Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openoffice en Microsoft word compatibiliteid  (gelezen 1361 keer)

basgoossen

  • Gast
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Gepost op: 2008/04/24, 11:39:00 »
Hallo
Sinds een maand of 6 ben ik inmiddels (ook zakelijk) volledig overgeschakeld op ubuntu met openoffice en heb ik microsoft de deur uit gedaan. Nu heb ik alleen elke keer als ik een word bestand aangeleverd krijg het probleem dat de regelafstanden o.i.d. in openoffice anders zijn dan in word. Kortom een bestand dat netjes is uitgelijnd in word op 22 pagina's is in openoffice een niet netjes documen van 34 pagina's. Moet ik hiermee leren leven of is er iets aan te doen?

Bedankt, Bas.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/24, 11:44:02 »
Als je de oorzaak weet (jij denkt dat het regelafstanden zijn), kun je kijken of meer mensen dit probleem hebben en/of het misschien een bug is.

Als je de oorzaak achterhaalt hebt, kun je, als workaround een macrootje in elkaar zetten om snel dit soort foutjes te herstellen.

Maar nogmaals, eerst de oorzaak vaststellen. Bekend is dat er geen 100% compatabiliteit is (ben er zelf eigenlijk nooit tegenaan gelopen), dus dit kan alle kanten op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/24, 11:45:45 »
Lastig. Mogelijk dat het beter gaat met de nieuwe Open Office 2.4, die in Hardy zit.

Mocht dat geen oplossing bieden, dan is dit wellicht een handige omzeiling:
- selecteer de volledige tekst van het Word-document (toetscombinatie Ctrl-a)
- kopieer en plak de tekst als platte tekst in Gedit (Toepassingen - Hulpmiddelen - Tekst-editor)
Daardoor verdwijnt alle opmaak.
- selecteer de volledige tekst in het Gedit-documentje (wederom Ctrl-a)
- kopieer en plak de tekst in een nieuw leeg Open Office document.

basgoossen

  • Gast
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/24, 11:54:30 »
Voor zover ik het merk zou iedereen dit moeten herkennen, dit geld bij mij namelijk voor alle microsoft word bestanden die ik importeer, dus niet een enkele zodat je er een bugtrace op zou kunnen doen. Dit is een algemeen iets (tenminste met mijn installatie).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/24, 12:02:06 »
Typisch, zeker ook omdat je aangeeft dat het gaat om *alle* bestanden. Is de bron van die bestanden één enkele of komen ze op verschillende manieren naar je toe? In het eerste geval heb je misschien de oorzaak te pakken.

basgoossen

  • Gast
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/24, 12:06:42 »
Komen van verschillende microsoft word gebuikers zelfs verschillende word versies XP/2003/2007. Lijkt toch een instelling of een importeer bug aan mijn kant te zijn. Ik begrijp echter uit jou reactie dat jij dit nog niet eerder bent tegengekomen?

tuxido_devito

  • Gast
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/24, 12:07:56 »
je kan documenten zowiezo exporteren als pdf alleen zijn deze dan niet makkelijk meer bewerkbaar. Ikzelf heb dit probleem btw ook maar meestal gaat het gewoon goed.

basgoossen

  • Gast
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/24, 12:11:55 »
Exporteren naar pdf zou kunnen als ik zelf editor ben of als ik zelf microsoft word tot mijn beschikking zou hebben, dit is echter niet het geval. Ik krijg gewoon word bestanden aangeleverd over mail van verschillende partijen, ik heb verder geen zeggenschap over het formaat.

Offline Ivan1986

  • Lid
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/24, 13:59:46 »
Citaat van: pjotr123
Lastig. Mogelijk dat het beter gaat met de nieuwe Open Office 2.4, die in Hardy zit.

Mocht dat geen oplossing bieden, dan is dit wellicht een handige omzeiling:
- selecteer de volledige tekst van het Word-document (toetscombinatie Ctrl-a)
- kopieer en plak de tekst als platte tekst in Gedit (Toepassingen - Hulpmiddelen - Tekst-editor)
Daardoor verdwijnt alle opmaak.
- selecteer de volledige tekst in het Gedit-documentje (wederom Ctrl-a)
- kopieer en plak de tekst in een nieuw leeg Open Office document.
deze is wel heel omslagtig... je kan ook gewoon alles aanduiden en dan bovenaan in de balk (weet niet vanbuiten welke maar kan straks wel eens kijken) "OPMAAK WISSEN" kiezen. Ik dacht bij stijl dat dit stond :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/24, 14:06:18 »
Vervelende is dat je dan in beide gevallen alle opmaak kwijt bent. Lijkt me niet de bedoeling.

basgoossen

  • Gast
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/24, 15:34:11 »
Klopt opmaak wissen schiet ik niets mee op, heb geen zin om vervolgens 200 pagina's te gaan opmaken.

Offline lizardman

  • Lid
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/24, 15:52:55 »
Ik heb geen oplossing voor je probleem, helaas.
Maar ik heb wel een tip die misschien in de toekomst gunstig effect heeft.
Onder mijn e-mails zet ik in mijn  handtekening altijd het volgende:
Citaat
Please avoid sending me Word or PowerPoint attachments.
See http://www.gnu.org/philosophy/no-word-attachments.html
Ik kwam dit ooit tegen ergens onder een e-mail en vond het een prima idee dus heb ik het overgenomen. ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline eendje

  • Lid
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/24, 16:20:21 »
Ik heb het idee dat er harde paginaeinde in het document staan. Als nu de marges iets anders zijn krijg veel meer halve pagina's. Probeer de harde paginaeinden eens te verwijderen!
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline joop13

  • Lid
Openoffice en Microsoft word compatibiliteid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/24, 17:51:04 »
Heb je bij de opties in Openoffice -> Laden/Opslaan -> Microsoft Office  alle vinkjes aanstaan?

Want ik krijg ook veel Word bestanden binnen maar krijg nooit jouw effect. Dus misschien ligt het hieraan.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,