Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen toegang  (gelezen 1496 keer)

botje69

  • Gast
Geen toegang
« Gepost op: 2008/03/28, 10:22:00 »
Ik heb onlangs Ubuntu geinstalleerd naast Vista. Het aanmaken van de partities verliep niet helemaal vlekkeloos. De root en swap partitie lukte wel maar de /home partitie lukte niet.
Acheraf in de vrije ruimte geprobeerd om de home partitie aan te maken. Dit lukte niet onder de naam /home. Hij heet nu gewoon disk. Maar ik kan hier niets mee. Er zit een map in "lost/ found" maar ik heb geen rechten om ook maar wat te doen. Hoe kan ik met gparted een partitie aan maken waar ik gewoon mijn data naar toe kan schrijven en als normale partitie kan gebruiken. Als het mogelijk is graag een duidelijk antwoord want Linux is helemaal nieuw voor mij.

Geen toegang
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/29, 11:06:43 »
Wat zie je bij locaties staan?
Staat daar een persoonlijke map?
En kun je die gewoon openen? Staat daar bv. een mapje examples?

botje69

  • Gast
Geen toegang
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/29, 12:47:44 »
Onder locaties staat hij er helemaal niet. Met Gparted zie ik hem staan als SDA7, zonder een slotje er voor.
Sorry voor mijn knullige uitleg, maar het is allemaal nieuw voor mij.
Misschien is het voor mij makkelijker om de ruimte weer vrij te maken en dan een partitie te maken die wel toegankelijk is?

Geen toegang
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/29, 17:25:20 »
Misschien helemaal overnieuw beginnen? Lukt dat?

en dan de makkelijke handleiding volgen:

http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Wel alle data veilig stellen!!
Heb je Vista voorgeinstalleerd staan?
Zorg dan dat je een recovery hebt.

botje69

  • Gast
Geen toegang
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/29, 18:48:18 »
Hoi Maarten123,
Je denkt aan dezelfde oplossing als ik. Ik heb eeb Packard Bell met een recovery disk. Al twee keer nodig gehad vanwege een crash met Vista.
Nog een vraagje, moet ik het MBR terugzetten of zet Grub er gewoon een nieuwe op als ik opnieuw ga installeren.

Alvast bedankt.

André

Geen toegang
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/29, 19:33:15 »
waarschijnlijk heb je na de recovery ook wel weer een originele MBR.
Als Vista na een recovery normaal opstart, is dat het geval.

Succes

Geen toegang
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/29, 19:45:43 »
Wat jij bedoelt, is dat je achteraf een Home-partitie wil bijvoegen, juist?
Dit is niet zo gemakkelijk, maar het gaat wel.
*denkt eventjes na hoe je dit via de grafische interface doet*
Je opent de live-cd en opent een nautilus als root (sudo nautilus). Daarna open je nog een andere nautilus. Je kopieert alles van sdax/home (waar X je root partitie is) naar sda7 (deze doe je dus open in de nautilus met root-rechten). Daarna bewerk je het bestand sdax/etc/fstab met sudo gedit. Hier voeg je de volgende regel aan toe:
/dev/sda7 /home ext3    defaults        0       2Kijk ook eventjes of al je bestanden nog wel van jou zijn.
Daarna rebooten.

Geen garantie! (het is beter te herinstalleren)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Bobbie

  • Lid
Geen toegang
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/29, 21:16:50 »
Opmerking:   De partitie verkleinen waar Vista op staat met  Gparted, kan tot crashes leiden
Het  is het raadzaam de partitie waar vista op staat met vista te verkleinen tot minimaal  40 gb , kleiner lukt meestal niet en daar na de handleiding  te volgen voor dualboot

gr

botje69

  • Gast
Geen toegang
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/30, 18:02:09 »
Ik heb jullie adviezen opgevolgd en Ubuntu opnieuw geinstalleerd. Het ging niet helemaal zoals ik zou willen maar beter dan de eerste keer. Ik had ongeveer 180 GB vrije ruimte. Als ik in Gparted aangaf dat de root 10 GB moest worden werd de rest van de vrije ruimte aangemerkt als onbruikbaar. Ik heb toen Ubuntu zelf laten installeren op de grootste vrij ruimte. Dus heb ik een hele grote root partitie en een swap. In ieder geval is de gehele vrije ruimte nu benut voor Ubuntu.

Geen toegang
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/30, 19:12:03 »
Maar... je hebt nu een dual boot systeem? En draait Ubuntu goed?

botje69

  • Gast
Geen toegang
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/30, 20:48:35 »
Hoi Maarten123,

Ik heb nu een dual boot systeem. Alles in Ubuntu draait voorzover ik nu kan zien lekker. Ik kan nu weer mijn hele harde schijf gebruiken. Ik kon ook zo mijn back up van Evolution terug zetten. Dat gaat makkelijker als bij Office. Ik doe graag wat met fotobewerking en mijn scanner doet het in Gimp. (Moet wel aan Gimp gaan wennen geloof ik ;-)). Ik zal nog wel problemen tegen komen maar dan trek ik wel aan de bel.

Groetjes André