Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe oudere versie Firefox downloaden  (gelezen 2277 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Gepost op: 2019/01/08, 12:22:11 »
Dag allemaal,

Ik heb Linux Mint.

Ik heb sinds zondag de nieuwste Firefox geïnstalleerd.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar de voorgaande versie. Deze is niet zo heel lang geleden geïnstalleerd en deze werkte prima. ( Ik heb vragen over de nieuwste Firefox versie op een ander forum gesteld. )

Nu wil ik de nieuwe Firefox verwijderen en de voorgaande versie wil ik graag weer installeren.

Ik wil liever geen 'gesprek' voeren over dat het beter is om de nieuwste versie te nemen. Ik wil gewoon de voorgaande versie weer terug.

Weten jullie ook hoe ik de voorgaande versie weer kan installeren ? Als ik de bestanden download, hoe kan ik de dan uitpakken ? Ik heb hier geen kennis van.

Kan je ook twee verschillende versies van Firefox installeren ? Zo hoef ik de nieuwste versie niet direct weg te gooien.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/08, 13:00:03 »
Ik wil liever geen 'gesprek' voeren over dat het beter is om de nieuwste versie te nemen. Ik wil gewoon de voorgaande versie weer terug.
Toch is dit wel belangrijk in de context van browsers. Als je dan een oudere versie wil, dan moet je beslist gaan voor de Firefox ESR release. De download pagina vind je hier: https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all/ Op dat ogenblik gebruik je wel degelijk een oudere versie, maar één die specifiek ondersteund wordt met kritische veiligheidsupdates.

Opgelet: de oudere firefox zal, als je geen voorzorgen neemt, je huidige profiel hergebruiken. Dit kan problemen geven. best je huidige .mozilla folder hernoemen naar bijvoorbeeld .mozilla)_oud vooraleer de "nieuwe" ESR versie op te starten. Dan wordt een nieuw profiel aangemaakt.

Wil je de twee versies van Firefox naast elkaar gebruiken, gebruik dan voor elke versie een ander profiel.

[edit]
Zo vergat ik op je eigenlijke vraag te antwoorden: die versie komt in een tar.bz2 archiefbestand. Pak dat bestand uit via rechts-klik, "Hier uitpakken (Extract here)". Dit maakt een folder aan met de naam van het archief bestand. In die folder zit een firefox folder. Die verplaats je waar je die wil installeren op je systeem. Kan, als je wil, eenvoudig in je home folder onder een naam "Toepassingen", bijvoorbeeld.

Dan volstaat het het bestand "firefox" in de firefox folder op te starten. Je zal dit uitvoerbare programma zelf in je menu moeten toevoegen.

Gemakkelijkst hier is je huidige opstartbestand, firefox.desktop te recupereren.
Kopieer het bestaande .desktop bestand naar je eigen opstarters
cp /usr/share/applications/firefox.desktop ~/.local/share/applications

Bij voorkeur verwijder je nu je bestaande nieuwere firefox. Ga dan verder.

Als je geen "bin" folder hebt in je home folder, maak er dan één aan. Plaats daarin een link naar het uitvoerbare firefox bestand.

Log uit en log weer in: nu zal je die "nieuwe" firefox uit je menu kunnen opstarten.

Merk op dat dit een installatie is, waarbij je geen beheerdersrechten nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/08, 13:11:31 door vanadium »

Re: Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/08, 16:11:41 »
Ja. Kijk uit dat je niet de vooruitlopende béta versie gebruikt. Dat heb ik eens een keer gedaan en gaf niets dan gedonder.  >:(
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/09, 19:58:18 »
Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties !

Na uren bezig te zijn geweest ( vandaag en gisteren ) ben ik feitelijk geen stap verder gekomen.

Twee versies leek in de eerste instantie goed te gaan, maar dan heb ik het meer over het wijzigen van de namen etc.

Het gaat mis, zodra ik een pakket uit ga pakken.  Ik heb geprobeerd om mappen aan te leggen en het er heen te slepen, maar het werkte niet.

Ik heb gewoon te weinig kennis van archiefbeheer en het uitpakken van hetgeen dat is gedownload.

Vervolgens heb ik geprobeerd om het via opdrachtprompt etc. te installeren. ( Ik weet niet precies hoe dit 'zwarte vlak' heet, want ik werk op dit moment even met Windows. )
Ik had deze info. van diverse websites gehaald; maar klaarblijkelijk heb ik iets niet goed gedaan en/of heb ik de verkeerde info gebruikt.

