Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heropend: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection  (gelezen 7426 keer)

Renske

  • Gast
Hallo allemaal !

Na een paar crashes van Vista had ik het 't afgelopen weekend ineens helemaal gehad met Windows. Ik had vorig jaar het blad 'Linux Starter' gekocht en besloot het bijgeleverde Ubuntu 7.10 eindelijk maar eens op de computer te zetten, ter kennismaking (dus dual boot). Dat ging goed, evenals de onmiddellijk daarop doorgevoerde upgrade naar Ubuntu 8. Alles werkte naar behoren, ook de randapparatuur. Behalve de draadloze verbinding met internet.

De kabel bracht wel een internetverbinding tot stand en vervolgens ben ik naarstig gaan zoeken naar oplossingen voor het 'draadloze probleem'. Ik vond nogal wat vragen e.d. over hetzelfde apparaat en voor zover ik het gebodene begreep, heb ik de aanwijzingen doorgevoerd. Zo heb ik van een site 'Computertip' de aanwijzing opgevolgd om een 'shell script' te maken en later heb ik volgens een vergelijkbaar procede de desbetreffende commando's ook nog toegevoegd aan modules (een tip van jullie Gijsbert aan een andere vragensteller).

Maar het hielp allemaal niks en ik weet het nu echt niet meer. Ik kan niets meer vinden wat ik nog zou kunnen doen. Kan iemand mij - in begrijpelijke newbie-taal - hiermee verder helpen ? Mijn eerste indrukken van Linux zijn erg positief en ik wil het systeem graag verder ontdekken, maar dan liefst wel met draadloze verbinding... Wat met Windows wel werkt, moet met Ubuntu toch zeker ook kunnen ?

Hier volgen enkele gegevens over mijn systeem:
Computer: HP Pavilion DV 9630 ed met 32 bits besturing en Vista home premium.
Hij bevat een Realtek Semiconductor RTL 8111/8168B PCI express gigabit ethernet controller en de in de onderwerpregel vermelde netwerkkaart.
De puter hangt aan een kabelmodem (ZeelandNet) via de A/WLAN-set wireless broadband router van a-Quip. Ik heb bij die router een dongle, maar die brengt ook de verbinding niet tot stand. Op de CD met drivers staan geen drivers voor Linux. En ik weet niet of/hoe ik Windows-drivers in Ubuntu kan implementeren.

Alvast heel erg bedankt voor jullie bijstand !

Met vriendelijke groeten,

Renske
« Laatst bewerkt op: 2009/08/27, 10:30:48 door Renske »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/12, 21:26:35 »
Hier staat een handleiding:
http://sites.google.com/site/computertip/intel

Als het goed is, werkt die draadloze kaart dan. Het is een kleinigheid, maar je moet het even weten...   :)

Renske

  • Gast
Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/12, 22:12:53 »
Hallo Pjotr,
Dit was 1 van de dingen die ik had gedaan voor ik mijn brief postte. Maar het werkt niet !
Gr.,
Renske

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/12, 23:03:50 »
Je werkt nu met een tamelijk vervuild systeem... In de eerste plaats is het een naar 8.04 opgewaardeerde 7.10, en in de tweede plaats hebben je eerdere oplossingspogingen mogelijk ook enige schade toegebracht aan het systeem.

Daarom raad ik aan, om Ubuntu 8.04 eens helemaal schoon opnieuw te installeren. Niet via 7.10 dus. En daarna opnieuw mijn handleiding toe te passen.

In de punten 1 t/m 5 staat alles over versiekeuze (beslist 8.04 in jouw geval!), waar je 8.04 kunt binnenhalen en over het branden van de CD:
http://sites.google.com/site/computertip/

En hier vind je de instructie voor een schone herinstallatie:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie
« Laatst bewerkt op: 2009/08/12, 23:05:21 door Pjotr »

Renske

  • Gast
Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/13, 22:52:11 »
Hallo Pjotr,
Na een stevige avond ploeteren staat 8.04 er weer op.
Maar... helaas nog steeds geen draadloze verbinding. Ook niet met de a-Quip dongle.
Het enige verschil is, dat Ubuntu nu wel ziet dat er een wireless interface is.
Heb je nog een tip ?
Groetjes van
Renske

Renske

  • Gast
Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/14, 14:08:02 »
Hi Pjotr e.a. belangstellenden,

Inmiddels ben ik iets verder.
 
Als ik onder Devices Network tools aanklik, zie ik onder Wireless Interface inmiddels wat gegevens staan als een hardware address, enkele verstuurde/ontvangen bytes etc.
Als ik dan op de knop Configureren druk, zegt het systeem: The interface doesn't exist.
En ik heb dus nog steeds geen draadloze verbinding, ook niet met de eerder beschreven dongle.

Helpt dit jullie iets verder ?

Kan het de router zijn ? Ik heb wel drivers voor dat apparaat, maar die zijn voor Windows en ik heb geen idee hoe ik ze moet toevoegen aan Ubuntu.

Groetjes van
Renske
« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 20:39:57 door Renske »

Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/17, 02:38:30 »
Je hoeft nooit drivers voor een router of een modem te laden, niet in Linux en niet in windows.

