Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vista heeft een slecht geheugen..  (gelezen 1377 keer)

Erwin_001

  • Gast
Vista heeft een slecht geheugen..
« Gepost op: 2007/10/21, 11:09:04 »
Beste mensen,

Het zoveelste topic van het zoveelste onderwerp SAMBA.

Ik heb op m'n gewone Desktop Ubuntu 7.10 PC een SMB servertje draaien die voor onze Windows Vista (Home Premium) laptop en mijn Playstation 3 (Ubuntu 7.10 PPC-64) (op dit moment) 2 mappen deeld.

Dit is mijn huidige configuratie:

[global]
    netbios name = Ubuntu
   
    workgroup = MSHOME
    announce version = 5.0
    socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

    name resolve order = hosts wins bcast

    wins support = no
    syslog = 1
    syslog only = yes

[homes]
path = /home/erwin
available = yes
browsable = no
public = yes
writable = no


[Ubuntu]
path = /home/erwin/Desktop/Ubuntu
comment = no comment
valid users =
write list =
admin users =
read only = no
available = yes
browseable = no
writable = yes
guest ok = yes
public = yes
printable = no
share modes = no
locking = no
Alles werkt gewoon met login. Heb om het makkelijke te houden voor m'n ouders gewoon voor Windows login:

User: erwin
Pass: abcd1234

Maar ik heb nu 3 vragen:

1) Waarom onthoud Vista het wachtwoord niet als ik dat aanvink?! (Na elke reboot moet ik het weer opnieuw invoeren en aanvinken helpt niets. Is er een mount functie in de Windows boot mogelijk of kan ik misschien iets instellen in mijn Ubuntu Samba zodat hij een Active Directory wordt?)
2) Hoe kan ik zorgen dat Vista mijn Home map niet ziet, of iig niet kan schrijven? (Ik kan nu gewoon klakkeloos schrijven in die map vanuit Vista. Omdat ik met mijn eigen account inlog?)
3) Kan ik ook een andere account aanmaken die speciale priveleges heeft voor alleen geselecteerde shares? En hoe doe ik dat?


Edit:

[Ik gebruik btw GSAMBAD over het orginele bestand (wel backup gemaakt natuurlijk) maar durf niet iets aan te passen, aangezien ik altijd pech heb met zulke edits dat ik het nooit weer aan de praat krijg :P]

Erwin_001

  • Gast
Vista heeft een slecht geheugen..
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 11:16:18 »
Owja en uhmm. Dat nieuwe AppArmor in Gutsy gaf bij de upgrade aan dat er nog iets is met CUPS dat het nog niet werkt. Nu ziet Vista mijn printer niet meer met mijn standaard verbindingsurl: http://192.168.1.105/printers/R45 (het adres is niet statisch maar werkte voorheen altijd wel om mijn ubuntu PC eigenlijks standaard altijd 105 krijgt van de router.
Kan ik mijn printers ook via SAMBA delen naar de Vista pc en hoe?

Bij voorbaat heel erg bedankt :)

Erwin_001

  • Gast
Vista heeft een slecht geheugen..
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 17:34:24 »
Anyone ? .. :(

Erwin_001

  • Gast
Vista heeft een slecht geheugen..
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/23, 21:07:01 »
Nouja.. laat ook maar...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Vista heeft een slecht geheugen..
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/24, 03:10:39 »
Zulke specifieke vragen over Vista (of andere besturingssystemen in het algemeen) kunnen wij niet altijd beantwoorden.
Probeer het eens op een Windows forum.

Erwin_001

  • Gast
Vista heeft een slecht geheugen..
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/24, 18:37:45 »
En de rest van de vragen?
Er zit een Windows vraag tussen. De rest is SAMBA...

Offline ruujan

  • Lid
Vista heeft een slecht geheugen..
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/25, 18:56:54 »
1) De home versie van XP onthield ook geen SMB wachtwoorden. Ik denk dat dat bij Vista hetzelfde is. Je kunt een scriptje maken dat je automatisch laat starten.

net use l: \\server\share /USER:gebruiker wachtwoord

2&3) Je zou inderdaad een andere gebruiker aan kunnen maken in Ubuntu, vervolgens die gebruiker met smbpasswd ook in samba aanmaken en dan vervolgens is de home share de /home/%user map van die specifieke gebruiker. Daarmee kun je inderdaad de andere twee vragen oplossen.