Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tv op linux/pc ??  (gelezen 8083 keer)

Offline ppaass

  • Lid
Tv op linux/pc ??
« Gepost op: 2012/01/08, 21:25:15 »
Hoi, kun je (digitale) tv kijken op je linux/pc ??
In windows is er een programma Windows media center, geen idee hoe het werkt.
Is er een (digitale) tv kaart voor in je pc ofzo?
Ik heb geen idee, maar wil het wel graag.
Heeft iemand hier ervaring mee/weet wat ik bedoel??

Bedankt alvast!

Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/08, 21:30:38 »
Dat kan zeker, maar is geheel afhankelijk van je eigen voorkeur. Wil je analoog of digitaal kijken? Indien digitaal, DVB-C, DVB-T DVB-S? Welke provider?

XBMC is een schitterende oplossing voor een mediacenter, de PVR-uitbreiding genaamd XBMC-PVR maakt het geschikt als tv-oplossing.

Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/08, 22:01:19 »
Dat kan als je een digitale tuner in je PC hebt zitten of er een losse tuner op aan kunt sluiten.

Verder is XBMC inderdaad een schitterende oplossing. Mooier dan Windows Media Center in mijn ogen. Heb zelf een PC met Ubuntu / XBMC er op naast de TV staan. Gebruik hem tegenwoordig vooral om internet op de TV te hebben.

Offline dude

  • Lid
Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/09, 10:54:33 »
Dat kan als je een digitale tuner in je PC hebt zitten of er een losse tuner op aan kunt sluiten.

Verder is XBMC inderdaad een schitterende oplossing. Mooier dan Windows Media Center in mijn ogen. Heb zelf een PC met Ubuntu / XBMC er op naast de TV staan. Gebruik hem tegenwoordig vooral om internet op de TV te hebben.

Blonde vraag: Waarom heb je dan eigenlijk nog een TV, en waarom geen monitor. Dat scheelt weer een afstandsbediening...

Offline ppaass

  • Lid
Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/09, 18:48:48 »
Hoi,
Mijn provider is Kpn, binnenkort krijgen we glasvezel van kpn.
Ik wil graag digitaal/glasvezel tv kijken

Bedankt alvast!

Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/09, 19:06:45 »
Hoi,
Mijn provider is Kpn, binnenkort krijgen we glasvezel van kpn.
Ik wil graag digitaal/glasvezel tv kijken

Bedankt alvast!
Dat wordt dus IPTV?

Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/09, 22:41:15 »
Digitale tv kan ook via de satelliet en dat is zoals ik zelf kijk. Een pcie kaart met dubbele tuner, waarop 1 op een vaste schotel zit en de ander met een rotor. Draaibaar dus op het moment tussen de 4o west en 28o oost. Op die manier kan je honderden zo niet duizenden kanalen kijken :) Dit gaat prima onder b.v. Ubuntu via een MYTHTV backend en hierop kan je verschillende frontends kijken/opnemen etc...ook met een xbmc frontend. Om betaalde kanalen te kijken moet je wel gaan werken met een kaartlezer en softcam's en dan wordt het weer wat ingewikkelder, maar goed te doen als je het ook als een hobby ziet :) Met iptv heb ik geen enkele ervaring, maar dat komt door het ruimer aanbod via de schotel (ook in HD en zelfs 3D)
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/10, 00:23:40 »
Dat kan als je een digitale tuner in je PC hebt zitten of er een losse tuner op aan kunt sluiten.

Verder is XBMC inderdaad een schitterende oplossing. Mooier dan Windows Media Center in mijn ogen. Heb zelf een PC met Ubuntu / XBMC er op naast de TV staan. Gebruik hem tegenwoordig vooral om internet op de TV te hebben.

Blonde vraag: Waarom heb je dan eigenlijk nog een TV, en waarom geen monitor. Dat scheelt weer een afstandsbediening...

