Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !  (gelezen 1873 keer)

Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Gepost op: 2012/03/28, 22:08:24 »
https://www.linux.com/news/featured-blogs/158-jim-zemlin/558697-what-red-hat-has-done-is-worth-so-much-more-than-a-billion

ik hoop dat ze nog grenzen ermee verleggen, OpenSource is wel degelijk capabel tot grootse dingen.

Nu nog dat Secure Boot omzeilen en we groeien gestaag maar zeker naar een groot marktaandeel.

Ik vind het echt super zo'n heugelijk nieuws te lezen. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/28, 22:40:52 »
Let wel dat ze dit doen op allerlei systemen zoals geld automaten cloud service en dergelijke maar niet op de desktop.

Secure boot komt alleen op arm systemen en dus niet op de pc/laptop.
Linux zal op arm systemen zelf met fabrikanten om de tafel moeten gaan zitten als ze daarop willen. Android is er zo ook op gekomen en zo zullen Linux distro's dat ook moeten doen.
Lijkt mij dus niet zo'n probleem als ze daar ook een goed product afleveren.




Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/29, 00:14:12 »
Mwah, die secure boot is zo'n probleem niet. Ten eerste moet de distro dan voor ARM gemaakt geworden en dus niet alleen wat pakketjes uit een pakketbron. Ten tweede moet er dan een bootmanier gevonden worden (bijv. moboot, Grub, etc. maar dan is het maar de vraag of die secure boot certified zijn tegen die tijd). Ten derde moet de distromaker alleen maar een sleutel aanvragen en goedgekeurd worden. Als er niks verkeerds in zit, dan zal dat goedlopen. Dus ook Henk Hamerhand zijn distro zal straks kunnen draaien mits voldaan aan de voorwaarden =D
En in Canonicals geval is het sowieso al makkelijk omdat Canonical een redelijk groot bedrijf is.

Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/31, 09:37:52 »
Leuk! Red Hat is een mooie distro alleen te out to date voor mij, heb liever Ubuntu/Fedora :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/31, 21:52:57 »
Mwah, die secure boot is zo'n probleem niet. Ten eerste moet de distro dan voor ARM gemaakt geworden en dus niet alleen wat pakketjes uit een pakketbron. Ten tweede moet er dan een bootmanier gevonden worden (bijv. moboot, Grub, etc. maar dan is het maar de vraag of die secure boot certified zijn tegen die tijd). Ten derde moet de distromaker alleen maar een sleutel aanvragen en goedgekeurd worden. Als er niks verkeerds in zit, dan zal dat goedlopen. Dus ook Henk Hamerhand zijn distro zal straks kunnen draaien mits voldaan aan de voorwaarden =D
En in Canonicals geval is het sowieso al makkelijk omdat Canonical een redelijk groot bedrijf is.
Mwah... uiteindelijk zullen we lang niet zoveel controle meer hebben over onze computers dan vroegâh... Toen mochten nerds nog lekker knutselen met hun systemen en was de hardware van hunzelf. Software was niet gebonden aan één apparaat. Tegenwoordig is de hardware nog wel van onszelf, maar de software krijgen we in bruikleen. En uiteindelijk bepaald de softwaremaker wat we met de hardware wel en niet mogen doen. Als gebruiker of ontwikkelaar of nerd heb je gewoon geen zeggenschap meer over de hardware. Kortom, je koopt een kast bij Ikea die alleen geleverd en gebruikt mag worden voor een bepaald aantal boeken die je er verplicht bij moet kopen en ook nog eens van één en dezelfde uitgever zijn. Dat vind ik persoonlijk nogal jammer...

« Laatst bewerkt op: 2012/03/31, 21:56:13 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/31, 22:35:31 »
"Software was niet gebonden aan één apparaat."

Nu ook niet toch? Windows draait prima op een Mac, Mac draait prima in de vorm van Hackintosh op een gewone PC en Linux draait op zo'n beetje alles wel. Android draait ook al op PC's nu, later dit jaar webOS ook als de volledige source er is, iOS doet er niet toe want OSX neemt zoveel van iOS over dat het toch niet veel meer verschilt. BSD draait ook op zo'n beetje alles, Haiku ook.

