Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie vergroten  (gelezen 1175 keer)

Offline John K

  • Lid
Partitie vergroten
« Gepost op: 2008/05/26, 16:46:38 »
Ik heb een schijf waar Windows op C: staat en Ubuntu ernaast met ook een aparte /Home ernaast en nog meer partitie's. Ik wil de betsaande Windows partitie verwijderen en dan de ruimte gebruiken voor de al bestaande Ubuntu versie. Gaat dit lukken? Welk partitieprogramma kan ik hiervoor gebruiken?

John k

Partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 16:56:05 »
met de gparted livecd kan dit. denk er wel aan dat dit lang gaat duren en kan mislopen. omdat ge alles naar voor op uw schijf gaat verplaatsen. dit kan echt wel uren duren, te zien hoe groot uw windows installatie is.

Offline John K

  • Lid
Partitie vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/26, 17:05:41 »
Mijn Windows partitei is 10 gig, mijn Ubuntu ook. De rest van de pertities /Home, swap en nog 4 Fat32 partities staan in extended, maakt dit uit?

John k

Partitie vergroten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/26, 17:17:01 »
hmja, als ge nu die windows partitie verwijderd, en dan de eerstopvolgende partitie vergroot naar links dan, dan gaat hij alle data op die partitie verschuiven (naar links). en dat kan toch een tijdje duren.

ik heb het eens geprobeerd, het heeft mij 4-5 uur gekost en daarna was alles naar de knoppen. gelukkig duurt een image terugzetten maar een tiental minuten.

dus, maak een image, als het mislukt, zet ge alsnog de image terug.


edit: als gparted is geinstalleerd in ubuntu, kunt ge eens kijken bij systeem=>beheer=>partitiebewerker. daar zult ge dan wel zien wat er gedaan moet worden.

Offline John K

  • Lid
Partitie vergroten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/26, 19:47:57 »
Hoe maak ik een image?

John k

Offline erikvh

  • Lid
Partitie vergroten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/02, 14:28:20 »
er zijn diverse programma's beschikbaar (ook freeware) waarmee een image van de HD gemaakt kan worden. Kijk bijv. even op:

http://www.freedownloadmanager.org/downloads/free/drive_image_info/index1.htm

Het programma heet HDClone.

Succes!

Erik van Halderen