9.64 14.17 409.89 586.77"
*ImageableArea a4: "9.64 14.17 585.64 833.39"
*ImageableArea A4.bl: "0.0 0.0 595.00 842.00"
.
.
.
*ImageableArea panorama: "9.64 14.17 242.65 711.50"

*DefaultPaperDimension: a4
*PaperDimension a5: "420 595"
*PaperDimension a4: "595 842"
*PaperDimension A4.bl: "595 842"
.
.
.
*PaperDimension panorama: "252 720"

Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Foto's printen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/22, 22:31:47 »
Probeer eens GIMP.
Dit is een goede alternatief voor Paintshop Pro.

Met "File->Gutenprint" kun je het eens proberen. Je moet daar eerst je printer opzoeken. misschien staat ie er bij.
sux6

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Foto's printen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/25, 03:23:23 »
De drivers die standaard in Ubuntu zitten ondersteunen helaas niet alle mogelijkheden van de printer. Ook is de "resolutie" veel lager dan dat de printer aankan. Ik heb een iP4000 als printer en heb vergelijkbare tekortkomingen met mijn printer...

Er zijn wel aparte drivers te vinden voor Ubuntu/andere distro's, maar die zijn helaas niet gratis. Ik lees veel goede ervaringen van http://www.turboprint.info/ maar die heb ik zelf nog niet geprobeerd.