Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Qnap NAS met NFS share automount at boot (webmin)  (gelezen 1901 keer)

Offline Chris66

  • Lid
Qnap NAS met NFS share automount at boot (webmin)
« Gepost op: 2012/12/23, 14:54:19 »
Hallo allemaal,

Ik heb een NFS share aangemaakt (webmin) op mijn Lubuntu pc en dit werkt goed totdat ik een herstart doe !
Daarna geeft de pc aan dat hij de netwerkdrive niet kan vinden en moet ik kiezen tussen S (stoppen) of handmatig de drive mounten.
Als ik de netwerkdrive dan na het opstarten weer vanuit webmin mount werkt alles weer naar behoren!

Ik ben nu al drie dagen aan het zoeken maar kan helaas geen werkende oplossing vinden om de NFS share automatisch te mounten.
Ik kom ontzettend veel gelijkwaardige problemen tegen maar niet eentje heeft tot nu toe de juiste oplossing voor mij!

Dit is wat webmin in de fstab file heeft geplaats,
192.168.0.184:/Download   /home/chris/NFS test   nfs   _netdev   0   0

Wanneer ik het commando "sudo mount -a" gebruik krijg ik deze melding "[mntent]: regel 14 in /etc/fstab is ongeldig" en ik heb geen idee wat er niet goed is aan de door webmin aangemaakte regel!!

Graag jullie hulp bij het oplossen van dit probleem

Groetjes Chris

Ps een fijne kerst en een goed 2013.


« Laatst bewerkt op: 2012/12/23, 15:08:37 door Chris66 »

Offline Chris66

  • Lid
Re: Qnap NAS met NFS share automount at boot (webmin)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/23, 18:44:04 »
Hoi Buzzin,

Bedankt voor je snelle reactie, ik had zelf ook al een map geprobeerd zonder spatie.
Maar helaas had dit niet het gewenste effect! (waarschijnlijk stond er nog meer niet goed)

Naar aanleiding van jou bericht heb ik nogmaals de Fstab file aangepast en dit is het resultaat,
192.168.0.184:/Download   /home/chris/NFS   nfs rw,soft 0 0 (soft op jou advies)
Als ik nu in de terminal "sudo mount -A" doe krijg ik geen fout melding meer en zie ik inderdaad de gedeelde mappen van de NAS.

Alleen word de verbinding na een reboot nog steeds niet automatische tot stand gebracht en ik heb geen idee wat ik zou moeten doen om dit voor elkaar te krijgen.... :-[


Grt Chris

Ps ik zal je tip zeker ter harte nemen en GEEN spaties meer gebruiken.


Offline wowo

  • Lid
Re: Qnap NAS met NFS share automount at boot (webmin)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/23, 23:10:41 »
Ik heb ook een QNAP en ik zou het zo eens proberen.
Maak eerst een koppelpunt in de media-map.
bv:
cd /media
sudo mkdir Download
Vervolgens het volgende in de fstab zetten en opslaan. (nb dit kan alleen indien je root rechten hebt)
192.168.0.184:/Download /media/Download nfs nfsvers=3,intrVervolgens de computer opstarten en dan zal als het goed is de share automatisch mounten.
"rw, soft 0 0" kan je er ook bijzetten zodat het wordt:
192.168.0.184:/Download /media/Download nfs nfsvers=3,intr,rw,soft 0 0Volgens mij boot de pc overigens wel op als er hard instaat.
De QNAP maakt gebruikt van nfs versie 3 en bij mij ging het mounten gaat pas vlotjes als je dit ook in de fstab "verteld" met nfsvers=3.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/23, 23:14:53 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS