Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotografie met open source software raw tov jpg  (gelezen 821 keer)

Offline wowo

  • Lid
Fotografie met open source software raw tov jpg
« Gepost op: 2015/11/26, 00:58:45 »
@jvecht
Ik heb zoals reeds eerder gemeld de virtuele Xubuntu Fotografie-FOSS-Demo geïnstalleerd.
Deze staat in de november 2015 nieuwsbrief van Helpmij.nl (http://nieuwsbrief.helpmij.nl/
Wat mij opvalt bij de "pompoenpop" serie: IMG_6830 en verder:
Wanneer ik de RAW versie vergelijk met de JPG versie, valt het op dat de JPG versie veel meer verzadiging van de kleuren heeft dan de RAW. Als je de histogrammen vergelijkt zie je dat de RAW versies veel hogere "bergen" heeft, dus ook meer kleurnuances.
Klopt het dat jij jouw camera zo ingesteld hebt dat de JPG foto's sterk verzadigd worden?

Als ik nl bij mijn camera de RAW vergelijk met JPG, zie ik zo'n verzadigings verschil niet.
Dat zou dus te verklaren zijn doordat ik de JPG instelling op mijn camera vrij neutraal heb afgesteld.
Het verschil in de hoogtes van de bergen van de histogrammen is in mijn geval ook veel minder extreem als bij jouw foto's.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotografie met open source software raw tov jpg
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/26, 09:39:54 »
Hoi Wowo,

De instellingen van mijn 6D zijn standaard op dit punt. Wat je ziet is het gevolg van de omzetting naar jpg door de processor in de camera. Als ik het wel heb is de processor in de 6D behoorlijk vernieuwd.

Leuk om dit te ervaren. Ik heb een EOS 450 D. Tussen de 6d en de 450D zie je ook een duidelijk verschil in de jpg's, recht uit de camera. Dat is dan wel het resultaat van camera én de L lens op de 6D.

Groet,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline wowo

  • Lid
Re: Fotografie met open source software raw tov jpg
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/26, 13:14:11 »
Smaken verschillen maar de JPG versie die door jouw 6d gemaakt wordt, vind ik (op mijn beeldcherm) erg verzadigd. In ieder geval niet neutraal van kleur, meer zoals moderne compactcamera's omgaan met kleuren.
Dat zal dan ook wel een bewuste keuze geweest zijn van Canon.

De RAW versie daarentegen vind ik erg goed wat natuurlijkheid van de kleuren (en scherpte en kleurruimte etc.) betreft.
Maar dat mag ook wel voor die prijs. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotografie met open source software raw tov jpg
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/26, 16:52:07 »
Ik maakte vanmiddag een foto van mijn wel erg rommelige werkbank voor een mailtje naar een goede vriend. Nou we het er zo over hebben, ja. Nu zie ik dat ook.

Ik heb alle instellingen eens nagelopen, maar het staat allemaal toch standaard. Eens kijken of ik dit effect wat terug kan zetten.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021