Omdat de oude TV (beeldbuis) geen netwerk aansluiting had. De nieuwe heeft die wel. Binnenkort is de PC dus weg uit de woonkamer. Kan nu zonder tussenkomst PC mediabestanden afspelen op Tv én browsen. PC heeft namelijk geen tuner...

Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/10, 20:16:43 »
Citaat
Blonde vraag: Waarom heb je dan eigenlijk nog een TV, en waarom geen monitor. Dat scheelt weer een afstandsbediening...

De meeste monitoren hebben maar 1 hdmi ingang. Als je daar je pc, playstation etc etc aan wilt hangen dan wil je ook wel graag over willen schakelen naar een andere ingang. Dat kan wel met een tv die veel meer inputs heeft waarop je ook de wii kan aansluiten.
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Offline tigger

  • Lid
Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/10, 20:28:57 »
Hoi,
Mijn provider is Kpn, binnenkort krijgen we glasvezel van kpn.
Ik wil graag digitaal/glasvezel tv kijken

Bedankt alvast!

Helaas zijn de tv-streams van kpn gecodeerd en niet of nauwelijks op een pc te decoderen. Als je tv via een glashartmedia aanbieder (bijv lijbrandt) zou hebben kun je ook je digitale ip-tv via je pc laten lopen.
Overigens hoor ik ook heel veel goede verhalen over mythtv als je een alternatief voor xbmc wil hebben.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline tigger

  • Lid
Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/10, 20:31:41 »
...

Blonde vraag: Waarom heb je dan eigenlijk nog een TV, en waarom geen monitor. Dat scheelt weer een afstandsbediening...

Er zijn niet heel veel 40 inch of grotere monitoren.
Het eventuele gemis aan ingangen op een monitor kan goed gemaakt worden met een receiver. Die ene afstandsbediening meer of minder in de la is niet interessant als alles toch al via een logitech harmony one gedaan wordt.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/10, 20:33:15 »
Een goede oplossing die ik beter vind dan MythTv, is XBMC-PVR in combinatie met Tvheadend. Met Tvheadend kun je o.a. heel gemakkelijk een softcam instellen of programma's opnemen. De GUI van XBMC-PVR is ook zeer prettig, plus ondersteunt teletekst en al het andere van XBMC.

Offline ppaass

  • Lid
Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/15, 14:03:18 »
Dus als ik het goed begrijp kun je niet op pc/linux ''glasvezel tv'' kijken?

Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/15, 23:47:24 »
Dus als ik het goed begrijp kun je niet op pc/linux ''glasvezel tv'' kijken?
"glasvezel"-tv bestaat niet. Over de glasvezelkabel kan middels binaire gegevensstromen van alles worden verzonden. Een DVB-signaal, een IPTV-signaal of zelfs analoge tv die wordt omgezet met een ADC.


Betreft IPTV, wat hoogstwaarschijnlijk over die glasvezelkabel zal worden uitgezonden: als KPN geen discrete vorm van beveiliging gebruikt, dan is er geen enkel probleem. Gebruiken ze een vorm van DRM, dan is het einde verhaal voor de PC.

Offline tigger

  • Lid
Re: Tv op linux/pc ??
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/16, 10:28:47 »
Dus als ik het goed begrijp kun je niet op pc/linux ''glasvezel tv'' kijken?
IPtv kun je in een aantal gevallen wel kijken, helaas, voor jou, gebruikt KPN een wazige encryptie en vallen de streams dus niet te bekijken, niet met linux, maar ook niet met windows. Had je de streams van glashartmedia gehad, bijv Lijbrandt, dan was het geen probleem geweest.
De encryptie van KPN gooit hier roet in het eten. Je kan natuurlijk wel je stb aan je pc knopen, maar dan heeft je pc niet een direct toegevoegde waarde. En dan heb je de ellende van extra afstandsbedieningen (pc/stb/tv, etc)
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA