Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Paneel verschijnt niet goed  (gelezen 611 keer)

[OPGELOST] Paneel verschijnt niet goed
« Gepost op: 2012/06/26, 09:43:47 »
Het gebeurt de laatst tijd regelmatig dat bij het opstarten van de PC het paneel niet goed verschijnt en wel rechtsbovenin. Tijd en datum staan dubbel/over elkaar heen; aan/uit icoon is dan dus verdwenen. Na 1 of meerdere keren opnieuw opstarten is het probleem weer verholpen.
Ik gebruik Ubuntu 10.04 LTS en het Gnome-paneel 2.30.2.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/29, 12:46:35 door Metal Henkie »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Paneel verschijnt niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/26, 10:20:03 »
In plaats van je hele computer te herstarten, probeer eens de gnome-panelen te herstarten. Open een terminal een typ:
killall gnome-panelDit verwijdert de panelen boven- en onderaan en zou ze automatisch opnieuw moeten starten. Indien dat niet gebeurt, tik dan in het nog steeds geopende terminalvenster:
gnome-panel &Dan starten ze wel. Is het probleem nu opgelost? Zo nee, herhaal het dan een paar keer.
Zoiets kan gaan om een foute instelling in een van de panelen. Je zou desgewenst de instellingen van de panelen terug kunnen zetten naar de "fabrieksstandaard" (zoals na de installatie van Ubuntu). Het gaat alleen over de panelen, dus niet de rest van de desktop. Die blijft onaangeroerd.
In een terminal:
gnome-session-remove gnome-panel
killall gnome-panel
gconftool --recursive-unset /apps/panel
rm -rf ~/.gconf/apps/panel
gnome-panel &
en daarna zou het probleem opgelost moeten zijn.

Re: Paneel verschijnt niet goed
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/26, 11:38:52 »
Ik herken dit probleem wel, want ik had dit soms ook in de tijd dat ik Lucid draaide. Volgens mij ligt het aan sommige thema's, die om één of andere reden voor dit euveltje zorgt.

Wat ik altijd deed was, mocht dit voorkomen, om even op de balk te rechtsklikken, in het menuutje te kiezen voor "Voorkeuren", om daar vervolgens de optie aan te vinken om de verbergknoppen zichtbaar te maken. Het paneel wordt dan een fractie dikker, en dan zag ik de klok en het indicatorgebied weer normaal worden (door de verschuiving). Dan vinkte ik de optie weer af, en sloot het dialoogvenster.

Geen chique oplossing, maar telkens hiervoor je PC opnieuw opstarten is natuurlijk ook vervelend. En deze handeling is in 10 seconden gebeurd. ;)

I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Paneel verschijnt niet goed
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/26, 12:02:17 »
Dit probleem is inherent aan Gnome2. Zelf gebruikte ik een bash-alias om "killall gnome-panel" uit te voeren. Je zou er ook een snelstarter voor kunnen maken op het bureaublad of aan een bepaalde toetsencombinatie hangen.

Re: Paneel verschijnt niet goed
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/27, 12:35:24 »
Bedankt voor de tips. Vanmorgen was er niets aan de hand, maar zodra het probleem zich weer voordoet zal ik jullie tips uitproberen.

Re: Paneel verschijnt niet goed
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/29, 12:45:56 »
Het gaat nu al 2 dagen goed, dus ik ga ervan uit dat het is opgelost. Mocht het toch nog een keer gebeuren, dan probeer ik de gegeven tips uit.