Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermresolutie aanpassen  (gelezen 2096 keer)

Denniss

  • Gast
Schermresolutie aanpassen
« Gepost op: 2008/04/29, 20:38:17 »
Hallo,

Ik heb vanmiddag Ubuntu 8.04 naast Windows Vista geinstalleerd op mijn pc. Bij mij Packard Bell-pc is een 19''-breedbeeldscherm geleverd, welke een is Windows live een maximale resolutie had van 1440x900. In Ubuntu heb ik echter maar de keuze uit 640x480 en 800x600. Weet iemand hoe ik dit kan opkrikken naar 1440x900? (Ik heb al de zoekfunctie en google gebruikt, maar die oplossingen lukten niet of begreep ik niet.)

Offline joop905

  • Lid
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 20:46:42 »
welkom
kijk een bij: Systeem/voorkeuren/Schermresolutie

Denniss

  • Gast
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 20:58:24 »
Bedankt voor je antwoord, maar het is juist daar dat ik bij "Resolution"  juist alleen de keuze heb tussen "640x480" en "800x600"

Offline joop905

  • Lid
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 20:59:55 »
wat voor videokaart hap je

Offline Mario

  • Lid
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 21:08:08 »
Als je video en beelscherm niet goed herkend wordt in Hardy

regelen met dit: gksudo displayconfig-gtk

Normaal moet hardy de hardware automatisch herkennen (soms dus ook niet )
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Denniss

  • Gast
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/29, 23:07:01 »
Het is met behulp van de chat al opgelost: toch bedankt iedereen die zich de moeite heeft genomen hier te reageren!

Azalin

  • Gast
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/01, 12:22:59 »
Wat was de oplossing dan? Ik ben benieuwd, en misschien kan dit anderen ook helpen.
Ik heb voorlopig op mijn BEIDE systemen een oude xorg.conf moeten instellen want "de nieuwe verbeterde versie" van schermen en kaarten herkennen werkt dus voor geen meter. Twee gangbare monitoren (een Philips Brilliance 17a en een IIyama Prolite 380s) en twee gangbare kaarten (Geforce FX5500 en een Geforce 6200) herkent de automatische schermherkenner van HH dus absoluut niet en als ik die dan met displayconfig-gtk aanpas, dan trekt HH een lange neus bij de volgende keer opstarten want dan zet hij het doodleuk gewoon terug. De uitkomst van lspci laat zien dat hij ze wel degelijk goed kent maar dat nieuwe systeem van xorg.conf links laten liggen en het automatisch uitzoeken, daar moet men nog maar eens heel hard naar kijken. Vooral het feit dat er dus schermresoluties worden gekozen die echt niet handig zijn (640x480 en 800x600 probeer daar Ubuntu maar mee te configgen) en de refreshrate is al helemaal lachen met de nvidia closed source drivers (50hZ ipv 75hZ enz.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/01, 14:07:37 »
Citaat van: Azalin
de refreshrate is al helemaal lachen met de nvidia closed source drivers (50hZ ipv 75hZ enz.)
Die 50 of 51 Hz is maar schijn. Geen echte fout dus. Controleer maar eens met het BIOS van je scherm: dat is de echte frequentie.

Het heeft ermee te maken, dat de fabrieksdriver van Nvidia een unieke identificator wil toewijzen aan je scherm. Dat doet hij via een fictieve frequentie (50 of 51 Hz). Ondertussen staat de frequentie in werkelijkheid gewoon op 60 of 75 Hz.

Er is dus niks aan de hand.  :-)

Schermresolutie aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/01, 14:18:49 »
Had ook last van die lage frequenties, oplossing van Pjotr123:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/99020#p99020

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/01, 14:30:43 »
Citaat van: Gijsbert
Had ook last van die lage frequenties, oplossing van Pjotr123:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/99020#p99020

Met vriendelijke groet,

Gijs
Maar het hele punt is dus, dat die ingreep niet hoeft, omdat het maar schijn is!  :-)

Offline Dave

  • Lid
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/01, 16:31:16 »
twas me wel eens opgevallen maar aangezien het beeld verder rustig overkwam er nooit mee bezig gehouden. was enkel een schoonheidsfoutje dus :-)

Offline siegi

  • Lid
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/01, 16:34:35 »
Werkt bij die fix twinview eigenlijk nog?

Schermresolutie aanpassen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/01, 16:39:03 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Gijsbert
Had ook last van die lage frequenties, oplossing van Pjotr123:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/99020#p99020

Met vriendelijke groet,

Gijs
Maar het hele punt is dus, dat die ingreep niet hoeft, omdat het maar schijn is!  :-)
Ik weet dat het schijn is, ik vindt het wat "netter" als er dezelfde waarden staan.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Denniss

  • Gast
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/01, 16:51:25 »
Citaat van: Azalin
Wat was de oplossing dan? Ik ben benieuwd, en misschien kan dit anderen ook helpen.
Ik heb voorlopig op mijn BEIDE systemen een oude xorg.conf moeten instellen want "de nieuwe verbeterde versie" van schermen en kaarten herkennen werkt dus voor geen meter. Twee gangbare monitoren (een Philips Brilliance 17a en een IIyama Prolite 380s) en twee gangbare kaarten (Geforce FX5500 en een Geforce 6200) herkent de automatische schermherkenner van HH dus absoluut niet en als ik die dan met displayconfig-gtk aanpas, dan trekt HH een lange neus bij de volgende keer opstarten want dan zet hij het doodleuk gewoon terug. De uitkomst van lspci laat zien dat hij ze wel degelijk goed kent maar dat nieuwe systeem van xorg.conf links laten liggen en het automatisch uitzoeken, daar moet men nog maar eens heel hard naar kijken. Vooral het feit dat er dus schermresoluties worden gekozen die echt niet handig zijn (640x480 en 800x600 probeer daar Ubuntu maar mee te configgen) en de refreshrate is al helemaal lachen met de nvidia closed source drivers (50hZ ipv 75hZ enz.)
Bij mij was de oplossing gewoon: Systeem -> Beheer -> Hardware Driving en daar ontbrekende pakketten installeren, waardoor ik nu kan kiezen uit tig schermresoluties.

Azalin

  • Gast
Schermresolutie aanpassen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/02, 09:29:46 »
Ah, mja, dat was het eerste wat ik had gedaan dus daar ligt het hier dan niet aan :/

@potjr123: die fix is bij mij dus wel nodig, als ik dynamictwinview niet uitzet dan krijg ik weliswaar die schijn refreshrate, maar ziet hij ook mijn andere resoluties niet en kan ik hem verder ook niet op andere refresh rates zetten. dus zo "schijn" lijkt het mij dan ook weer niet...