Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie 10.04 lukt niet  (gelezen 1898 keer)

installatie 10.04 lukt niet
« Gepost op: 2010/08/03, 19:50:27 »
hi all,
ben groen bij ubuntu dus need some help
heb geshipte cd en oude windows xp pc amd athlon 2800 chip

opstarten met cd in de lader, doet nix, geeft gewoon xp

installatie als ap lijkt gelukt maar hoe ubuntu nu opstarten ? hoe doe je dat?

heb geen program of icoon op desktop van ubuntu....

ik heb 10.04 LTS desktop versie

cousin vinnie

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/03, 19:55:44 »
Allereerst welkom. :)

Wat is precies een ap?

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/03, 20:42:15 »
oh ik bedoel installatie als programma binnen windows

Offline Mikkel

  • Lid
Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/04, 00:34:21 »
opstarten met cd in de lader, doet nix, geeft gewoon xp

Heb je in het BIOS het cd/dvd-station wel als eerste boot ingesteld staan? Zo te lezen staat daar de harde schijf als eerste, dus dan start ie inderdaad gewoon door naar Windows.

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/04, 01:00:21 »
dat zou kunnen....
al weet ik niet hoe in de bios komt en daar instellingen wijzigt, dus daar heb ik ook wat aanwijzingen bij nodig....

Offline Mikkel

  • Lid
Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/04, 01:21:42 »
Je komt in het BIOS door op een bepaalde toets te drukken wanneer je na het opstarten van de pc op het scherm die lap tekst ziet aangaande het herkennen van de harde schijven, het geheugen enzovoort. Meestal is het de Delete-toets, maar dat kan verschillen. In ieder geval moet er in die lap tekst ook staan welke toets voor jouw systeem geldt.

Druk op de juiste toets (waarschijnlijk dus Delete) en even later ben je in het BIOS. Hier navigeer je m.b.v. de pijltjestoetsen (de muis werkt hier niet) naar de afdeling BOOT. Zo uit m'n hoofd heet de betreffende optie 'Boot Device Priority'. Selecteer die en druk daarna op de Enter-toets, dan krijg je een schermpje waarin je als eerste boot het cd/dvd-station gaat zetten. Selecteer de regel met '1st boot' en druk op de Enter-toets, dan krijg je de mogelijkheid daar iets anders te kiezen. Selecteer daar dus het cd/dvd-station en druk op de Enter-toets.
Als dat als eerste boot staat druk je op F10 (Save & exit), bevestigt de wijziging (OK is meestal al geselecteerd, dus je hoeft alleen maar op de Enter-toets te drukken) en de pc start door naar het Bureaublad.

Stop nu de Ubuntu live-cd in het cd/dvd-station en start de pc opnieuw op. Dan zou hij nu van de live-cd moeten opstarten.


Edit: mocht je er met dat gedoe in het BIOS niet helemaal uitkomen, dan kies je op het meest rechtse tabblad (Exit) voor 'Exit without changes' en de pc start door zonder dat er iets gewijzigd is.
Of wanneer je denkt iets fout ingesteld te hebben, dan kun je altijd kiezen voor de optie "Default settings', dan wordt het BIOS teruggezet naar de standaard instellingen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 09:17:24 door Mikkel »

Offline Roc.am

  • Lid
Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/04, 01:23:15 »
Bij het opstarten laat het systeem dit meestal met een tekst zien.
Bij de meeste systemen die ik ken is F12 kiezen welke lokatie moet opstarten en F2 of del toets om de configuratie aan te passen.
Deze toets moet na het systeem logo gedrukt worden.

- Roc.am

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/04, 09:13:17 »
thanks guys!
ga proberen om in de bios te komen

Offline Mikkel

  • Lid
Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/04, 09:19:16 »
cousinvinnie, ik heb net een stukje aan m'n vorige bericht toegevoegd, voor het geval je in de knoop raakt in het BIOS. ^-^

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/04, 09:30:18 »
in opstart geeft mijn pc een scherm met een keuze tussen 2 besturignsystemen:
xp home
xp professional

onderaan dat scherm (zwart met witte letters) staat:
Druk F8 voor probleemoplossing en geavanceerde instellingen voor windows

ik heb op F8 gedrukt en kreeg een scherm met verschillende opties
maar geen van deze opties leek op BOOT, twas in t nederlands, dus wat gebruikt ms in de nederlandse versie voor term BOOT?

zat ik nu al in de bios? of zat ik ergens anders? kan ik een printscreen maken van dat zwarte scherm met witte letters? zodat ik je kan laten zien wat ik krijg?