"Tegenwoordig is de hardware nog wel van onszelf, maar de software krijgen we in bruikleen."

Niks bruikleen. Licentie gekocht=licentie gekocht. En in geval van Linux gaat dat sowieso niet op. Ubuntu maakt Unity, maar ik draai op deze zelfde installatie prima E17. Anderen draaien prima Unity en Xfce op dezelfde installatie. Kan allemaal gewoon.

"En uiteindelijk bepaald de softwaremaker wat we met de hardware wel en niet mogen doen."

Ow? Dacht dat op Linux in ieder geval niet zo was? Op meer dingen trouwens niet. Ik hoor geen enkele fabrikant klagen over de miljoenen ROMS op XDA-developers terwijl een aantal niet legaal zijn, zoals die WM 6.5-ROMS bijv. En sommige fabrikanten geven er zelfs weinig om wat jij ermee doet. HTC rooten en het gaat mis? Stuur op en ze fixen het gratis (kan ik uit ervaring bevestigen). Net als Motorola, kan ik ook uit ervaring bevestigen dat dat kosteloos gefixt wordt. HP Touchpad gebricked door patches, kernels of mislukte dual-boot? Stuur op en HP fixt het gratis.
Dus nee, gaat niet altijd op.

Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/01, 16:42:07 »
"Software was niet gebonden aan één apparaat."

Nu ook niet toch? Windows draait prima op een Mac,
Vraag alleen niet hoelang dat heeft geduurd voordat het werd toegestaan...

Citaat
Mac draait prima in de vorm van Hackintosh op een gewone PC
Maar mag officieel niet volgens de licentie van Apple. Ik herinner ook een zekere rechtszaak tegen Psystar over het gebruik van Mac OS op non-Apple hardware...

Citaat
en Linux draait op zo'n beetje alles wel.
Laatste jaren is de ondersteuning idd verbeterd. Maar bedrijven als Microsoft proberen er alles aan te doen om dat te verhinderen.

Citaat
Android draait ook al op PC's nu later dit jaar webOS ook als de volledige source er is,
Android en WebOS zijn idd positieve uitzonderingen.

Citaat
Citaat
Tegenwoordig is de hardware nog wel van onszelf, maar de software krijgen we in bruikleen.
Niks bruikleen. Licentie gekocht=licentie gekocht. En in geval van Linux gaat dat sowieso niet op. Ubuntu maakt Unity, maar ik draai op deze zelfde installatie prima E17. Anderen draaien prima Unity en Xfce op dezelfde installatie. Kan allemaal gewoon.
Je krijgt idd toestemming om het product te gebruiken. Maar wel onder strenge voorwaarden die het bedrijf in kwestie stelt (bijv. Microsoft, maar ook Apple). Dat noem ik 'in bruikleen'. Zoals ik al zei: je krijgt een boekenkast, maar mag alleen de boeken erin zetten die door Ikea zijn uitgekozen. 

Citaat
Citaat
"En uiteindelijk bepaald de softwaremaker wat we met de hardware wel en niet mogen doen."
Ow? Dacht dat op Linux in ieder geval niet zo was? Op meer dingen trouwens niet. Ik hoor geen enkele fabrikant klagen over de miljoenen ROMS op XDA-developers terwijl een aantal niet legaal zijn, zoals die WM 6.5-ROMS bijv. En sommige fabrikanten geven er zelfs weinig om wat jij ermee doet. HTC rooten en het gaat mis? Stuur op en ze fixen het gratis (kan ik uit ervaring bevestigen). Net als Motorola, kan ik ook uit ervaring bevestigen dat dat kosteloos gefixt wordt. HP Touchpad gebricked door patches, kernels of mislukte dual-boot? Stuur op en HP fixt het gratis.
Dus nee, gaat niet altijd op.
Kennelijk zijn er nog wat uitzonderingen (en ja, in de mobiele markt zijn ze daar wat losser in dan in de pc-markt), maar dat neemt niet weg dat Microsoft fabrikanten van bijv. tablets gaat dicteren wat ze wel en niet met het apparaat mogen doen (secure boot verplicht stellen is effectief gezien het blokkeren van andere besturingssytemen dan Windows 8).
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/01, 17:18:58 »
"Maar mag officieel niet volgens de licentie van Apple."

