Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 21.10-Installatie met 2 harddrives(Linux beide-geen Dual-boot)-problemen  (gelezen 1572 keer)

Offline Leon17

  • Lid
Hoi,
Ik had een pc staan met 2 harddrives met Ubuntu 18.04, de tweede disk was voor data en bestanden, als backup.
Ik dacht ik installeer 21.10 erover heen (na formatteren van de hoofdschijf,met de Live-cd) Alles gaat goed tot ik een reboot doe, dan kom ik in het Grub rescue -menu.
Als ik de data-drive ontkoppel start Ubuntu gewoon op, hij is dus goed geinstalleerd, denk ik. Grub is op de juiste plaats terecht gekomen.
Bij de grub rescue-prompt staat de volgende foutmelding:
Citaat
Error: No such device xxxxxxxxxxxxxxxxx(UUID)
Unknown filessytem
Het vreemde is dat de schijf waar Ubuntu is geinstalleerd in de Ubuntu-omgeving bekend staat als sdb, en de data-disk als sda. Je zou verwachten dat het omgekeerd was.Misschien dat daar het probleem in schuilt.
Ook vreemd is dat als ik in het Grub-rescue schermpje het ls-commando geef de data-disk bekend staat als hd0 en de ubuntu-schijf als hd1, maar na ¨ls (hd1)"krijg de foutmelding "unknown filesystem".Er zijn dan geen msdos -partities, op de de data-disk is wel weer een partitie genaamd -msdos1.Dat lijkt op een ESP-partitie maar die zou op de andere disk moeten staan. Hoe kan ik de 2e schijf weer aankoppelen zonder dat ik daarna weer in het Grub-rescue menu terecht kom?
« Laatst bewerkt op: 2021/11/28, 10:02:25 door Leon17 »

Offline vanadium

  • Lid
Waarschijnlijk probeert het systeem te booten van die tweede schijf als die aanwezig is. Wellicht moet je dus in het BIOS van de computer de opstartvolgorde aanpassen zodat het systeem eerst probeert op te starten vanaf de schijf waar die nieuwe Ubuntu is geïnstalleerd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Tijdens de installatie heb je mogelijk de verkeerde schijf aangegeven om grub te installeren.
Je kunt dit alsnog doen, door de hangleiding voor "grub overschreven door Windows" te volgen en de andere schijf op te geven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Leon17

  • Lid
Bedankt voor de reacties!

@vanadium: Je hebt het goed gezien, het was de bootvolgorde van de schijven in het BIOS. Hartelijk dank. Blijkbaar is toch alles goed gegaan tijdens de installatie.
In fstab kan ik niks over sda vinden, en toch wordt hij automatisch gemount, klopt dat?
Citaat
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sdb2 during installation
UUID=6a0f2c44-e9fa-4303-9a08-ad6f6cbb7e8e /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /boot/efi was on /dev/sdb1 during installation
UUID=4927-F06A  /boot/efi       vfat    umask=0077      0       1
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0

« Laatst bewerkt op: 2021/11/28, 13:13:31 door Leon17 »

Offline vanadium

  • Lid
De apparaatverwijzingen "/dev/sda", "/dev/sdb" enz. zijn niet constant en kunnen veranderen. Dat is de reden waarom naar een partitie wordt verwezen via de UUID. Het is mogelijk dat jou partitie /dev/sda2 tijdens het installeren /dev/sdb2 was.  Interne partities die niet in fstab staan, worden niet automatisch aangekoppeld.

Offline Leon17

  • Lid
Volgens Gparted is de sdb nog steeds de drive met de ubuntu-installatie.
Dat zou betekenen dat sda niet automatisch gekoppeld wordt. klopt dat?

Offline vanadium

  • Lid
Inderdaad: interne partities die niet in fstab staan, worden niet automatisch aangekoppeld.

Offline maartenbc

  • Lid
Voor zover ik kan zien in je fstab wordt dev/sda niet automatisch gemount.
Als je in de terminal sudo blkid intypt, kun je zien welke schijven je hebt,

Waarschijnlijk vindt je hem wel in je file-manager terug en kun je hem benaderen,
Om hem automatisch te mounten zul je /etc/fstab moeten aanpassen door het opgeven van je UUID en een mountpoint moeten maken.

Offline Leon17

  • Lid
Ok, het is gelukt fstab te editten, ik heb in de /mnt/2eSchijf gemount.
Maar wat was dan het verschil met de vorige situatie want ik kon gewoon de bestanden benaderen en afspelen.

Bedankt