Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?  (gelezen 2619 keer)

Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Gepost op: 2013/10/27, 01:33:25 »
Hallo mensen,

Ik zou heel graag willen weten hoe ik Nvidia drivers installeer op Linux Mint 15 Cinnamon X64. Ik gebruik de standaard HD 4000 van Intel en merk dat de fan van mijn notebook na een uur gebruik erg gehorig word. Dit vind ik zeer irritant, zeker omdat ik dit bij Windows nauwelijks had.

De laatste keer dat ik zelf had geprobeerd de drivers te installeren, was m´n Mint naar de filistijnen en kon ik een herinstallatie doen... Daar heb ik nu ook maar weinig zin in.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

EDIT: Oké, het is me weer voor elkaar gekregen: Ik hem me systeem weer verpest. Elke keer als ik inlog krijg ik een kul bericht dat meldt dat Cinnamon is gecrashed en ik in GNOME Fallback mode zit...
Heerlijk!....
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 01:59:35 door Bart Smit »

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/27, 10:18:33 »
 En welk type NVIDIA Geforce

Wat is hier de uitkomst van:

Open je terminal
Sneltoetscombinatie Ctrl + Alt + T
Knip & Plak


lspci | grep VGA

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/27, 10:53:50 »
Welke driver installeer je dat het fout gaat?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/27, 13:16:53 »
Gaat dit om dezelfde PC als in je andere draadje:
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/shared-graphics-memory-probleem/

Heb je al naar Bumblebee gekeken?

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/27, 13:26:57 »
Hallo iedereen,

Het gaat om de Geforce 740m. Ik had alle "benodigde" pakketten geïnstalleerd en toen ging het dus fout.
Ik had ook al naar Bumblebee gekeken, maar dat ging ook fout en lost denk ik tevens niet mijn probleem op.
Mijn laptop wordt snel erg warm en de fan begint erg snel harder te draaien bij simpele tasks zoals een een filmpje kijken op YouTube. Ik heb wat gegoogled en ben tot de conclusie gekomen dat dit komt door mijn 2 GPU's. Tenminste als ik vele andere moet geloven.

Dit is nogal een erg grote spelbreker voor mij. Zeker omdat ik dit probleem op Windows niet had, maakt het aantrekkelijker om terug te switchen. Natuurlijk wil ik dat totaal niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/27, 14:33:03 »
Toch zou Bumblebee de oplossing moeten zijn. Pak 't als volgt aan:
https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee

Mint 15, dus pas de instructie voor Ubuntu 13.04 toe.

Overigens wordt Mint 15 nog maar enkele maanden ondersteund; je zou ook Ubuntu 13.10 kunnen pakken.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 14:35:22 door Pjotr »

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/27, 15:10:57 »
Toch zou Bumblebee de oplossing moeten zijn. Pak 't als volgt aan:
https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee

Mint 15, dus pas de instructie voor Ubuntu 13.04 toe.

Overigens wordt Mint 15 nog maar enkele maanden ondersteund; je zou ook Ubuntu 13.10 kunnen pakken.

Ik heb 13.10 op mijn laptop gezet samen met Bumblebee. Ik weet nu niet zeker of Bumblebee juist is geïnstalleerd aangezien ik geen resultaten krijg bij dash. Wel een ander probleem. Het tandwieltje in de boven rechterhoek is verdwenen. Ik kan mijn laptop dus niet meer uitzetten (met uitzondering via de terminal). Hoe krijg ik deze weer terug?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/27, 15:19:47 »
Om over te schakelen naar de Nvidia-chipset doe je dit, in de terminal:
optirun NaamVanToepassing

Druk op Enter.

Dus, om Firefox te draaien op de Nvidia:
optirun firefox
Of om bijvoorbeeld mediaspeler VLC op de Nvidia te draaien:
optirun vlc
Om de prestaties van de Nvidia te meten:
optirun glxgears -info
Standaard draait de boel dus op de Intel, en dat wil je ook: die verbruikt veel minder stroom, waardoor je accu meer gebruikstijd levert. Je wil de Nvidia alleen inschakelen wanneer het echt nodig is: bij zware multimediatoepassingen zoals films en spelletjes.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 15:34:10 door Pjotr »

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/27, 16:31:21 »
Het zou me niets verbazen dat het aan Mint ligt dat de laptop warm wordt en de fan blaast. Sinds ik overgestapt ben naar Mint merk ik dat het bij mij ook het geval was. Wel een verschil, ik heb Bumblebee niet geinstalleerd in Mint en dat had ik wel in Ubuntu.

Zal later alsnog eens Bumblebee installeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 21:25:49 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/27, 18:43:05 »
Om over te schakelen naar de Nvidia-chipset doe je dit, in de terminal:
optirun NaamVanToepassing

Druk op Enter.

Dus, om Firefox te draaien op de Nvidia:
optirun firefox
Of om bijvoorbeeld mediaspeler VLC op de Nvidia te draaien:
optirun vlc
Om de prestaties van de Nvidia te meten:
optirun glxgears -info
Standaard draait de boel dus op de Intel, en dat wil je ook: die verbruikt veel minder stroom, waardoor je accu meer gebruikstijd levert. Je wil de Nvidia alleen inschakelen wanneer het echt nodig is: bij zware multimediatoepassingen zoals films en spelletjes.

Hallo Pjotr,
Wanneer ik optirun glxgears kies krijg ik: [  126.389892] [ERROR]Cannot access secondary GPU - error: [XORG] (EE) Failed to load /usr/lib/xorg/modules/libglamoregl.so: /usr/lib/xorg/modules/libglamoregl.so: undefined symbol: _glapi_tls_Context

[  126.389934] [ERROR]Aborting because fallback start is disabled.

Tevens begint de fan na minder dan 1 minuut weer hard te blazen en dat blijft dan ook zo de heletijd. Erg irritant en zeker een teken dat er iets mis is met Ubuntu, Mint, Linux in zijn algemeen op mijn laptop. Het lijkt net of ik een zware game aan het spelen ben terwijl ik alleen maar aan het internetten ben...

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/27, 19:02:35 »
Kijk hier eens naar.

http://forum.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=134657 . Het gedeelte over de fan heeft mij geholpen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/27, 19:09:17 »
Kijk hier eens naar.

http://forum.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=134657 . Het gedeelte over de fan heeft mij geholpen.

Is dat ook aan te raden voor Ubuntu 13.10 aangezien ik ben overgestapt?

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/27, 19:23:34 »
Ik dacht dat je nog op mint zat, maar je kan het proberen, er kan niet zoveel mis gaan.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/27, 20:58:33 »
Ik heb ook op AskUbuntu een vraag hier over gesteld en een goed antwoord gekregen.
Ik ben naar een link verwijst waar wordt uitgelegd hoe je de echte Nvidia driver moest installeren. Hiervoor heb ik Bumblebee moeten verwijderen.
De Nvidia driver is met succes geïnstalleerd en wordt ook goed door Ubuntu herkent :). Ook heb ik het controlle paneel van Nvidia.

Nu is het nog maar te hopen dat mijn fan niet weer moeilijk begint te doen...  :-X

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/27, 21:07:45 »
Ik heb ook op AskUbuntu een vraag hier over gesteld en een goed antwoord gekregen.
Ik ben naar een link verwijst waar wordt uitgelegd hoe je de echte Nvidia driver moest installeren. Hiervoor heb ik Bumblebee moeten verwijderen.
De Nvidia driver is met succes geïnstalleerd en wordt ook goed door Ubuntu herkent :). Ook heb ik het controlle paneel van Nvidia.

Nu is het nog maar te hopen dat mijn fan niet weer moeilijk begint te doen...  :-X
Een linkje zou voor anderen die met dit probleem zitten ook handig zijn?
En zet even [opgelost] voor je topic titel :)

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/27, 21:15:40 »
Link zou handig zijn. Weet je zeker dat nu je NVIDIA driver wordt gebruikt voor video en niet de Intel?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/27, 21:16:42 »
Ik heb ook op AskUbuntu een vraag hier over gesteld en een goed antwoord gekregen.
Ik ben naar een link verwijst waar wordt uitgelegd hoe je de echte Nvidia driver moest installeren. Hiervoor heb ik Bumblebee moeten verwijderen.
De Nvidia driver is met succes geïnstalleerd en wordt ook goed door Ubuntu herkent :). Ook heb ik het controlle paneel van Nvidia.

Nu is het nog maar te hopen dat mijn fan niet weer moeilijk begint te doen...  :-X
Een linkje zou voor anderen die met dit probleem zitten ook handig zijn?
En zet even [opgelost] voor je topic titel :)

Jazeker! :)
http://askubuntu.com/questions/366834/13-10-asus-k56cb-gets-very-hot-and-fan-is-very-noisy

Opgelost? Nog niet helemaal... ik heb nog twee problemen...
1: Het Nvidia xserver configuratie scherm crasht elke keer als ik hem open. Er rest dan niks anders dan mijn laptop weer afzetten.
2: Het thema van Ubuntu is verdwenen. Als ik Firefox open is mijn zoekbar, bladwijzer balk etc, veranderd in een grijze, kille, ouderwetse balk. Dat geldt ook voor de rest van het systeem. Als ik ergens met mijn rechtermuis op iets klik krijg ik een een grijs hokje met dus die zelfde spuuglelijke icoontjes.
3: Ik krijg steeds foutmeldingen als ik inlog en bezig ben.

EDIT: en nu krijg ik niks anders meer als een zwart scherm... pfff. Dat wilt dus weer zeggen dat we vanaf voor af aan kunnen beginnen...

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/27, 21:18:36 »

Opgelost? Nog niet helemaal... ik heb nog twee problemen...
1: Het Nvidia xserver configuratie scherm crasht elke keer als ik hem open. Er rest dan niks anders dan mijn laptop weer afzetten.
2: Het thema van Ubuntu is verdwenen. Als ik Firefox open is mijn zoekbar, bladwijzer balk etc, veranderd in een grijze, kille, ouderwetse balk. Dat geldt ook voor de rest van het systeem. Als ik ergens met mijn rechtermuis op iets klik krijg ik een een grijs hokje met dus die zelfde spuuglelijke icoontjes.
3: Ik krijg steeds foutmeldingen als ik inlog en bezig ben.