Ik heb nog wel een andere / oudere versie geprobeerd die ik nog terug kon vinden ( via Synapsis ? ), maar Firefox drukte gelijk updates door. Ook werkte(n) bepaalde Addons niet meer.

Zometeen lukt het mij uiteindelijk wel om de oude veilige versie te downloaden en dan ben ik bang dat Firefox er weer een update door heen drukt en/of dat het bijna niks uitmaakt qua Firefox versie.

Ik kan mezelf wel voor het hoofd slaan, dat ik zondag een andere versie heb geprobeerd, want alles liep prima todat ik de nieuwste Firefox ging installeren.

Al mijn instellingen zijn verloren gegaan in de nieuwste Firefox. Ik had al zaken aangepast met about:config. Nu dus weer opnieuw.

@vanadium: Wow ! Wat heeft u uw best voor mij gedaan. Hartelijk dank. Ik heb dit erg gewaardeerd.

Heeft iemand misschien een link waarin precies staat hoe ik de mappen uit kan pakken en hoe ik het uiteindelijk wel  kan installeren ? (  ESR Release )

Twee versies installeren moet ik denk ik maar naast me neer leggen.

Ik ben er met toeval achter gekomen, dat 'Do not disturb' afwezig is in de nieuwste Firefox versie.
Wat ik irritant vind aan de nieuwste Firefox, is dat ze er zaken doorheen proberen te drukken, waar ik niet om vraag en/of om heb gevraagd. Ook moet je meer doen met about:config, waar ik ( en de meeste mensen ) geen en/of onvoldoende kennis van heb / hebben.
Ook steeds die popups, zodra ik een Add-on heb geinstalleerd ( twee popups om wel te verstaan ), die niet vanzelf van het scherm gaan. Ook het overflow menu ( waar ik helemaal geen interesse in heb ), komt steeds weer automatisch in beeld. Ik krijg hem dus ook niet weggeklikt.
Ook probeert Firefox er nieuwe zoekmachines door heen te drukken d.m.v. een notificatie in het zoekscherm als ik aan het internetten ben.

Misschien dat iemand op dit forum wel weet hoe ik dit voor eens en voor altijd uit kan schakelen ? ( de herhaaldelijke notificaties / popups binnen Firefox zelf, van de andere websites lijk ik nu wat onder controle te hebben.  )
« Laatst bewerkt op: 2019/01/09, 20:10:58 door Zonnig »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/10, 09:48:03 »
Als je zelf aan je systeem wil sleutelen, dan moet je toch een klein beetje inzicht hebben in het werken met bestanden. De minimale installatieprocedure is al eenvoudig. In principe komt het neer op "pak het bestand uit en klaar". De volgende instructies die ik gaf waren: "afwerking". Er voor zorgen dat je Firefox ook via het menu kan op gestart worden.

Probeer het nog eens. Ik begrijp dat je al het tar.bz2 archiefbestand hebt gedownload.

- Rechts-klik erop en je moet een optie "Uitpakken (Extract here)" vinden (Precies weet ik het niet want ik gebruik Mint niet).
- Hierna moet er een folder te vinden zijn met dezelfde naam van het bestand, zonder de extensie .tar.gz. Als het archiefbestand "firefox-60.4.0esr.tar.bz2" is, dan is de aangemaakte folder firefox-60.4.0esr.
- In die aangemaakte folder vindt je de folder "firefox". In die folder "firefox" vind je op zijn beurt de programmabestanden. Dubbel-klik het uitvoerbare bestand "firefox" om het programma op te starten.

Dat is de basis. De rest is afwerking. Om het netjes te houden, verplaats je die folder "firefox" naar een afzonderlijke folder voor programma's, en zorg je ervoor dat je het uitvoerbare bestand "firefox" kan opstarten vanuit je menu en vanaf de terminal, zodat je zelf geïnstalleerde firefox goed in het systeem geïntegreerd is.

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/10, 11:42:12 »
Dank je wel ! Ik zal het nog een keer proberen. ;)
Weet ik gelijk voor de volgende keer hoe het werkt.  :)
Gisteravond kreeg ik het op de e.o.a. manier wel geïnstalleerd via 'opdrachten prompt ? ', dus ik ben wel een stap dichterbij gekomen. Het openen lukte alleen nog niet. Ik vraag mij ook af of de installatie dan ook helemaal goed is gegaan.
Het filmpje wat ik zag, had betrekking op Ubuntu. Ik heb Linux Mint, misschien dat ik daarom ook een handeling niet kon voeren in het menu. Misschien heeft het ook wel te maken met de versie.

