Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminal: Hoe weet men die commandos?  (gelezen 801 keer)

Offline jos34

  • Lid
Terminal: Hoe weet men die commandos?
« Gepost op: 2014/07/15, 19:48:59 »
Ik vraag mij vaak af bij de Terminal (en ook bij DOS overigens), hoe weet men die commandos???
Ik zoek ze vaak op via Google, maar hoe weten die mensen dat dan die dat erop zetten?
Of is er soms een handleiding in Ubuntu waar die commandos staan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Terminal: Hoe weet men die commandos?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/15, 19:51:21 »
Al doende leert men. En bovendien krijg je op den duur "een goede neus" voor de kwaliteit tussen de zoekresultaten van Google (90 % rotzooi of verouderd, 10 % bruikbaar).  =D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terminal: Hoe weet men die commandos?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/16, 09:12:12 »
Inderdaad, al doende. Als je nu en dan naar de terminal teruggrijpt, zijn er hoogstens een tiental commando's die je vaak gebruikt: daarvan ken je dan wel de naam. Ken je de opties niet, geen nood: het commando "man" geeft alle info over de opties van het programma.
vb:
man rsync
Ook aan de man pagina's is het even wennen: in eht begin zijn ze overweldigend, maar als je een beetje de gewoonte hebt, wordt het compact, efficient referentiemateriaal.

Zoek je iets te doen, maar weet je niet goed hoe, dan an (naast google natuurlijk) het commando "apropos" helpen. Bijvoorbeeld, alles in verband met printen
apropos print
In dit geval ben je misschien overweldigd door het aantal commando's die daar mee te maken hebben. Gebruik dan het programmatje "less" om alles rustig pagina per pagina te kunnen bekijken. De uitvoer van vorig commando sturen we door naar het programmatje less, dat op zijn beurt de informatie paginagewijs op het scherm toont. Doorsturen gaat door de twee commando's te scheiden met |:
apropos print | less
Nu kan je door de uitvoer van het commando bladeren et pijltjestoetsen en PgUp, PgDn. Om te eindigen, druk je op de q toets (q van "quit")

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Terminal: Hoe weet men die commandos?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/16, 09:25:19 »
Je kan commando's in de terminal vergelijken met legostenen. Als je weet wat een aantal commando's (de stenen) doen, dan kan je daarmee grotere bouwwerken maken.

Ze zijn dus geen magische toverspreuken die ergens in een boek staan,, maar het zijn commando's die opgebouwd zijn uit meerdere blokken. Je zal wel moeten leren wat ieder commando doet, maar daarna kan je zelf alles bouwen wat je wil.

Een Engelse handleiding om te leren programmeren in Bash staat hier: http://www.tldp.org/LDP/abs/html/index.html
Een Nederlandse inleiding staat hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

Offline Tom

  • Lid
Re: Terminal: Hoe weet men die commandos?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/16, 10:09:04 »
dpkg -l | grep linux
du -sh * | sort -h
dpkg -l > mijnprogrammas.txt
sudo dmidecode -t memory
df -h
sudo parted /dev/sda unit s print
uname -a
arch
lsb_release -a
gksudo leafpad /etc/default/apport
sudo leafpad /etc/default/apport
sudo chkrootkit
clamscan -r /home
sudo lsof -i -n -P
gksudo leafpad /etc/default/keyboard
sudo leafpad /etc/default/keyboard
gksudo leafpad /etc/apt/sources.list
sudo leafpad /etc/apt/sources.list
sudo apt-get update
gksudo leafpad /usr/share/dbus-1/services/indicator-sound.service
sudo tune2fs -m 1 /dev/sda1
sudo tune2fs -c 1050 /dev/sda1
sudo lshw -html > Hardware.html
gksudo leafpad /etc/sysctl.conf
sudo leafpad /etc/sysctl.conf
gksudo leafpad /usr/share/polkit-1/actions/org.freedesktop.upower.policy
sudo leafpad /usr/share/polkit-1/actions/org.freedesktop.upower.policy
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
exit
Bovenstaande zijn er zo een paar die vast staan in mijn Bash_history  heb daar ook een backup van ,tis maar een voorbeeld u gebruikt er laters misschien andere.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Terminal: Hoe weet men die commandos?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/16, 11:25:34 »
Goed onderwerp!

Mijn Bash history is een beetje te rommelig om hier neer te zetten. Ik heb wel gelijk maar mijn history wat vergroot naar 5000 in .bashrc (regel HISTSIZE). Met de opdracht history|grep <zoekwoord>
vind ik mijn opdrachten wel weer terug in die grote history. Pas ontdekt, die combinatie van historie en grep. Heel erg handig.

Het verborgen bestand .bash_history (let op de punt in het begin!) overzetten bij een nieuwe installatie is één van mijn vaste actiepunten.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 19:16:20 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Ramana

  • Lid
Re: Terminal: Hoe weet men die commandos?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/16, 20:57:06 »
Ik maak aantekeningen in Cherrytree. Commandos onthouden is lastig. De belangrijke commandos heb ik dus zo bij de hand.