EDIT: en nu krijg ik niks anders meer als een zwart scherm... pfff. Dat wilt dus weer zeggen dat we vanaf voor af aan kunnen beginnen...

Daar was ik al bang voor, want dat krijg je als je de NVIDIA driver gaat installeren. Bumblebee is de enige oplossing voor hybride systemen.


Mijn laptop staat de hele dag aan, mijn oplossing lag in de link die ik je eerder gaf. Laptop wordt niet heet en de fan werkt keurig.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 21:20:40 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/27, 21:23:54 »

Opgelost? Nog niet helemaal... ik heb nog twee problemen...
1: Het Nvidia xserver configuratie scherm crasht elke keer als ik hem open. Er rest dan niks anders dan mijn laptop weer afzetten.
2: Het thema van Ubuntu is verdwenen. Als ik Firefox open is mijn zoekbar, bladwijzer balk etc, veranderd in een grijze, kille, ouderwetse balk. Dat geldt ook voor de rest van het systeem. Als ik ergens met mijn rechtermuis op iets klik krijg ik een een grijs hokje met dus die zelfde spuuglelijke icoontjes.
3: Ik krijg steeds foutmeldingen als ik inlog en bezig ben.

EDIT: en nu krijg ik niks anders meer als een zwart scherm... pfff. Dat wilt dus weer zeggen dat we vanaf voor af aan kunnen beginnen...

Daar was ik al bang voor, want dat krijg je als je de NVIDIA driver gaat installeren. Bumblebee is de enige oplossing voor hybride systemen.

Amen.

Na dat ik Bumblebee opnieuw JUIST had geïnstalleerd was het probleem eigenlijk al verholpen :P maar omdat de user die me op AskUbuntueen link had gestuurd naar hoe je Nvidia driver moest installeren klonk dat net iets lekkerder. Resultaat: Het Ubuntu thema was verdwenen, screen tearing and willekeurige crashes.

Verdorie Nvidia... Jullie zijn altijd mijn favo GPU fabrikant bij het bouwen van PC's enz. maar waarom moeten jullie het Linux gebruikers zo verrekte moeilijk maken...

flyerman, nadat ik Ubuntu weer opnieuw heb geïnstalleerd zal ik er is grondig na kijken ;)

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/10/27, 21:29:18 »
Troost je, ik ben er ook zo achter gekomen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/10/27, 22:03:45 »
Zo, heb 13.10 opnieuwe geïnstalleerd met Bumblebee en het probleem lijkt me nu verholpen te zijn.

@flyerman
Ik denk dat ik nu van alles afblijf want ik lees op dat topic van Mint met koeie letters:  REMEMBER ALWAYS BACKUP BEFORE YOU PROGRAM PLEASE
En mijn laptop wordt niet na een minuut kei warm en de fan gaat niet op volle toeren dus ik denk dat het (eindelijk) wel goed is.

Ik durf alleen nog niet Opgelost in de topic titel te zetten... mag ik het een dag of 2 aankijken en als er iets is dan weer hier terug komen?  :-[

Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/10/27, 22:50:45 »
Van mij wel hoor, maar ik heb daar niets over te zeggen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/10/28, 01:06:25 »
Zo, heb 13.10 opnieuwe geïnstalleerd met Bumblebee en het probleem lijkt me nu verholpen te zijn.

@flyerman
Ik denk dat ik nu van alles afblijf want ik lees op dat topic van Mint met koeie letters:  REMEMBER ALWAYS BACKUP BEFORE YOU PROGRAM PLEASE
En mijn laptop wordt niet na een minuut kei warm en de fan gaat niet op volle toeren dus ik denk dat het (eindelijk) wel goed is.

Ik durf alleen nog niet Opgelost in de topic titel te zetten... mag ik het een dag of 2 aankijken en als er iets is dan weer hier terug komen?  :-[
Je kan de Nvidia drivers ook dan alleen installeren als Bumblebee je Nvidia chip aanzet na optirun.

Ik weet niet meer precies hoe ik dat gedaan heb..

Ah gevonden:
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/hulp-voor-spellen/msg840506/#msg840506

« Laatst bewerkt op: 2013/10/28, 01:21:08 door bijd3hand »

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Hoe installeer ik Nvidia drivers naast die van Intel?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/10/28, 01:33:13 »
Trouwens, bedankt voor de link.

Daar staat op W8 dat vanaf Saucy Salamander de Nvidia drivers voor Linux wel Optimus ondersteunen? Hmm, die distro maar eens testen via een LiveUSB..
Doe Xubuntu 13.10 dat ook? Anders zelf eentje bouwen door Unity af te donderen, en bovenop de session-fallback weer Xfce te installeren :P Want van die screenshots met Unity krijg ik nu al hoofdpijn van :P

Met Ubuntu blijf je altijd spelen :P