Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weinig capaciteit accu  (gelezen 4761 keer)

Weinig capaciteit accu
« Gepost op: 2008/07/31, 01:13:51 »
Is het mogelijk de capaciteit van de accu van mijn laptop weer enigszins op te veizelen? THX!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Weinig capaciteit accu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/31, 09:53:43 »
Vaak bevat de bios een functie voor ontladen en laden van de accu, waarna hij meestal wat beter presteert. Maar echt heel veel kan je er niet aan doen, behalve je OS zo licht mogelijk maken.
Op de chat te vinden als debiantux

Weinig capaciteit accu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/31, 11:42:36 »
Belangrijk is te weten welk soort batterij je gebruikt. De nieuwe li-ion gedragen zich totaal anders dan oudere types. De Li-Ion zijn beter bestand tegen herladen als ze maar deels zijn gebruikt.
Maar ik neem aan dat je een ouder type batterij gebruikt. Voor de oudere batterijen moet je proberen steeds met een volle batterij te beginnen en deze gebruiken tot hij helemaal leeg is. Niet bij halfvol weer opladen dus.
Soms moet je de batterij weer extra oppeppen.

Bij oudere types doe ik meestal het volgende (met matig succes hoor, maar je hebt geen alternatief):
Eerst van alle belangrijke bestanden back-ups maken (bijv de /home op een usb stick of DVD-RW copieren). Vervolgens de batterij in de laptop (de 220V lader niet aansluiten) en de laptop gebruiken tot batterij geheel leeg is. Dat ontladen moet zo diep mogelijk. Daarvoor moet je vaak eerst de hybernate (en andere) instellingen van de laptop aanpassen anders schakelt hij zichzelf te snel uit en is de batterij niet geheel leeg. Als de laptop uitvalt moet je proberen alsnog op te starten tot dat echt niet meer lukt. Batterij NOOIT handmatig kortsluiten!! Laat vervolgens de laptop enkele uren met rust en probeer opnieuw tot er geen merkbaar leven meer in de batterij zit. Vervolgens opladen tot batterij vol is en daarbij de laptop niet aanzetten. Na enkele uren opnieuw verder opladen tot maximaal. Voorkeur verdient het om daarbij de laptop niet aan te zetten, tenzij anders de batterij niet wordt geladen. Dan weer batterij helemaal leegmaken op boven beschreven manier.
Na 2 of 3x ditzelfde proces te doorlopen  is de batterij meestal een stuk vitaler. Ze behoudt deze kwaliteit het best wanneer je alleen oplaadt als de batterij helemaal leeg is. Een batterij die na bovenstaande bewerkingen zwak blijft is aan vervanging toe.
Het is heel bewerkelijk, maar een nieuwe batterij (mits nog te koop) is vaak erg kostbaar. Van bijna alle laptops zijn nog wel batterijen te koop, maar er is ook veel rommel bij.
Succes
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Weinig capaciteit accu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/01, 15:46:19 »
@crashit: werkt bovenbeschreven methode ook bij jou of heb je een Li-ion batterij?
Voor die laatste ken ik geen methode om die weer op te peppen.
Iemand anders wellicht wel?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Weinig capaciteit accu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/04, 17:25:04 »
Hmm.. ik zal het eens gaan proberen. Thx voor de tips!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline mcgyver

  • Lid
Weinig capaciteit accu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/04, 18:23:23 »
De mijnen laadde eergisteren (na 2 bijna jaar) slecht op. Heb hem gewoon 1 keer helemaal leeg laten lopen. Doet het nu al een stuk langer. Peter's tips zouden idd. goed kunnen werken (zelfs bij Li-Ion accu's). Kortsluiten kan wel, als je een weerstand ertussen zet. Je moet die weerstand wel berekenen, dus niet zomaar iets doen.

Weinig capaciteit accu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/04, 18:27:48 »
Als je dat nog enkele malen doet (ontladen - laden) wordt het er msschien nog beter op ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Weinig capaciteit accu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/04, 21:25:04 »
De truc met ontladen werkt zeer zeker wel, je haalt het geheugen effect grotendeels weg.

De truc is eigenlijk zo snel mogelijk ontladen.
Ik doe dat altijd met 2 halogeen lampen uit een koplamp van een auto.

Dit zijn duplo lampen wat wil zeggen dimlicht 1 gloeidraad a 55W. en Grootlicht 75W.

Er zit 1 massa op en verbind die andere 2 met elkaar.
Nu heb je al een belasting van 130W.

Doe dit nu ook met een 2e lamp en zet die parallel eroverheen.

Nu is de belasting 260 W.

Laat de accu volledig op, voorzover dit wil lukken.

Haal hem uit de laptop en sluit de lampen aan. (Ogen dicht houden) :P

Wacht tot de lampen bijna of geheel uit zijn.
Laat de accu een 15 minuten afkoelen.
Dan direct weer helemaal opladen.

en wederom ontladen.

3X dit spelletje doen geeft vaak ruim 90% van de capaciteit terug van de batterij.

Let wel ik heb het over Nicad batterijen.

Bij Liion kan dit ook echter het effect zal veel minder zijn.

Last but not least.

Een goed merk Nicad bat. heeft een bepaalde levensduur.
Die word uitgedrukt in aantal keren opladen.

Dus stel er staat 500 X voor zal de bat. dus na 500 X aan het eind van zijn latijn zijn.

Helaas.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D