Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04: nieuw scherm wordt niet herkend, wel vorige scherm  (gelezen 811 keer)

Offline Hapie

  • Lid
Dag allemaal,

Ik heb Ubuntu 16.04 geïnstalleerd op een nieuwe PC. Daarbij had ik een 22 inch scherm aangesloten. Nu heb ik nieuw scherm aangesloten, 24 inch en andere leverancier, maar nu houdt Ubuntu het vorige scherm vast in de scherminstellingen. Ik heb herhaaldelijk op 'Scherm detecteren' geklikt, maar het nieuwe scherm wordt niet herkend. Probleem met het vasthouden van de scherminstellingen van het 22 inch scherm is dat het bureaublad, maar ook de geopende programma's een stukje van de rand verliezen. Oftewel, je verliest een stukje rand/tekst.
Is er een andere methode om het scherm te verversen, zodat Ubuntu het nieuwe scherm herkend?

Hgrt. Jos

Re: Ubuntu 16.04: nieuw scherm wordt niet herkend, wel vorige scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/26, 23:10:16 »
Hallo, ik weet bij eerste lezing niet wat er aan de hand zou kunnen zijn. Volgens mij is het zo dat de Ubuntu-familie een nieuw beeldscherm automatisch herkent en 'm in de juiste resolutie weergeeft. Ik kan hier een oud 17-inch CRT-scherm of een nieuwer 19-inch platscherm of een 23-inch platscherm aan m'n Xubuntu-pc hangen en alles is automatisch zoals het hoort.

Misschien moet je een extra grafische driver installeren?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04: nieuw scherm wordt niet herkend, wel vorige scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/27, 10:12:02 »
Heb je ook eens geprobeerd de resolutieinstellingen aan te passen? Mogelijk moet je handmatig een resolutie kiezen die beter bij je nieuwe scherm past - dat zal dan ook zo "onthouden" worden.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04: nieuw scherm wordt niet herkend, wel vorige scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/28, 21:19:25 »
Je zou met de 24 inch monitor ingeplugd, in het terminalvenster het volgende commando kunnen uitvoeren xrandr [Enter]

Zodat je de output daarvan, hier kunt posten. Eventuele resoluties wijzigen zou je kunnen doen via applicatie Arandr.

Die applicatie zou je kunnen installeren via Ubuntu softwarecentrum of via het terminalvenster
sudo apt-get install arandr [Enter]

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu 16.04: nieuw scherm wordt niet herkend, wel vorige scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/03, 00:24:49 »
Ik heb dit probleem ook een keer gehad.
Het bleek echter aan mijn scherm te liggen. Deze stond ergens op center, zoom o.i.d. ingesteld.
Hoe is je scherm aangesloten? Met VGA, DVI, HDMI of Display poort?
Vooral bij VGA kan het aan de instellingen van je scherm liggen.

Wat zijn de resoluties van het oude en nieuwe scherm?
Kijk in de instellingen of de ingestelde resolutie overeenkomt met de resolutie die het scherm zou hebben.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Ubuntu 16.04: nieuw scherm wordt niet herkend, wel vorige scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/03, 20:31:56 »
@Paul
Mijn ervaring met Xubuntu en Mint is dat ze zeker niet altijd de schermen goed herkennen en vaak niet de goede resolutie tonen. En het is nogal een martelgang om ze goed vast te leggen.

De methode van Jolo met xrandr is uitstekend om te testen of bepaalde instellingen en resoluties te testen. Arandr vond ik zelf weinig toegevoegde waarde hebben.

Bij Mint is het me gelukt om de juiste bestanden te vinden om eea aan te passen. De handleiding daarvoor heb ik hier geplaatst:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88023.msg946508#msg946508

Het eerste stuk geeft ook weer hoe je met xrandr om moet gaan.

Omdat Xrandr geen instellingen onthoud ben je ze na herstart kwijt. Voor mijn Xubuntu 14.04 heb ik uiteindelijk een .sh scriptje gemaakt dat bij het opstarten automatisch start om de scherminstellingen goed te zetten. Het is geen fraaie methode en je krijgt wat flikkeringen in je beeld, maar uiteindelijk de enige methode om het correct werkend te krijgen.
Het script bij mij ziet er als volgt uit, maar je zult de juiste configuratie met xrandr zelf moeten testen.
#!/bin/sh
sleep 5
xrandr --newmode "1280x1024_75"  138.75  1280 1368 1504 1728  1024 1027 1034 1072 -hsync +vsync
xrandr --addmode DVI-0 1280x1024_75
xrandr --output VGA-0 --mode 1280x1024 --rate 75
xrandr --output DVI-0 --mode 1280x1024_75 --right-of VGA-0
NB: zoals je ziet worden er 2 schermen bij mij aangestuurd.
NB2: de sleep is om te zorgen dat het niet gedraaid wordt tijdens het configureren van de computer zelf. Als het script voor de normale configuratie wordt uitgevoerd wordt het weer teniet gedaan door de standaard configuratie en moet je het nog een keer draaien.

Hopelijk heb je er wat aan.


 
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.