Daar hadden we het toch niet over? We hadden het over kunnen. En ja, het kan dus wel.

"bijv. Microsoft, maar ook Apple). Dat noem ik 'in bruikleen'. Zoals ik al zei: je krijgt een boekenkast, maar mag alleen de boeken erin zetten die door Ikea zijn uitgekozen.  "

Op Mac oke. Maar op Windows kun je Object Desktop installeren of zelfs KDE, dus dan heb je wel degelijk een andere desktop die MS niet gemaakt heeft.

"Kennelijk zijn er nog wat uitzonderingen (en ja, in de mobiele markt zijn ze daar wat losser in dan in de pc-markt), maar dat neemt niet weg dat Microsoft fabrikanten van bijv. tablets gaat dicteren wat ze wel en niet met het apparaat mogen doen (secure boot verplicht stellen is effectief gezien het blokkeren van andere besturingssytemen dan Windows 8). "

Motorola had op de Droid 1/Milestone 1 ook een key op de bootloader gezet die met een behoorlijk hoge beveiliging was encrypted. Duurde 1,5 jaar vooraleer ze hem gekraakt hadden. Goed, is een lange tijd maar bewijst dus dat het wel mogelijk is en zo ook straks met secure boot. En anders zorgt Canonical wel voor secure boot-integratie en dan kunnen we er gewoon Ubuntu op installeren, net als nu bij een hoop tablets al mogelijk is.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/02, 00:45:17 »
Dat het mogelijk is klopt Vistaus maar het gaat er niet om of het mogelijk is maar of het toegestaan is.
Apple zal vroeg of laat Linux en Windows van zijn systeem weren zodra ze genoeg markt aandeel hebben en geloven dat ze sterk genoeg zijn.
Microsoft wil alles weren van hun tablets zodat als je straks een tablet koopt met bijvoorbeeld Windows 8 en er dan iets anders op zet omdat, dat goedkoper is dan die met de andere versie.

Op je telefoon ben je ook niet helemaal vrij. Root een Samsung en weg garantie. Zou eigen lijk niet zo moeten mogen maar toch is het zo.
Beste zou zijn dat je een systeem kiest en dat je daarna de software er bij kiest wat jij het prettigste vind maar dat gaat zo helaas niet.

Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/02, 00:58:11 »
"Dat het mogelijk is klopt Vistaus maar het gaat er niet om of het mogelijk is maar of het toegestaan is."

Nee. Althans, daar ging het in dit topic niet om. In dit topic ging het over mogelijkheden, niet over toegestaan.

"Apple zal vroeg of laat Linux en Windows van zijn systeem weren zodra ze genoeg markt aandeel hebben en geloven dat ze sterk genoeg zijn."

Dat weet ik nog zo net niet. Zolang Microsoft blijft betalen aan Apple om Windows via boot camp te kunnen installeren lijkt het me niet dat Apple dat weg wil hebben. Immers, dan lopen ze toch een bron van inkomsten mis van hun rivaal.

"Op je telefoon ben je ook niet helemaal vrij. Root een Samsung en weg garantie. Zou eigen lijk niet zo moeten mogen maar toch is het zo."

Ja, bij Samsung, maar dat is dus niet bij elke fabrikant zo.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/02, 01:05:40 »
.

Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/02, 10:38:07 »
.


Precies. Dat is nu wel een goed argument.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Red Hat doet het uitzonderlijk goed !
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/02, 10:57:56 »
Kunnen we het weer over Red Hat hebben?

T.a.v. meningen over Apple en OSX is er al een draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/wat-vinden-jullie-van-applemac-osx/msg798422/#msg798422 .
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]