Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe lang leg je een usb stick weg ?  (gelezen 1272 keer)

Offline sjarel

  • Lid
Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Gepost op: 2014/03/10, 20:48:09 »
Het zijn mega veel kleine schakelaartjes denk ik.Maar hoe lang leg je die weg met data erop ?
Xubuntu 12.04 Lts

Re: Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/10, 21:58:02 »
In principe oneindig...Zou niet weten wat er kan gebeuren als je het gewoon op een goede manier opbergt.Want die kleine schakelaartjes blijven allemaal keurig staan..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/11, 08:12:01 »
Helaas niet geheel oneindig.
Voor de elektrische geleiding zijn er verschillende materialen gebruikt. In de loop van tijd kunnen deze met elkaar reageren.
Sommige metalen legeren langzaam met elkaar en wordt langzaam bros. Een verkeerde stoot kan de verbinding dan makkelijk verbreken.
Echter is dit wel een proces wat tientallen jaren duurt.

Dus er valt weinig van te frezen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/11, 16:38:59 »
Geheugen kaarten en usb sticks kunnen snel defect gaan, en deze zijn moeilijk te herstellen(vaak niet).
Dus een hd is beter, maar deze kan natuurlijk ook defect gaan.
Dus een backup op meerdere plaatsen/hardware is noodzakelijk.
Zoek met google om hoe te backuppen, want bijna niemand weet hoe dit moet.

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/11, 17:28:23 »
Niet helemaal mee eens @jan11000 ,laat per ongeluk maar eens een usb stik vallen (kan hé) nu flikt dat niet met een HD.
Vaak word ook aangeraden toch minstens om de zes maanden uw USB stik eens in te prikken ,kwestie even onderstroom te hebben.

En wat @Femke zegt niet op te warme plaatsen en niet bij magnetische toestanden leggen ,dus ook niet op uw bv luidspreker boxen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/11, 18:46:57 »
Bij goed gebruik zijn usb stick wel degelijk geschikt voor lange opslag. Thuis heeft mijn vader af en toe nog steeds een oude 64Mb stick in gebruik.

...
ik denk niet dat we wat te vrezen.  ;) hebben met een usb stick. Met cd/dvd's is het een ander verhaal. Maar ik zelf leg de usb sticks nooit in de zon, bij warmte of bij magneten. Geen idee warom ik dat doe, maar iets in mij zegt dat dat niet zo best is.
Femke je hebt een goed gevoel. Het verouderings proces wat ik eerder beschreef gaat sneller bij warme. EM pulsen en zeer hoge inductie pieken kunnen idd hoge spanningen veroorzaken en de elektronica in de chip verbranden, maar van speakers verwacht ik niet dat die genoeg inductie kunnen leveren.

Offline sjarel

  • Lid
Re: Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/13, 22:43:28 »
Dus je hebt de magnetische,optische en de geheugen ic opslag.
Die sd kaartjes zijn mss duurder als een usb.Wellicht mijn data meermaals opslaan.
Xubuntu 12.04 Lts

Re: Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/13, 23:31:21 »
Een USB stick bevat silicium chips, daardoor zal magnetisme geen invloed hebben. Stop je een USB stick in een magnetron, zal deze niet overlijden door de straling maar door de hitte.  Een harddisk heeft wel magnetische schijven aan boord, die moet je dus absoluut uit de buurt houden van magneten/ magnetische straling. Of je moet deze een kooi van Faraday stoppen. En te warm is voor veel dingen niet goed. :rolleyes:
Een USB stick is 10000 tot 100000 keer te beschrijven (gekke benaming eigenlijk).
Dus een USB-stick van goede kwaliteit, die niet vaak wordt gebruikt, zal lang meegaan.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/14, 07:34:55 »
Een USB slijt eigenlijk alleen door herschrijven. Voor opslag gaat zo'n ding dus wel lang mee.
Misschien is vocht wel de beste manier om een USB te doden.  Chips die zeer lang mee moeten gaan, hebben een metalen of keramische behuizing. Goedkope plastic.  En plastic is niet geheel vochtdicht (vooral bij de aansluitingen).  En natuurlijk het printplaatje met onderdelen.
Oxidatie doet de rest.  Binnenshuis zal dit geen probleem zijn.

Offtopic:  Had een paar van die goedkope solar ledlampjes (van de Action). Na een jaar waren alle stuk!  Toch even gekeken welk onderdeel. Het was oxidataie van een schakelaar en oxide op het printplaatje. Het oplaadbare batterijtje en de solarcel deden het nog prima.  Zonder (nutteloze) schakelaar en met een goed beschermt printplaatje kan zo' n ding jaren meegaan.  Dat slordig druppeltje siliconen dat de fabrikant erop had gedaan was niet voldoende.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/15, 07:44:25 door Ramana »

Offline Ed

  • Lid
Re: Hoe lang leg je een usb stick weg ?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/14, 12:31:59 »
Ik gebruik bijna elke dag mijn usb stick, Lexar firefly 16gb,  sinds juni 2010 zonder problemen. Ik gebruik hem veel voor kopieren, veel lezen en schrijven, ik denk dat een usb stick best wel een lang leven kan hebben. Ik heb hem ook een tijd gebruikt als live-stick met schrijf mogelijkheid.