Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost Raster/bitmap omzetten naar vector  (gelezen 1184 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Opgelost Raster/bitmap omzetten naar vector
« Gepost op: 2013/09/14, 09:48:58 »
Hallo allemaal.

Ik heb hier wat oude  copyproofs liggen waar een raster in zit. Dit zijn oude gedupliceerde  familiefoto's uit de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw.  Bestaat er ook een mogelijkheid om het raster hier uit te halen, zodat ik de foto's digitaal kan versturen?  Als ik nu een copyproof ga scannen, en dan bekijk zit de afbeelding vol met lelijke puntjes wat ik niet weg kan krijgen.
Ik heb begrepen dat ik bitmap moet omzetten naar vector, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen. Als iemand weet hoe ik dit op kan lossen, hoor ik het graag.

met vriendelijke groet,

jabuca
« Laatst bewerkt op: 2013/09/18, 18:25:31 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline vanadium

  • Lid
Re: raster/bitmap omzetten naar vector
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/14, 12:18:04 »
Ik denk helemaal niet dat je "bitmap moet omzetten naar vector": dat is heel iets anders. Het lijkt me dat je een afbeelding hebt gescand, die is gedrukt. Bij het scannen kan je dan het zogenaamde moiré effect verkrijgen, wat erg lelijke artefacten geeft. Het moiré effect kan je verminderen door de foto schuin te leggen bij het scannen.
Dan nog blijf je met de puntjes van de raster zitten. Die kan je dan digitaal wegwerken door de gescande afbeelding net voldoende onscherp te maken dat de puntjes praktisch verdwijnen ("blur").

Offline jabuca

  • Lid
Re: raster/bitmap omzetten naar vector
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/14, 17:39:48 »
Hallo vanadium, bedankt voor jou antwoord.
De afbeeldingen zijn foto's   uit de jaren 40/50, waar ik in het begin van de jaren 80 duplicaten van heb laten maken (CP) dat gebeurde met een raster, de korrelgrootte weet ik niet meer, maar als de afbeelding ga scannen met de HP PSC 1402
en ik werk met Ubuntu 12.04, dan zie ik inderdaad het moiré effect, wat ik tot op heden niet weg kan krijgen.
Morgen ga ik jou raad opvolgen door de afbeelding schuin onder de scan te leggen.

Ik laat van mij horen.

Vr.gr.

jabuca
« Laatst bewerkt op: 2013/09/14, 21:21:17 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

  • Lid
Re: raster/bitmap omzetten naar vector
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/15, 18:41:45 »
Hallo allemaal.

Vandaag de tip van Vanadium geprobeerd, en het helpt wel iets maar ik was toch niet helemaal tevreden.
Wat heb ik verder gedaan.

Een oude copyproof gescand als foto.
Opgeslagen als JPEG
Met het programma GSCAN2PDF de afbeelding geïmporteerd. en opgeslagen (automatisch) als PDF

Nu ziet de afbeelding er een stuk beter uit en het raster overheerst een stuk minder.

Vanmiddag heel wat afbeeldingen gedaan ik ik ben er zeer tevreden mee.

Vr.gr.

jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!