Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.  (gelezen 4382 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Gepost op: 2011/11/22, 14:37:52 »
Misschien wel een idee, om webmasters die niet willen, dat Linux gebruikers hun website bezoeken, een berichtje te sturen en dat berichtje ook hier te plaatsen.
Op deze manier kunnen we de beheerders wakker schudden, door allemaal een bezoek te brengen aan de website en de webmaster een bericht te sturen.
Het bericht het liefst tussen [ code ] en [ /code ] te zetten, zodat de leesbaarheid van dit topic goed blijft.

Mijn eerste bericht in deze is aan de redactie van Kassa op de site http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/aflevering/consumenten-extra-datingsites/speel/1/ .Hallo, om een uitzending te kunnen bekijken is silverlight nodig.
Dit is echter een Microsoft programma, hiermee sluit u een grote groep mensen uit !
Van een commerciële omroep kan mij dat nog enigszins voorstellen, maar van een publieke omroep, die betaald wordt door de maatschappij, lijkt dit mij erg vreemd.
Kunt U mij uitleggen, waarom U mensen wilt verplichten, om een Microsoft programma te gebruiken, terwijl er ook voldoende "vrije" mogelijkheden zijn?

Vriendelijke groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/22, 15:19:02 »
Heb ook naar Vara gestuurd.

Hallo

Ik wou graag een uitzending op jullie site herbekijken. Hiervoor heb ik echter Microsoft Silverlight nodig.
Nu heb ik een Linux besturingssysteem, en ik kan naar YouTube en andere filmpjessites kijken, maar niet naar jullie site.

Is hier iets aan te doen?
Alvast bedankt!

Ik wou het zo 'leek' mogenlijk laten overkomen, en niet echt alsof ik een open-source activist ben.
Dus ja, met genoeg feedback hoop ik wel dat jullie naar de nationale omroep kunnen kijken!

In België gebruikt de nationale omroep gelukkig wel Flash!

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/22, 15:35:36 »
Ik heb de VARA en dan met name DWDD allang een mailt gestuurd wanneer ze nu eens reclame gaan maken in het programma over Linux. Dat altijd en eeuwig MS en Apple aan bod komen, maar nooit Linux.
Alleen standaard een mail terug gehad dat ze dagelijks tig mails krijgen en dat ze niet op iedereen antwoord kunnen geven.

Neen, maar het kan natuurlijk geen kwaad om wat te sturen. :) Voor mij was het geen moeite. ;)

Offline e2jk

  • Lid
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/22, 15:55:08 »
Er zijn altijd verschillende manieren om dit probleem aan te pakken. Gezien de recente nieuws dat Microsoft richting HTML5 gaat, en dus weg van Silverlight, zou ik het bericht niet zo zeer focussen op het feit dat Silverlight een Microsoft product is (want dan krijg je heel snel een antwoord type "installeer dan Moonlight, het is geen Microsoft product, eind van het probleem!") maar over het feit dat Silverlight deprecated technologie is.

Je moet je realiseren dat deze bedrijven die al zo veel tijd in het ontwikkelen van hun top Silverlight product (ironie hier) niet in een dag over zullen gaan naar HTML5 <video>, en zeker niet omdat een anti-microsoft activist een mailtje heeft gestuurd... Als je ze laat begrijpen dat hun technologie niks waard is, zal je misschien wel iets bereiken.

Maar dan wordt ik cynisch, en realiseer ik dat mijn mailtje toch niet verder zal gaan dan de eerste lijn support, die toch absoluut geen idee heeft waar wij het over hebben ("Wat zeg je? Is Microsoft niet goed? Maar iedereen gebruikt dat toch, het moet toch niet zo slecht zijn!") Vergeet nooit dat andere mensen ons standpunt over proprietary software vaak helemaal niet begrijpen, en ook niet geïnteresseerd zijn... Laat het inhoud van jou bericht dus niet in de ideologische richting gaan ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/22, 16:08:37 »
Ik sprak vanmiddag nog iemand die een probleem had met draadloos internet.
Vraag ik wat gebruik je, XP of win7?
Nee microsoft Word kreeg ik te horen.