Goed ff de boel ontwarren want tis nu niet echt duidelijk allemaal ?

In de aanhef van je postje staat:
"intel pro wireless 3945ABG"

Dan ga je verder met de volgende PCI kaart:
"Realtek Semiconductor RTL 8111/8168B PCI express gigabit"

In het laatste postje zeg je:
"En ik heb dus nog steeds geen draadloze verbinding, ook niet met de eerder beschreven dongle."

Een dongle hangt over het algemeen buiten de PC in de USB poort.
Ik mag dus aannemen dat de Realtek kaart in een PCI slot zit?

En dat je draadloze netwerk kaart de intel pro wireless is ?

Als dit klopt zit je nu namelijk te proberen met de Realtek een draadloze verbinding op te zetten en dit gaat niet lukken vrees ik.
Werkt die Realtek via de draad wel ?

Voor de draadloze Intel kaart deze post ff doorlezen, hier lukte het heel aardig :
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/intel-prowireless-3945abg-draadloze-kaart-deel-2/
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Renske

  • Gast
Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/17, 21:16:06 »
Hallo Gandyman !

Dank voor je reactie. Hier volgen de antwoorden op je vragen:

- De Intel en de Realtek werden gevonden door het analyseprogramma van Ubuntu. In Vista worden ze beide omschreven als 'netwerkadapters'. Omdat ik op het forum zag dat veel mensen problemen met de Intel hadden, ben ik er van uitgegaan dat die de boosdoener was. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee welke van de twee het draadloze netwerk regelt. Ik heb niet zoveel verstand van computers... :-[

- Ik weet dus ook niet of de Realtek in een pci-slot zit. Waar kan ik dat vinden ?

- De dongle hoort bij de a-Quip-router.

- Ik heb wel een internetverbinding met de kabel.

- De tip 'draadloze kaart deel 2' had ik al toegepast voor ik mijn eerste berichtje postte. Maar het heeft niets geholpen.

Met vriendelijke groeten,

Renske

Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/17, 21:26:31 »
Ga naar Hulpmiddelen en open een Terminalvenster en type lspci de eerste letter is een kleine L
Voor usb apparaten type lsusb
Ik denk dat de realtek de pci kaart is, die waar je kabel inzit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Renske

  • Gast
Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/17, 23:03:42 »
Het is gelukt, ik heb enkele uren draadloos gewerkt !

Op het eind ging het beeldscherm knipperen, d.w.z. het viel steeds voor ca. een seconde uit. Dat had kennelijk te maken met bewegingen van de muis. Nu ook: als ik de muis op een emoticon zet, knippert het scherm  :(

Wat kan dat nu weer zijn ??

Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/18, 09:52:12 »
Ik denk problemen met de driver voor Intel-videochips in 9.04. Probeer 8.10 eens te draaien vanaf een Live-cd en kijk of het goed gaat. Als dat zo is, kun je in 9.04 terugvallen op een oudere driver die ook in 8.10 zit.

Renske

  • Gast
Re: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/18, 19:18:55 »
Hallo !

Ik heb niet versie 9, maar versie 8.04.3 op de computer staan. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Overigens had ik vanmiddag geen last meer van het geknipper. Ik hoop nu maar dat het zo blijft !

Met andere woorden: mijn problemen lijken opgelost. Ik heb draadloze verbinding met Ubuntu en er wordt niet meer geknipperd.
Ik ga nu op mijn gemak al het moois verkennen dat Ubuntu te bieden heeft. Voor mij geen Windows meer. =D

Ik bedank allen die mij met deze problemen hebben geholpen heel hartelijk ! Ik heb er veel van geleerd !

Met vriendelijke groeten,
Renske

Renske

  • Gast
Re: Heropend: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/27, 10:35:02 »
Het gaat nu toch weer vaak mis (zonder duidelijke aanleiding).

Ik moet soms heel wat keren opstarten/herstarten voordat ik verbinding met internet krijg.
Soms helpt het als ik de modem aan en uit zet, soms helpt het als ik eerst opstart onder Vista en dan 'doorstart' naar Ubuntu. Maar het blijft een heel gedoe om de boel aan de praat te krijgen.

Als ik meteen opstart onder Vista, is er ook meteen verbinding.

Heeft iemand nog een suggestie ?

Groetjes van
Renske

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Heropend: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/27, 11:17:37 »
Wanneer je met de rechtermuistoets op het netwerk icoontje klikt, en dan bij bewerken, staat automatisch verbinden dan aangevinkt ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Renske

  • Gast
Re: Heropend: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/27, 22:02:17 »
Ik heb een Engelse versie. Als ik rechts klik op dat ikoontje, komt er een afrolmenu naar beneden en daarop staat 'Enable networking' aangevinkt.
Als ik op dat menu  'edit wireless networks' aanklik, komt er een schermpje 'Wireless networks'  waarop niets is ingevuld en waarop ik ook niets kan invullen.
Of is dit niet wat je bedoelt ?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/27, 22:04:43 door Renske »

Renske

  • Gast
Re: Heropend: Probleem met intel pro wireless 3945ABG network connection
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/01, 19:41:10 »
Uh....  niemand meer ?  :'(