Enfin. Ik zal op een rustig moment nog een poging ondernemen.
Fijn dat je wederom hebt gereageerd. Nog een fijne dag gewenst.

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/14, 09:09:52 »
Je kan wel Firefox (de meest recente) en Firefox-ESR (eventueel een oudere versie) naast elkaar installeren, en zelfs gelijktijdig gebruiken als je werkt met de profile manager voor verschillende profielen. Eenzelfde profiel gelijktijdig voor beide lukt niet.

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/15, 21:45:47 »
@vanadium; dus na heel lang proberen was de installatie niet gelukt. ( De ESR versie. )
Ik kon binnen Linux Mint geen uitvoerbaar bestand vinden. Herhaaldelijk geprobeerd.
Uiteindelijk heb ik een website in het Engels gevonden, die uitlegde wat de commando's zijn.
Dit keer lukten de commando's wel. ( Onderstaand de commando's )

Dus na uren bezig te zijn geweest, ben ik feitelijk geen stap verder gekomen. Wat een tijdsverspilling !

De ESR versie lijkt identiek aan de nieuwste versie van Firefox en dus heb ik na dagen proberen geen enkel resulaat geboekt.

Ik kan denk ik het beste de niewste versie van Firefox downloaden en hopen dat er straks nieuwe Add-ons en ideeën komen over hoe ik bepaalde zaken uit kan schakelen, want er zitten gewoon een aantal akelige popups binnen Firefox die ik maar niet verwijderd kan krijgen. ( Zie één van mijn voorgaande reacties. ) Ook het door de maag splitsen van bepaalde zoekmachines vind ik heel akelig.

Al met al balen ! Ik wou dat ik nooit overgestapt was op de nieuwste versie(s). Had ik niks gedaan, dan had ik nog de oude versie gehad, waarbij feitelijk alles goed liep.

Ik was er al bang voor dat ik bijna op hetzelfde uit zal komen.

Dit zijn de commando's die ik heb gebruikt. Deze werkten dus wel:
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/ppa
sudo apt-get update
sudo apt install firefox-esr

update: ik heb zojuist ontdekt dat er toch verschillen zitten tussen de ESR versie en de nieuwste versie. Misschien wel niet helemaal wat ik had verwacht, maar gelukkig zitten er wel wat verschillen in. Nu maar even afwachten.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/15, 23:15:05 door Zonnig »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/16, 15:19:19 »
Eenvoudiger dan het archief uitpakken, en het uitvoerbare bestand opstarten, kan het niet zijn. Ik vermoed dat je dus nog een beetje kennis rond werken met bestanden kan bijschaven.

Nu heb je Firefox-esr via een software archief geïnstalleert, wat zeker ook een goede aanpak is. Zo wordt de versie automatisch bijgewerkt (wat je misschien nu net niet wil  :o).

Nu heb ik net ontdekt dat je firefox-esr ook via Snap kan installeren. Voor jou misschien niet meer van belang, maar voor de meelezers interessant om weten:

- Open "Software"
- Zoek "Firefox". Je vindt "Firefox Web Browser": dat is de standaard versie, maar je vindt ook (naar goede gewoonte meer bovenaan de lijst) de snap-versie "Firefox".
- Klik op die laatste. Scrol naar beneden. Onder "Details" vindt je "Channel". Klik op het groene label "Stable": je krijgt nu een dialoog waarin je "esr/stable" kan kiezen. Klik nu op de "Install" knop bovenin.

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Hoe oudere versie Firefox downloaden
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/05, 11:00:09 »
@Vanadium hartelijk dank.
Ik had je bericht helaas niet eerder gelezen.
Ik had achteraf gezien wellicht iets te snel geoordeeld. Zoals ik nu kan beoordelen, had ik nog wat kleine aanpassingen gedaan / instellingen in Firefox ( via andere websites info. gevonden ) en loopt alles nu goed.
Ik krijg niet steeds updates in het scherm. Dat was een grote ergernis; die stroom aan popups.
Deze versie verschilt dus inderdaad van de nieuwste en ik vind hem veel rustiger.