Dacht sluit wel aan met wat e2jk wil zeggen  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/22, 16:22:54 »
Laat het inhoud van jou bericht dus niet in de ideologische richting gaan ;)
Het gaat mij er om, dat er mensen worden buiten gesloten, iets dan een commerciëel bedrijf niet hoort te doen, maar een bedrijf dat mede door mij gefinancierd wordt, niet zou mogen doen !
(als je mij beter zou kennen, dan weet je, dat ik behoorlijk eigenwijs kan zijn :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/22, 16:39:52 »
Goed initiatief Ron.
Off topic
linuxgebruikers kunnen eventueel hier kassa bekijken

http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/938-kassa


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/22, 16:45:45 »
zo heb ik al tig mailtjes naar ubisoft gestuurd dat ik eerst zeker wil weten of een spel op linux/wine werkt voordat ik het koop, maar helaas... blijkbaar willen ze mijn geld niet! (heb nog nooit iets terug gehad)

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/22, 18:04:51 »
Heb er ook een verstuurd.

Hallo,
Om een uitzending te kunnen bekijken is Silverlight nodig.
Dit is echter een Microsoft Windows programma, waarmee u een grote groep mensen uitsluit.
Van een commerciële omroep kan mij dat nog enigszins voorstellen, maar van een publieke omroep, die betaald wordt door de maatschappij, lijkt dit mij erg vreemd.
Het is een schandaal dat U mensen verplicht minimaal €80,- moet laten betalen voor een Windows licentie en eventueel zelfs een nieuwe computer moeten kopen (€400,-) (totale kosten zijn  dus minimaal €480,- om filmpjes op Uw website te kunnen bekijken). Tevens zorgt dit voor een dictatuur in de software wereld en geeft U de mensen in een vrij land niet de mogelijk om een eigen besturingssysteem te kiezen (Linux/BSD/Solaris) .
Kunt U mij uitleggen, waarom U mensen wilt verplichten, om een Microsoft besturingssysteem te gebruiken, terwijl er ook voldoende "vrije" mogelijkheden zijn? (Een simpele HTML tag of FLASH).

Groet,
Fabian
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/22, 18:18:53 »
Ik heb een tijd geleden uitzendinggemist ook gemaild. De eerste maanden werkte alleen de silverlight versie. Ik kreeg netjes antwoord, dat afstappen van silverlight lastig zou zijn, vanwege de grote hoeveelheid bestaand materiaal. Inmiddels werkt de flash versie al een tijdje en is dat probleem dus opgelost. Vorige week heb ik toevallig ook wat naar dwdd gestuurd, omdat ik de live stream wilde kijken en aangewezen was op virtualbox met winxp.
Rtlgemist is ook een van de boosdoeners.

Ik woon niet in Nederland, vandaar alle streams ;)

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/22, 19:32:55 »
Ik zou Flash toch niet bestempelen als "vrij". Flash is zelfs propretary, het hangt vast aan Adobe. Het is niet omdat er een client op Linux is die ongeveer benoemd met een woord dat nog niet zo sterk is als "werkt", dat het plots vrij is. En kom aub niet af met gnash, dat ding is nog erger dan Moonlight.

HTML5 daarentegen is wel een open standaard en dus vrij. Maar voor zover ik weet is men er nog niet over uit welke codec er voor HTML5 gebruikt gaat worden en bestond er de mogelijkheid voor een niet-vrije codec. Indien ik daar verkeerd zit mag u me altijd verbeteren.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/22, 19:58:01 »
Ik ben persoonlijk een redelijk pragmatische open source aanhanger. Als multimedia e.d. aangeboden wordt in formaten die voor iedereen toegankelijk zijn, dan ben ik daar op zich al redelijk tevreden over. Een open formaat zou natuurlijk nog beter zijn, maar voorlopig kan ik met flash iig de videos zien :)
Eigenlijk is de timing bij uitzendinggemist misschien niet zo handig. De beta site is pas een tijdje helemaal functioneel en vervolgens meldt MS ineens dat ze silverlight niet meer zo zien zitten, adobe meldt dat ze gaan stoppen met flash voor mobiele browsers en html 5 begint juist langzaam op te komen.