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/04, 09:33:25 »
Als je kiest voor "Binnen Windows installeren", zal Ubuntu zich installeren op de WIndows-schijf, en zou er een keuzemogelijkheid moeten zijn bij de reeds aanwezige keuzes "XP Home" en "XP professional". Dit laatste is dus niet gebeurd, en dat is vreemd en jammer.

Wanneer je de computer opstart vanaf de Ubuntu-cd, zal de reguliere installatieprocedure starten. Voordeel hiervan is, dat Ubuntu sneller werkt via deze methode. Een installatie binnen Windows is echter gemakkelijker ongedaan te maken, maar kent dus een aantal nadelen.

Overigens kun je de binnen Windows geïnstalleerde Ubuntu niet starten middels een pictogram op het bureaublad of iets dergelijks... Het is een besturingssysteem, geen programma ;)

Offline palm

  • Lid
Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/04, 09:35:04 »
in opstart geeft mijn pc een scherm met een keuze tussen 2 besturignsystemen:
xp home
xp professional

onderaan dat scherm (zwart met witte letters) staat:
Druk F8 voor probleemoplossing en geavanceerde instellingen voor windows

ik heb op F8 gedrukt en kreeg een scherm met verschillende opties
maar geen van deze opties leek op BOOT, twas in t nederlands, dus wat gebruikt ms in de nederlandse versie voor term BOOT?

zat ik nu al in de bios? of zat ik ergens anders? kan ik een printscreen maken van dat zwarte scherm met witte letters? zodat ik je kan laten zien wat ik krijg?
nee, dit is niet de bios.
Start pc op en druk paar keer op F2 of DEL of ESC
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 09:59:43 door palm »

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/04, 09:39:45 »
Als je kiest voor "Binnen Windows installeren", zal Ubuntu zich installeren op de WIndows-schijf, en zou er een keuzemogelijkheid moeten zijn bij de reeds aanwezige keuzes "XP Home" en "XP professional". Dit laatste is dus niet gebeurd, en dat is vreemd en jammer.

Wanneer je de computer opstart vanaf de Ubuntu-cd, zal de reguliere installatieprocedure starten. Voordeel hiervan is, dat Ubuntu sneller werkt via deze methode. Een installatie binnen Windows is echter gemakkelijker ongedaan te maken, maar kent dus een aantal nadelen.

Overigens kun je de binnen Windows geïnstalleerde Ubuntu niet starten middels een pictogram op het bureaublad of iets dergelijks... Het is een besturingssysteem, geen programma ;)
nee, dit is niet de bios.
Start pc op en druk paar keer op F2 of DEL of ESC
Waar reageer je nu precies op? ??? Ik ben niet de TS.

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/04, 10:01:25 »
ok heren
ik begrijp dat ik ubuntu van de cd af zou moeten starten.
(het staat al als programma op mijn pc , maar komt niet als keuze naar voren bij het opstarten, dus daar is iets misgegaan)
maar starten vanaf de cd gaat ook niet omdat mijn pc direct naar de harde schijf gaat.

Bios? ben ik nog niet in geweest, ga ik nu dus proberen.

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/04, 10:52:30 »
done gelukt
super
thanks a lot!

na wat drifitg op f10 en f12 drukken... schoot de pc naar de bios....wow openbaring voor mij
boot op cd gezet en hop daar ging tie

ubuntu draait nu

dus dank voor de hulp, ik ga nu ontdekken hoe ubuntu werkt,
dus zou zomaar kunnen dat ik vandaag of morgen met nog wat vragen over ubuntu op dit forum zal op duiken

groeten
vincent

Offline Mikkel

  • Lid
Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/04, 13:07:47 »
boot op cd gezet en hop daar ging tie

ubuntu draait nu

Mooi dat het je gelukt is. Heb je nu Ubuntu geïnstalleerd door de pc op te starten met die live-cd en in het keuzemenu te kiezen voor 'Installeren', of later via dubbelklikken op een pictogram 'Installeren' op het Bureaublad? Want bij een WUBI-installatie (Ubuntu als programma binnen Windows) krijg je (dénk ik, want heb het nooit zo gebruikt) óók een keuzemenu met welk besturingssysteem je wilt opstarten.

Als Ubuntu nu echt náást Windows is geïnstalleerd i.p.v. bínnen Windows, dan zou je in Windows via het Configuratiescherm, Software, Ubuntu nog moeten verwijderen. ^-^

Re: installatie 10.04 lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/04, 13:23:03 »
Even in een terminal sudo fdisk -l doen en de uitkomst daarvan hier in je antwoord zetten via kopïeren/plakken. zo kunnen de helpers je schijf indeling zien.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)