Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD klonen naar SSD. Welke software werkt in Ubuntu?  (gelezen 3657 keer)

Offline peer

  • Lid
Re: (OPGELOST)HDD klonen naar SSD. Welke software werkt in Ubuntu?
« Reactie #25 Gepost op: 2023/03/04, 16:53:59 »

Zo lang je één besturingssysteem gebruikt ja. Als je meerdere distributies draait nee. Dan MOET je zelfs grub op een partitie zetten. Een van de distributies (waar je het meeste mee werkt) heeft dan de installatie op de schijf geïnstalleerd, de andere distributie(s) op de partitie waar de distributie staat.


ik heb meerdere malen een multibootsysteem geïnstalleerd maar ik heb nog nooit grub op een partitie geïnstalleerd. Wel is het zo dat bij een nieuwe installatie grub overschreven wordt en het nieuwe os het hoofdos wordt. Als ik dit niet wil dan start ik mijn gewenste os en van daaruit installeer ik grub opnieuw.

Jij doet het dus anders. Kun je uitleggen hoe jij dat precies doet?? 

Offline h2o

  • Lid
Re: HDD klonen naar SSD. Welke software werkt in Ubuntu?
« Reactie #26 Gepost op: 2023/03/04, 21:38:35 »
@Peer
Zoals in het voorbeeld. Eerst het systeem wat je als HOOFDsysteem gaat gebruiken. Daar installeer je grub op de SSD/Hardeschijf, meestal /dev/sda. Vergeet niet de boot vlag aan te zetten op de partitie waarop je hoofdsysteem staat. In mijn voorbeeld /dev/sda1
Daarna systeem 2. Daar installeer je grub op de partitie waarop systeem 2 staat, in mijn voorbeeld /dev/sda2, ook hier de bootvlag aanzetten.
Dit doe je eventueel ook met systeem 3, 4, 5 enz. In de situatie van twee systemen is de indeling  met MSDOS voldoende. Bij meerdere systemen waarbij de boot vla moet worden aangezet de schijf in GPT   aanmaken en partitioneren. Let er dan op dat je ook een efi partitie aanmaakt (FAT32) en aan laat koppelen op /boot/efi en ook deze partitie de boot vlag EN de efi bootvlag aanzet.

Heb je al je systemen geïnstalleerd, dan opstarten (kan ook niet anders) met het HOOFDsysteem dat op /dev/sda1 staat en daar het commando sudo update-grub uitvoeren.

Werk je bijvoorbeeld later systeem 2 of 3 bij, dan daarna altijd systeem 1 (HOOFDsysteem) opstarten en met sudo update-grub bijwerken.

Dit in het kort (en uit mijn hoofd).
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: HDD klonen naar SSD. Welke software werkt in Ubuntu?
« Reactie #27 Gepost op: 2023/03/05, 09:15:08 »
Bedankt voor de uitleg. Dat ga ik ook eens proberen.