Offline petervs

  • Lid
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/22, 20:34:53 »
Ik heb weken geleden ook nog Albeli emailt waarom ze geen software hebben voor Linux gebruikers maar wel voor Win en Mac.
Heb ik ook al 2x gedaan. Volgens Albelli heeft Linux te weinig marktaandeel om er software voor te maken. Op mijn reactie waarom bijv. Fotoalbum.nl daar anders over dacht en wel software aanbiedt, zeiden ze dat ze er nog in de toekomst naar zouden kijken. Jaja, ze moesten gewoon van me af.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/22, 20:39:22 »
Goed initiatief Ron.
Off topic
linuxgebruikers kunnen eventueel hier kassa bekijken

http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/938-kassa



Aha dus dit bericht was bijna onnodig geweest XD En inderdaad RTL XL is echt een boosdoener
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/22, 20:41:22 »
Ik boycot al jaren rtl uitzending gemist, sbs doet het soms met moonlight (ligt er aan of ze weer eens een update door rollen), en bijvoorbeeld de champions league op de site van de NOS kijk ik in WMV formaat omdat ook de publieke omroepen nogal closed source (specifiek Silverlight) minded zijn.

Dan heb je natuurlijk nog de Magistar spullen die worden ontwikkelt in Silverlight. Als dat goed ontwikkelt zou worden dan had dat al lang in Moonlight kunnen werken. Zelf heb ik het niet nodig maar ik help bijvoorbeeld wel een basisschool waar ik les heb gehad om te voorkomen dat ze in een vendor lockin komen door voorlichting te geven en ze gratis te adviseren (het helpt dat ik mensen ken die kinderen op die school hebben).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline RikRik

  • Lid
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/22, 21:41:43 »
Goed initiatief Ron.
Off topic
linuxgebruikers kunnen eventueel hier kassa bekijken

http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/938-kassa



Aha dus dit bericht was bijna onnodig geweest XD En inderdaad RTL XL is echt een boosdoener

Inderdaad, RTL XL is een akelige schuldige, dus..schrijven maar  :D  http://www.rtl.nl/service/xl/support/feedback.xml
Via een Ipad kan je met een app wel naar RTL XL kijken en volgens onderstaande site zelfs met je  Firefox-browser
http://www.ehomeupgrade.com/2010/04/02/how-to-view-ipad-ready-websites-via-your-firefox-web-browser/


Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/22, 23:06:32 »
Waarom doet iedereen zo moeilijk bij Uitzending Gemist? Je kunt gewoon klikken op "Afspelen in Flash" en dan werkt ie prima.

« Laatst bewerkt op: 2011/11/22, 23:08:46 door Vistaus »

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/22, 23:11:49 »
Ik zou Flash toch niet bestempelen als "vrij". Flash is zelfs propretary, het hangt vast aan Adobe. Het is niet omdat er een client op Linux is die ongeveer benoemd met een woord dat nog niet zo sterk is als "werkt", dat het plots vrij is. En kom aub niet af met gnash, dat ding is nog erger dan Moonlight.

HTML5 daarentegen is wel een open standaard en dus vrij. Maar voor zover ik weet is men er nog niet over uit welke codec er voor HTML5 gebruikt gaat worden en bestond er de mogelijkheid voor een niet-vrije codec. Indien ik daar verkeerd zit mag u me altijd verbeteren.

- SeySayux

"Vrij" in de zin van dat Flash op meer dan 1 platform werkt in tegenstelling tot Silverlight.
En YouTube gebruikt WebM in de HTML 5-bèta en dat wil Google er als standaard doorheen jagen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/22, 23:42:46 »
Waarom doet iedereen zo moeilijk bij Uitzending Gemist? Je kunt gewoon klikken op "Afspelen in Flash" en dan werkt ie prima.


