Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice Impress layout en indeling instellen: hoe doe je dat?  (gelezen 302 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik heb al meer dan 20 jaar ervaring met MS Powerpoint en gebruik nu ook al een 7 jaar Impress, maar ...
het is me écht al jaren onduidelijk hoe je in Impress dia-indelingen moet instellen, zoals -- ik verzin maar wat-- "titel met één grafisch element", "titel centraal, ondertitel, tekst" enzovoort.
In Powerpoint gebeurt dat via het diamodel, maar in Impress staat er bij het diamodel maar 1 indeling.

Dus wat zoek ik?
  • uitgebreide informatie over Impress, meerbepaald hoe dia-indelingen, layouts, zelf te definiëren dia-onderdelen en dergelijke nu moeten worden ingesteld, aangepast en gebruikt
  • en/of een site/gebruikersgroep van LibreOffice (Impress) die me op mijn vragen een antwoord kan bieden

Hoewel ik Engels goed begrijp, wil ik bij voorkeur een Nederlandstalige site, want de subtiliteiten in Engelse handleidingen ontgaan me wel eens.

Het is mogelijk dat de standaardinstelling van Impress, in tegenstelling tot Powerpoint, al die "speciale" indelingen niet heeft ingebouwd en dat je die zelf moet definiëren, maar ook dan had ik dat graag vernomen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM


Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice Impress layout en indeling instellen: hoe doe je dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/27, 16:37:46 »
Vooral de site van ODFauthors vind ik erg leerrijk. Ik lees daar op blz. 22 van het document "kennismaken met Impress" echter: "Hoewel Impress geen functionaliteit heeft om nieuwe lay-outs te maken, is het wel mogelijk om de grootte van de opmaakelementen te wijzigen en ze te verplaatsen."
Dát is het 'em dus: géén mogelijkheid om nieuwe of aangepaste layouts te maken. Lees: als je een aanpassing wil doen, moet je dit per dia en manueel doen.
Vind ik geen drama, maar in dat opzicht toch wel een groot verschil met Powerpoint. Ik verwacht niet dat een Linux-programma een kopie is van iets onder Windows, maar in dit geval is het toch wel een minpunt ten opzichte van Powerpoint.

Het is vooral lastig als je, zoals ik, na het maken van een presentatie van 50 dia's alsnog beslist om de layout wat aan te passen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice Impress layout en indeling instellen: hoe doe je dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/27, 16:43:45 »
Dat is inderdaad een spijtig zwak punt van Impress: je kan niet zelf layouts aanmaken/configureren.