Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschil Google Chrome en Chromium  (gelezen 17743 keer)

Offline jos34

  • Lid
Verschil Google Chrome en Chromium
« Gepost op: 2014/11/24, 15:44:28 »
Kan iemand mij het veschil uitleggen tussen Google Chrome en Chromium???
Chromium is open source begrijp ik, maar zit er ook verschil in functionaliteit tussen deze 2?

Re: Verschil Google Chrome en Chromium
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/24, 15:53:11 »
Ja, Google volgt je overal, daar zul je wel eens van gehoord hebben. Dus google volgt via zijn chrome browser ook constant jouw surf gedrag. Dat doen ze om juist gerichte advertentie aan jou te laten zien. En de rest van het verhaal zul je ook misschien wel kennen, want google doet dit al jaren zo om zijn inkomsten te krijgen. Daarom dat zij gratis diensten uitgeven, omdat zij geld verdienen van de adverteerders.

Google chromium zorgt ervoor datgoogle jou niet meer langer kan volgen, Chromium is gericht op privacy. Omdat google chrome 1 van veilige browsers is, heeft de ontwikkelaar met chromium de hele kernel omgebouwd. Dus goed voor mensen die niets met Google willen te maken hebben buiten de kernel van chrome.

Offline Allard

  • Lid
Re: Verschil Google Chrome en Chromium
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/24, 16:15:35 »
Chromium is een opensourceproject van Google en vormt in dit geval de basis van het bekende Google Chrome. Het verschil tussen Google Chrome en Chromium is dat Google Chrome over wat extra dingen beschikt. Bijvoorbeeld een ingebouwde Flash Player, Sandbox en wat extra codecs volgens mij. En zo zullen er wel wat meer verschillen zijn.

Zie ook:
https://code.google.com/p/chromium/wiki/ChromiumBrowserVsGoogleChrome
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chromium_%28software%29
« Laatst bewerkt op: 2014/11/24, 16:26:11 door Allard »

Offline jos34

  • Lid
Re: Verschil Google Chrome en Chromium
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/25, 16:06:42 »
Ik maak hier 2 dingen uit op:
Chromium wordt ontwikkelt door Google.
Met Chromium kan Google je niet volgen (privacy), met Google Chrome wel.
Alleen begrijp ik nu niet waarom zou Google dit doen?

Ze brengen een browser uit waarmee ze je kunnen en willen volgen, en brengen vervolgens een browser uit waarbij ze dan niet kunnen?
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 16:08:49 door jos34 »

Re: Verschil Google Chrome en Chromium
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/25, 16:16:09 »
Nee chromium is van een andere ontwikkelaar. ;) Google zou nooit software uitbrengen waar je privacy krijgt. Zelfs android gebruiken ze om je te volgen, want daar zetten ze hun eigen software op zoals Google maps en andere Google software. Het is eng en dat is het ook! :) Maar als je geen geheimen hebt, dan negeer je gewoon wat Google doet.

Offline Allard

  • Lid
Re: Verschil Google Chrome en Chromium
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/25, 17:01:18 »
Zoals ik al zei is Chromium een opensourceproject van Google. Het wil dus niet zeggen dat het alleen door Google wordt gemaakt, omdat het Open Source is kan iedereen er aan sleutelen en bestaat er een zogenaamde community. In dit geval is het waarschijnlijk het Ubuntu team dat aan Chromium werkt en jou bijvoorbeeld updates geeft in Ubuntu waar Google Chrome enkel door Google wordt gemaakt en deze jou de updates verstrekt. Dus met andere woorden Chromium vormt de basis van Google Chrome en heeft wat extra dingen aan boord die misschien niet Open Source zijn en ja wanneer het woord Google valt dan beginnen sommigen direct te gillen dat je privacy mogelijk in gevaar is. Naar mijn mening is er helemaal niks mis met software gemaakt door Google. Wanneer je Chrome voor het eerst opstart dan wordt je gevraagd of je informatie naar Google wilt versturen of niet. Dit staat standaard niet aan.  ;)

Nog een stukje over de verschillen:
http://www.howtogeek.com/202825/what%E2%80%99s-the-difference-between-chromium-and-chrome/
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 17:04:06 door Allard »

Offline jos34

  • Lid
Re: Verschil Google Chrome en Chromium
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/29, 13:05:09 »
Nee chromium is van een andere ontwikkelaar. ;) Google zou nooit software uitbrengen waar je privacy krijgt. Zelfs android gebruiken ze om je te volgen, want daar zetten ze hun eigen software op zoals Google maps en andere Google software. Het is eng en dat is het ook! :) Maar als je geen geheimen hebt, dan negeer je gewoon wat Google doet.

Alleen snap ik ik nu niet hoe kan Chromium dan gemaakt worden?? Google Chrome is toch voledig clossed source?? (auteursrechtelijk beschermt??)
Of snap ik de term clossed source nu niet??

Re: Verschil Google Chrome en Chromium
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/29, 13:45:20 »
Nee. Google Chrome is niet volledig closed source. Google Chrome's toevoegingen aan Chromium (dus dat wat het Google Chrome maakt i.p.v. Chromium), dat is closed source op de PDF-plugin na.

Re: Verschil Google Chrome en Chromium
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/29, 14:15:04 »
Nee chromium is van een andere ontwikkelaar. ;) Google zou nooit software uitbrengen waar je privacy krijgt. Zelfs android gebruiken ze om je te volgen, want daar zetten ze hun eigen software op zoals Google maps en andere Google software. Het is eng en dat is het ook! :) Maar als je geen geheimen hebt, dan negeer je gewoon wat Google doet.

Alleen snap ik ik nu niet hoe kan Chromium dan gemaakt worden?? Google Chrome is toch voledig clossed source?? (auteursrechtelijk beschermt??)
Of snap ik de term clossed source nu niet??
En waarom zou ons dat boeien?  :P Ik ben geen ontwikkelaar, dus ik zou het niet weten hoe ze dat dan hebben gedaan. In elk geval is het wel legaal, anders zou chromium er al lang niet meer zijn.

Re: Verschil Google Chrome en Chromium
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/29, 14:23:07 »
Het hoeft jou en mij niet te boeien, maar het kan wel boeien voor idealogen of technici. Sommige mensen mijden liever closed source of willen gewoon weten hoe de techniek in elkaar steekt.