Beste man waar zie jij hier flash http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/aflevering/consumenten-extra-datingsites/speel/1/

Je voorbeeld is in uitzending gemist beta, die link had ik ook al gegeven http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/938-kassa

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/23, 07:34:05 »
Waarom doet iedereen zo moeilijk bij Uitzending Gemist? Je kunt gewoon klikken op "Afspelen in Flash" en dan werkt ie prima.


Heel offtopic, maar ik vroeg me af, hoe krijgt ge die screenshots in de tabblad balk?

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/23, 09:01:00 »
Ik zou Flash toch niet bestempelen als "vrij". Flash is zelfs propretary, het hangt vast aan Adobe. Het is niet omdat er een client op Linux is die ongeveer benoemd met een woord dat nog niet zo sterk is als "werkt", dat het plots vrij is. En kom aub niet af met gnash, dat ding is nog erger dan Moonlight.

HTML5 daarentegen is wel een open standaard en dus vrij. Maar voor zover ik weet is men er nog niet over uit welke codec er voor HTML5 gebruikt gaat worden en bestond er de mogelijkheid voor een niet-vrije codec. Indien ik daar verkeerd zit mag u me altijd verbeteren.

- SeySayux

"Vrij" in de zin van dat Flash op meer dan 1 platform werkt in tegenstelling tot Silverlight.
Silverlight werkt op Mac OS X en Windows, en voor andere platformen is Moonlight beschikbaar (wat AFAIK officieel gesteund wordt door Microsoft). Als de Flash-player het laat afweten (en je moet nu niet zeggen dat Flash-ondersteuning voor Linux zo geweldig is), is het enige alternatief Gnash, en dat is vaak nog erger dan niets. Misschien is Flash-ondersteuning beter, maar in zekere zin is Silverlight "vrijer" (alhoewel het beide om brakke, gesloten technologieën gaat).

Java-applets zijn helaas(?) uit de mode aan het geraken, dus ik zou zo veel mogelijk aanmoedigen om over te stappen naar HTML5, dit werkt ook op embedded devices zoals deze met iOS en Android.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/23, 09:56:45 »
Het probleem met moonlight is dat het consequent achterloopt op silverlight (met dank aan MS, naar ik vermoed) en daardoor in veel gevallen niet werkt. De ontwikkeling van moonlight ligt ook redelijk stil op het moment, als ik dit niet verkeerd heb. In het verleden heb ik wel problemen met flash gehad onder linux, maar het laatste half jaar heeft het eigenlijk altijd wel gewerkt, al zijn er nog wel wat onvolkomenheden.

Eigenlijk zou met name de publieke omroep alleen open standaarden moeten gebruiken en volledig platform onanfhankelijk moeten zijn. Misschien is dit een leuk volgend project voor Jan Stedehouder, als de  problemen in het onderwijs opgelost zijn ;)

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/23, 10:36:07 »
@Rik: Beste Rik, waar schreef ik iets over VARA? Ik schreef op Uitzending Gemist. De hele Vara heb ik NIET genoemd.

@tiempjuuh: Door op dat randje onder de tabbladbalk te gaan staan. Dan verandert je muiscursor in zo'n uittrekding en dan trek je de balk een stukje naar beneden :)

@SeySayux: Moonlight is geen alternatief omdat weinig er ook echt mee werkt. Flash is ook niet je-van-het, maar in de strijd Silverlight/Moonlight vs Flash is Flash toch écht de betere speler. Flash werkt namelijk naast de 3 bekende ook op BSD, Haiku, Android, Symbian (Flash Lite) en webOS.
Natuurlijk geniet HTML 5 ook mijn voorkeur :) Maar het ging hier even om Silverlight vs Flash, vandaar mijn mening daarover ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/23, 10:56:34 »
.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/23, 16:10:37 door RikRik »

Re: Berichten aan webmasters die Linux niet ondersteunen.
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/23, 11:23:53 »
Met oude uitzendinggemist kun je kiezen tussen silverlight en wmp. Als je voor de laatste kiest werkt het prima in linux.